בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מות משפחת אטיאס

לראשונה מ-99': נערך שחזור כדי לבחון גורם לתאונה

צוות בוחנים של הטכניון שחזר את מסלול הנסיעה של המכונית בה נסעו בני משפחת אטיאס, ששמונה מהם נהרגו בחודש שעבר בכניסה לטבריה

תגובות

צוות בוחנים של הטכניון שחזר הערב (שני) את מסלול הנסיעה שהסתיימה בתאונה הקשה בטבריה בה נהרגו לפני כחודש שמונה בני משפחת אטיאס ממושב בר-יוחאי שבגליל. מדובר בשחזור ראשון מאז תאנות אוטובוס "הפנויים-פנויות" בצומת גולני ב-1999.

הבוחנים נסעו בקטע כביש מספר 77, מצומת גולני לעבר מקום התאונה שארעה במורדות טבריה - בשדרות מנחם בגין. בקטע זה, בעיקול חד בכביש, עלתה מכונית המשפחה על חומת ההפרדה שבין נתיבי הנסיעה, חצתה את הנתיבים בכיוון הנסיעה הנגדי ועפה לתהום, שם התהפכה ועלתה באש. מקרב תשעת בני המשפחה, שרדה רק הילדה רחל בת השבע.

לצורך השחזור, הבוחנים נסעו במכונית משפחתית מסוג "מיצובישי גראנדיס", המכונית בה נסעו בני משפחת אטיאס. מלבד הבוחנים הועמסה המכונית במשקל זהה לזה שהיה במכונית בזמן התאונה. במכונית הותקן מכשור לניטור ותיעוד הנסיעה.

ככל הידוע, סמוך לצומת גולני התקשר אב המשפחה, רפי, למוקד המשטרה ודיווח כי המכונית איבדה את בלמיה. כעבור דקות בודדות ארעה התאונה הקטלנית.

גיל אליהו

רון מוסקוביץ', מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אמר לפני הניסוי כי הוא "מקווה שבמהלך החודש הקרוב יהיו לנו מסקנות לגבי הסיבות לתאונה, כדי שנוכל להפיק לקחים. כעת אנחנו לא משוכנעים שנדע בוודאות מה בדיוק ארע בזמן התאונה". מוסקוביץ' ציין כי "הניסוי הוא דבר יוצא דופן והוא נערך בגלל הנסיבות הטראגיות. בשלב זה אנחנו לא יודעים מה בדיוק ארע. אנשי הטכניון יבצעו כמה נסיעות, אולם בסוף הערב לא נוכל לקבוע מה בדיוק קרה".

לדבריו, "ועדת המומחים יושבת על המדוכה ושרידי הרכב נבדקים במעבדה וכן נבדקים ממצאים נוספים. אנחנו מצפים הערב לתובנות מסוימות. על המכונית הורכבו מכשירים שיתעדו וינטרו את הנסיעה ולאחר מכן כל הנתונים ינותחו".

מבדיקה ראשונית שערכו ביממה שלאחר התאונה חוקרי תאונות הדרכים באגף התנועה של המחוז הצפוני, עלה כי מכונית המשפחה עברה מבחן רישוי רק לפני שלושה חודשים במכון רישוי בגליל העליון. עוד התגלה כי בלמי המכונית היו שחוקים.

סגן-ניצב יוסי חתוכאי, ראש אגף תנועה במחוז הצפוני של המשטרה, האמון על חקירת התאונה, אמר אז כי "עדיין מוקדם להגיע למסקנות. מה שאנחנו כן יודעים הוא שברכב לא היו בלמים - גם רפידות וגם דיסקים". לדבריו, "תיעשה בדיקה במעבדה וייבדקו הליקויים המכניים ובבדיקה ישתתפו גם גורמים אזרחיים".

חתוכאי אישר כי המכונית עברה מבחן רישוי במכון רישוי כשלושה חודשים לפני התאונה, אך ציין כי "אי אפשר לצאת כעת נגד מכון הטסטים, שם בודקים את טיב הבלימה ולא מפרקים את הגלגל ובודקים רפידות ודיסקים. כלומר, גם אם הרפידה שחוקה הרכב יכול לתפקד, אלא אם הנהג שומע את הברזלים מרעישים כבר". לדבריו "שלושה חודשים אחרי מבחן רישוי הכל יכול להיות, אם אכן נוהגים ברכב באופן שגורם לו להיות במצב כזה. אם נהג 'נוהג על בלמים' ולא נוהג נכון הוא יכול לגרום לבלמים להישחק. עובדתית אנחנו יודעים שלא היו בלמים ועלינו לבדוק זאת".

בעבר כבר נעשה שיחזור דומה לתאונת דרכים קשה. מדובר בתאונת אוטובוס הפנויים- פנויות שאירעה מצפון לצומת גולני ב-1999 ובה נהרגו 17 בני אדם. גם אז, לצורך החקירה, נסעו הבוחנים באוטובוס זהה לזה שהתהפך במקום, תוך יצירת תנאים דומים ששררו בזמן התאונה שארעה בשעה שעל הכביש ירד גשם זמן קצר לפני כן.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו