בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

השריפה בהרי ירושלים

סיכון מחושב או משחק באש

ללא מודיעין וגילוי מוקדם, עם מעט מטוסים כשירים ובלי הכשרת טייסי כיבוי - בשירותי הכבאות נאלצו אתמול להמר שהרוח תשנה כיוון. הפעם זה הצליח

35תגובות

נציב הכבאות וההצלה, רב טפסר שחר איילון, ישב-שכב אתמול בצהריים על כסאו של רופא שיניים, לסתו מורדמת וממתינה למכשירי העינויים, כשנעקר משם כדי לנצח על כיבוי השריפה בהרי ירושלים. אין שריפות טובות, אבל העיתוי היה מוצלח. רק שלשום מסר איילון לשר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', דיווח תקופתי על מצב מערך הכיבוי, והיום ייערך בעניין זה דיון בוועדת הפנים של הכנסת. אהרונוביץ' לא נזקק לדרבון מלמטה. הוא יודע שעליו להוביל חקיקת חוק כבאות חדש, להשיג לכיבוי עוד 300 מיליון שקלים בכל שנה ולפתוח תקנים נוספים, כדי לקלוט 70 מועמדים שעמדו במבחן ואחריהם עוד עשרות.

אבל כשהתפזר העשן, נותרו לפחות שלוש שאלות מציקות, העוסקות במודיעין, בגילוי המוקדם ובכיבוי האווירי. לנציבות הכיבוי אין מודיעין עצמאי, הפורש סוכנים בשטח ואוסף מידע ממוכרי דלק וחומרי בעירה הנתקלים בתופעות חשודות. היא תלויה בשירותים ממלכתיים אחרים. ועדת אור, שחקרה את אירועי אוקטובר 2000, בדקה, בין השאר, את התפר שבין המשטרה והשב"כ ובין סדר ציבורי לחתרנות מדינית. בעקבות דו"ח אור נקבעה חלוקת עבודה בין רכזי המודיעין של המשטרה והשב"כ ביישובים ערביים. ההסדר אמור להגדיל את הסיכוי לאיתור התארגנויות החורגות מהפגנות מחאה ומאיימות לגלוש לכדי עבירות ביטחוניות. גם אם רשמית נכללת הצתת אש בשדות וביערות בצי"ח - ציון הידיעות החיוניות - של שירותי המודיעין, אין לכך די ביטוי בחשיפת המציתים ובסיכול תוכניותיהם.

אחרי הגילוי המקדים, המאפשר סיכול, הקו השני של ההגנה מפני דליקות יזומות הוא הגילוי המוקדם, בסמוך לתחילת ההצתה. אתמול, בזכות הטופוגרפיה של ירושלים, צפו השוטרים והכבאים באש מלמעלה. זו מקריות, לא שיטה. באופן רגיל, מי שיכולות לספק גילוי מוקדם הן גיחות של כלי-טיס בלתי-מאוישים, שישראל היא מהמדינות המובילות בעולם בפיתוחם ובהפעלתם. חיל האוויר מקצה לעתים גיחות חירום של כטב"ם, כאשר הכבאים מבקשים סיוע כזה, אך רק לאחר שהאש כבר מתפשטת. הצטיידות בכטב"ם ושכירת קרון פיקוד ומפעילים אינה זולה; עלות השריפות, בכיבוי ובנזקים ישירים ובחסימת צירים, עלולה להיות גדולה יותר - וזה עוד בלי לדבר על חיי אדם.

בלי התרעה וסיכול וללא תצפית עילית, נותר הכיבוי עצמו, כולל הכיבוי האווירי. גם ניסיון אתמול, כמו אירועי השנה החולפת כולה, מלמד שמוטב שלא ללכת שולל אחר התעמולה המנסה לחפות על שערוריית טייסת הכיבוי.

טייסת זו כוללת שמונה מטוסי "איר טרקטור", שמתוכם שישה בלבד כשירים. מפעילה אותה חברת כימניר. מטוסים אחרים של כימניר ושל החברה המתחרה, תלם, עוסקים בריסוס חקלאי, אך אינם משולבים בכיבוי האווירי. מאז הקמתה החגיגית, האחריות על טייסת הכיבוי נמצאת באחריות חיל האוויר - אחריות שאין לה כל משמעות מעשית, כי אין בקורס טיס מגמת כיבוי והציוד נרכש בידי חברה אזרחית, אלביט.

אתמול, בשלוש וחצי אחר הצהריים, התקשרו בבהלה מהקרן הקיימת לטייסי תלם וביקשו מהם להציל את המולדת - ירושלים בסכנה. רק לפני חודשיים החליטו בקרן הכיבוי של קק"ל שלא לחדש את חוזה הכוננות עם תלם; חסכו. כשהלהבות איימו להתפשט, נשכח החיסכון, כ-40 אלף שקל. הסיכון המחושב הפך למשחק באש. אריה עציוני וחבריו בתלם נשאלו מתי, אם יוזנקו מבתיהם בצפון למנחת המטוסים במגידו, יוכלו להטיל על הצמרות הבוערות מטען ראשון של חומר מעכב בעירה. החשבון היה פשוט: שעת נסיעה, טעינה והמראה - אותה שעה שחסרה, בהיעדר הכוננות - ועוד חצי שעת טיסה. זמן משוער מעל מטרה: חמש וחצי.

ההזנקה לא הגיעה. מישהו בוודאי חישב ומצא שבחמש וחצי עשויה הרוח להחליף כיוון. והיא, הרוח, ידועה כטובה בכבאות, בלי לעלות שקל אחד. ההימור הצליח. זה גם יכול לקרות שוב ושוב. עד שפעם אחת, יצליח פחות, והקזינו יישרף.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו