בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"יד ושם" משנה את השילוט שיצר חיכוכים עם הוותיקאן

היום יוחלף השלט להתנהלות האפיפיור פיוס ה-12 בשואה, שאמנם לא ממתן את אשמתו באי התערבות הכנסייה למען היהודים אך מציג תמונה מורכבת יותר

18תגובות

במוזיאון יד ושם בירושלים יוחלף היום השלט המתאר את התנהלותו של האפיפיור פיוס ה-12 בזמן מלחמת העולם השנייה. השלט הקודם היווה עילה לתקרית דיפלומטית בין ישראל לוותיקאן ב-2007 והיה סלע מחלוקת עם הכס הקדוש. הכיתוב בשלט החדש אינו ממתן את אשמתו של פיוס ה-12 באי-התערבות הכנסייה הקתולית למען היהודים בתקופת השואה, אך הוא מציג תמונה מורכבת יותר על התנהלותו.

השלט החדש גם מותח ביקורת מרומזת על הוותיקאן, שמסרב לפתוח את הארכיונים שלו מתקופת השואה כדי לאפשר להיסטוריונים לבחון את התנהלות הכס הקדוש באותה התקופה.

השלט הישן הוצב במוזיאון עם פתיחתו, בשנת 2005. בשנת 2007 פרץ סכסוך עם הוותיקאן בעניין השלט, לאחר ששגריר הוותיקאן בישראל, הארכיבישוף אנטוניו פרנקו, סירב להשתתף בטקס יום השואה, בגלל תוכן השלט. ביד ושם הגיבו אז ואמרו שהשלט ישונה רק אם הוותיקאן יאפשר מחקר בארכיון שלו מתקופת המלחמה, ורק אם המחקר יעלה עדויות חדשות להתנהלות הכס הקדוש בזמן המלחמה.

רויטרס

בסופו של דבר התרצה השגריר ובא לטקס. ב-2008 פרסם הותיקן הודעה לפיה האפיפיור הנוכחי, בנדיקטוס ה-16 לא יבקר בארץ כל עוד לא ישונה הכיתוב על השלט. למרות זאת, ב-2009 ביקר בנדיקטוס בארץ והשתתף בטקס ביד ושם. עם זאת, על פי כללי הטקס, הוא לא ביקר במוזיאון ולא חלף על פי השלט, במהלך ביקורו.

 כותרת השלט הישן, מושא הוויכוח, היתה "פיוס ה-12 והשואה", והוא נפתח במלים: "תגובתו של פיוס ה-12 לרצח היהודים בתקופת השואה שנויה במחלוקת". בהמשך הוא מתאר את פיוס ה-12 כמי שחתם, בתוקף תפקידו כמזכיר מדינת הוותיקאן, על קונקורדט עם המשטר הנאצי כדי לשמור על זכויות הכנסייה בגרמניה. "עם מינויו לאפיפיור ב-1939 גנז איגרת נגד הגזענות והאנטישמיות שהכין קודמו. אף שהגיעו לוותיקאן דיווחים על רצח יהודים, לא השמיע האפיפיור קול מחאה ולא כתב דבר",  נכתב בשלט. "בדצמבר 1942 [הוא] נמנע מלהצטרף להצהרת הגינוי של בעלות הברית על השמדת היהודים. גם כאשר שולחו יהודים מרומא לאושוויץ, לא התערב האפיפיור. האפיפיור שמר על עמדתו הנייטרלית, למעט פניות מטעמו בשלהי המלחמה, לשליטי הונגריה וסלובקיה. שתיקתו והיעדר הנחיה מצדו חייבו את אנשי הכנסייה ברחבי אירופה להחליט בעצמם כיצד לנהוג ביהודים הנרדפים".

השלט החדש, שכותרתו שונתה ל"וותיקאן והשואה", ארוך יותר וכולל התייחסות לא רק לפיוס ה-12, אלא גם לקודמו בתפקיד, פיוס ה-11. בכיתוב החדש מוזכר פיוס ה-11 כמי שחתם על הקונקורדנט עם גרמניה הנאצית. השלט החדש חוזר על הימנעות פיוס ה-12 מחתימה על הצהרת בעלות הברית בנוגע ליהודים מדצמבר 1942, אך מזכיר שכמה ימים מאוחר יותר, בנאום רדיו לחג המולד, התייחס האפיפיור ל"מאות אלפי אנשים אשר על לא עוול בכפם, לעתים בשם לאומיותם או מוצאם האתני, נידונו למוות או לדעיכה איטית". בשלט מצוין, עם זאת, שפיוס ה-12 לא הזכיר במפורש את היהודים בדבריו.

כמו בשלט שהוסר, גם בשלט החדש מוזכרת אי התערבות פיוס ה-12 בעת גירוש יהודי רומא לאושוויץ, לעומת החלטתו להתערב למען יהודי הונגריה וסלובקיה. 

השלט החדש כולל את הביטוי "כישלון מוסרי", שלא נכלל בשלט הישן. "מבקריו של האפיפיור טוענים שהחלטתו להימנע מגינוי רצח היהודים בידי גרמניה הנאצית מהווה כישלון מוסרי", נכתב בשלט שיותקן היום. "היעדר הנחיה ברורה מצדו אפשר לרבים לשתף פעולה עם גרמניה הנאצית בלי שהדבר ייחשב למעשה המנוגד לעקרונות המוסר של הכנסייה הקתולית. מצב זה הותיר את היוזמה להצלת יהודים בידי אנשי כמורה ואנשים מן השורה. תומכיו טוענים שנייטרליות זו מנעה נקיטת צעדים חריפים יותר נגד הוותיקאן ומוסדות הכנסייה ברחבי אירופה ואפשרה בכך לדרגים שונים של הכנסייה ליזום מספר לא מבוטל של פעולות הצלה חשאיות. יתרה מזו, הם מצביעים על מקרים שבהם האפיפיור הביע תמיכה בפעולות להצלת יהודים. כל עוד לא יהיו החומרים הרלוונטיים נגישים, יידרש הנושא להמשך המחקר". המשפט האחרון מותח ביקורת מרומזת על הוותיקאן שאינו מאפשר לחוקרים לעיין בחומר הארכיוני הרלוונטי.

"מי שרוצה להגן פיוס ה-12, יצביע על הנאום ברדיו ויטען שהוא רמז ושפעולות ההצלה שנעשו במנזרים קשורות לדברים האלה", אומר הפרופ' דן מכמן, ראש המכון הבינלאומי לחקר השואה ביד ושם. "האחרים יגידו שהוא היה צריך להגיד יהודים, באופן מפורש. לדעתי, את הקשר בין הוותיקאן לפעולות ההצלה עדיין צריך להוכיח. אני לא רואה שזה הוכח בינתיים".

ביד ושם מדגישים כי השינוי נעשה ללא תיאום עם הוותיקאן ולא תוך היענות לדרישותיו. לפני כשלוש שנים, זמן קצר לאחר ביקור האפיפיור, יד ושם והוותיקאן אמנם שיתפו פעולה: חוקרים משני הצדדים השתתפו בסדנה מיוחדת בירושלים, שדנה בהתנהלות הכס הקדוש במלחמת העולם. בקרוב יתפרסם הספר שיסכם את הדיונים הללו. לדברי מקורות ביד ושם, לא היה משא ומתן על ניסוח השלט וההחלטה על הנוסח החדש היתה בלעדית לחוקרי יד ושם.

מכמן מסביר את ההחלטה לשנות את הכיתוב בשני גורמים. ראשית, ההתקדמות שחלה בעשור האחרון במחקר על פעילותו של הוותיקאן בשנות השואה. זאת, לאחר שהוותיקאן אפשר בשנים האחרונות לחוקרים לעיין במסמכים מהארכיון שלו עד שנת 1939. הגורם השני לשינוי, אומר מכמן, הוא שאלות של מבקרים במוזיאון. "בשלט נכתב כי תגובתו של האפיפיור היתה שנויה במחלוקת, אך לא ברור מהשלט מהי המחלוקת. בשלט החדש חידדנו את עניין המחלוקת והראנו שהיא נעשית יותר חריפה בעשור האחרון, עם התקדמות המחקר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו