אושרה הארכת קו הרכבת הקלה בירושלים עד הדסה עין כרם

בעירייה מבטיחים שהופקו לקחים מהעיכובים בהקמת הקו הראשון, ואת העבודות על הארכת הקו היא תבצע בעצמה

ניר חסון
ניר חסון
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ניר חסון
ניר חסון

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים אישרה השבוע להפקדה את התוכנית להאריך את קו הרכבת הקלה בעיר, עד לבית החולים הדסה עין כרם. התוכנית צריכה לעבור עדיין את שלב התנגדויות הציבור.

הרכבת הקלה בבירה החלה לפעול לפני כמעט שנה, לאחר יותר מעשור שנים של עבודות הקמה, שגרמו לפקקים וקשיים רבים בירושלים.

עתה מבטיחים בעיריית ירושלים שהופקו הלקחים ואת העבודות בהארכת הקו תבצע העירייה עצמה, באמצעות קבלני משנה, אך ללא שיטת הזכיינות שהופעלה בהקמת הקו הראשון, ושגרמה לדעת רבים לעיכובים ארוכים ושיבושים.

עם זאת, החברות שהקימו את הקו הראשון, אלסטום הצרפתית ואלסטרום הישראלית, ישתתפו ככל הנראה גם הן בהקמת הקו החדש להדסה עין כרם. זאת, בשל הידע הייחודי שרכשו בעת הפרויקט.

תחנת הרכבת הקלה שתיבנה בביה"ח הדסה. הדמיה: אדריכל שלמה אהרונסון

קו הרכבת הנוכחי נמתח לאורך 13.5 קילומטרים, מהר הרצל ועד לפסגת זאב. על פי התוכנית שאושרה בעירייה, יוארך הקו דרומה לאורך רחוב הנטקה בקרית יובל, ועד לצומת אורה ומשם בירידה חדה, שמציבה אתגר הנדסי למתכנני הרכבת לקמפוס בית החולים.

אף שיחלפו עוד שנים עד להקמת הקו, בעירייה ומשרד התחבורה החלו כבר בהקמת תחנת הרכבת סמוך למגדל האשפוז החדש בהדסה. תוכנית נוספת מדברת על הארכת הקו לשכונת נווה יעקב. לאחר שתי הארכות, יהיה אורך הקו 22.5 קילומטרים.

להערכת צוות האב לתחבורה בירושלים, הארכת הקו תכניס למעגל משתמשי הרכבת עוד כ-200 אלף מתושבי העיר. הארכות נוספות מתוכננות לשני הקמפוסים של האוניברסיטה העברית, בגבעת רם ובהר הצופים.

בינתיים ממשיכה הרכבת לעורר את כעסו של הציבור הירושלמי ושל חברי הכנסת. לדברי עידו נווה, המנהל זה כמה חודשים מאבק ציבורי נגד המשך המונופול של סיטי-פס על תחבורה ציבורית לאורך הקו, ממשיכות לזרום תלונות על אי עמידה בזמנים, על צפיפות בקרונות ויחס רע של הפקחים. "לא יהיה שום שיפור כל עוד סיטי-פס יודעת שאנחנו שבויים שלה", אמר נווה.

לעומת זאת, במשרד התחבורה ובסיטי-פס מציגים נתונים על שיפור השירות. כך, למשל, בשעות השיא ירדה תדירות הרכבות לשש דקות, לעומת 12 דקות בתחילת ההפעלה, והנסיעה מקצה לקצה ירדה מ-85 דקות ל-46 דקות בלבד.

היום משתמשים ברכבת למעלה מ-90 אלף נוסעים בכל יום.

השבוע קיימה ועדת הביקורת של הכנסת דיון על הרכבת הקלה בירושלים. יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל, הסכים עם התושבים ואמר: "ברור לחלוטין שבלי תחרות, השירות יהיה פחות טוב, ותראו איך נראה היום שוק הסלולר. משרד התחבורה חייב להחזיר את קווי האוטובוסים לשכונות, וליצור תחרות לרכבת".

מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, מסר לוועדה כי הרכבת תרמה לתחייה של אזור מרכז העיר ושל שוק מחנה יהודה. עוד מסר יצחקי כי סיטי פס פיטרה 25 פקחים כדי לשכור פקחים מבוגרים יותר, כדי לשפר את השירות. "התחלנו בנסיעות הרכבת למרות שהשירות שרצינו להציע לא היה מיטבי", השיב לטענות מנכ"ל סיטי-פס, יהודה שושני. "יש מה לשפר, אבל צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה, וביחס לעולם הרחב מצבנו טוב. אנחנו נוסעים מהר יותר מרכב פרטי ומאוטובוס".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ