בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

55 דקות על הנייר

הנסיעה בקו המהיר מבאר שבע לתל אביב התארכה

לאחר שנים של תכנונים, רכבת ישראל השיקה קו מהיר מבירת הנגב למרכז הארץ. "אין יותר פריפריה בישראל", אמר ראש העיר, וירד אחרי 5 דקות נסיעה

78תגובות

רכבת ישראל חנכה הבוקר (ראשון) את קו הנסיעה החדש בין תל אביב לבאר שבע. הנסיעה בקו החדש, והמהיר, תקצר את המסע בכ-20 דקות - בהשוואה לקו הישן ותארך פחות משעה. בן העיר, רועי (צ'יקי) ארד, קפץ על הרכבת ודווח מהנסיעה החגיגית להשקת הקו.

בסך הכול זאת היתה נסיעה נעימה. היא ארכה יותר זמן מכפי שפורסם, אבל זה לא ממש משנה, גם נסיעה של שעה היא קיצור. ניכר שלכולם חשוב שהזמן יהיה קצר כמה שיותר והמעבר למסלול כפול הוא צעד שהיה צריך להעשות.

הבעיות הגדולות של הרכבת מבאר שבע לא נגמרות במשך הנסיעה. בעיה קשה לא פחות היא הניתוק של העיר אחרי השעה 21:50 ו-12:30 בימי שישי. במוצאי שבת יוצאת רק רכבת יחידה מבאר שבע בשעה תשע בערב. המצב קשה במיוחד כי אין אופציות אחרות. רשת האוטובוסים מתחילה לפעול באיטיות בשעות הערב ועוצרת בכל תחנה אפשרית. בניגוד לערים אחרות, בבאר שבע רשת מוניות השרות לא מוצלחת, כך שעיר הגדולה פשוט מנותקת אחרי שעה מסוימת.

בעיה נוספת היא המחיר. בישראל שאינה בחוג ידידיו של אורי יוגב, אנשים חיים סביב שכר מינימום, ו-30 ש"ח זה סכום לא קטן לכיוון אחד. המחיר יותיר אנשים רבים תקועים בפקקים באוטובוסים.

דודו בכר

עדיין, קשה מאוד לעבור לגור בבאר שבע בלי מכונית. יש לזה גם צד חיובי: יש לי תירוץ לא לחזור להורים.

השקעת המיליארדים של הממשלה בבניית הרכבת היא עניין ראוי, אף שחשוב תמיד לזכור שאנחנו לא רק צרכנים, כולנו גם עובדים. במקביל להתפתחות החשובה, חשוב לשמור גם על זכויות עובדי הרכבת, שכרגע מנסים לעבור מההסתדרות לארגון כח לעובדים, איגוד עובדים דמוקרטי יותר.

10:37 כשאני מנסה להסביר לכרטיסן ביציאה מהרכבת למה לא רכשתי כרטיס, מתקשר דובר משרד התחבורה ומבקש תיקון. הוא נפגע שכתבתי ששר התחבורה "נטש את הרכבת" כשלמעשה הוא המשיך לישיבת הממשלה. הוא שאל למה כתבתי שהוא נטש. אמרתי לו שהוא אכן נטש את הרכבת באמצע הנסיעה ההיסטורית, אחרי הצילומים. אך הדובר אמר שלמילה נטש יש קונוטציה שלילית. בסופו של דבר סיכמנו שאכתוב שהוא ירד מהרכבת בקריית גת, ולא נטש את הרכבת בקריית גת. אם כן, שר התחבורה ירד מהרכבת בקריית גת.

10:32 רכבת ההגנה. הנסיעה ההיסטורית של 55 דקות לקחה 63 דקות. לירן גורדון, הדוברת, מסבירה: "אל תשכח שהרכבת האיטה בגלל הרכב על פסי הרכבת, ובגלל שהשר והעיתונאים ירדו בקריית גת. חבל שלא נסעת בלי השר". הסברתי לה שנסעתי גם קודם וזה לקח שעה. "אתה צריך להפחית את הזמן בתחנה", התעקשה הדוברת.

דודו בכר

10:26 עברו 55 דקות מהיציאה מרכבת באר שבע צפון ותל אביב עדיין לא באופק.

10:20 כתב אחד הפורטלים שאל אינספור שאלות קשות את אורי יוגב והעכיר את מצב הרוח של אנשי הנהלת הרכבת. אחרי שהוא הלך, אני נותרתי העיתונאי היחיד בקרון בנסיעה ההיסטורית. אני מברר מדוע מפרסמים 55 דקות כשגם באתר רשום שלוקח שעה להגיע מבאר שבע לתל אביב. לירן גורדון, הדוברת שנראת מתמצאת בשטח, מסבירה לי שמפחיתים את זמני העצירות, החלטה משונה. "יש רכב תקול על המסילה שיגרום לאיחור", מבשר הכרוז, כדי להסביר איחור אפשרי.  

10:04 חבורת צעירים שמחה נכנסת לקרון ומתיישבת מאחורי יו"ר הרכבת אורי יוגב. המאבטחים מפחדים שיכנסו לפריים ויהרסו את החגיגיות. "זוזו. אני יודע למה אתם יושבים שם", צועק המאבטח על האנשים היחידים בקרון ששילמו על כרטיס.

10:00 השר נטש בקריית גת. לא ברור מדוע לא חיכה לסוף הנסיעה ההיסטורית. אני נותרתי ברכבת עם אורי יוגב, יו"ר הרכבת. כמי שאין לו רשיון נהיגה, אני דווקא מתייחס לקיצור הזמנים הזה ברצינות גדולה. עדיף שיתעסקו בקיצורי זמנים ברכבות, ולא בקניית נשק חדש. ובכל זאת חשוב לציין דבר חשוב. הנסיעה של ה-55 דקות, לפחות בהלוך, לקחה שעה. גם בלוח הנסיעות, משך הנסיעה שעה עד שעה וחמש דקות. על אף שבפרסומת כתוב 55 דקות. 

09:50 מביט מהחלון, הנוף החצי-מדברי יפה. שדות יבשים בצבע ירוק דהוי וצהוב כהה ועמודי חשמל. 

09:29 בתחנת באר שבע צפון יו"ר העיר דנילוביץ' אומר שהוא מוכרח לרדת, "אני הולך לדון בגני ילדים". לפתע, מתחיל צפצוף נורא ברכבת ומפסיק. "יש תקלה בשירותי נכים", אומר הכרוז. "הועד עשה פה שינויים כנראה", מתבדח אחד הפונקציונרים.

09:24 אני על הרכבת, שלושה מושבים משר התחבורה ישראל כץ. כץ נכנס לרכבת עם ראש העיר דנילוביץ' והם יושבים צמוד ובמצב רוח טוב. המושב מוקף עיתונאים, צלמים ומאטחים וקשה לראות ולהקשיב. כולם נדחפים ומנסים לצלם. העיתונאים המקומיים לא עושים חשבון ושואלים את השר על כך שאין אוטובוסים פנימיים, ועל כך שמחיר הנסיעה ברכבת כמעט כפול מהאוטובוס האיטי. אורי יוגב, יו"ר הרכבת, נאלץ לדחוק אותי ולעבור, כדי לשבת במקום סביר. השר מדבר עם העיתונאים, מתגאה שהצליח לסלק מהדרך את גילה אדרעי, יו"ר ועד הרכבת. 

09:22 האוירה מתחממת ברכבת מרכז באר שבע. אורי יוגב, יו"ר הרכבת ומי שרבים רואים כמתכנן להפריט אותה, מתראיין בפנים מנומנמות לשלל עיתונאים. "זה יום היסטורי?", שואל כתב משופם. "זה בהחלט יום חג", עונה אורי יוגב.

רובי דנילוביץ', ראש העיר הפופולרי מגיע, ואומר גם "זה יום חג. סוף סוף מובן שבאר שבע נמצאת במרכז הארץ. אני מאמין שתהיה רכבת ישירה לבאר שבע בלי תחנות שתגיע לתל אביב ב42 דקות. באר שבע זמינה, באר שבע מרכז הארץ. אין יותר פריפריה בישראל", הוא אומר וחוזר כמה פעמים על המילה 'באר שבע מרכז'. "זה ראש הממשלה הבא", אומר מישהו, "חמש שנים". בינתיים מוטי הצלם תקוע בפקק של האוטובוסים במרכז העיר. לבקשת המערכת, אני מצלם את ראש העיר בסלולר, מקווה שלא להכעיס את צלמי העיתון על החדירה לתחום.

09:15 כדי לחגוג את קיצור זמן הנסיעה מבאר שבע לתל אביב,‏ אני מצטרף בנסיעה החגיגית בת ‏55‏ הדקות מבאר שבע לתל אביב עם שר התחבורה ‏ישראל ‏כץ.

רוב העיתונאים הגיעו באוטובוס מיוחד ממרכז הארץ לדרום, אני נסעתי ברכבת כדי לבדוק מה קורה בנסיעה הרגילה. מסתבר שבתחנת ה"הגנה" לא עדכנו את העובדים על השינויים.‏ שני סוהרים דרוזים שמעו מפקח ובכריזה שעליהם לעלות לרכבת לבאר שבע כשזו לא טרחה לעצור בלוד.‏ וכך במקום רבע שעה ייקח להם שעתיים להגיע.‏ בכל זאת הם שמרו על רוגע.

כרגע אני בתחנת רכבת באר שבע מרכז.‏ מחלקים פה קרואסונים לבכירים בעיריה שאני מזהה מהמקומונים,‏ מקורבים לשר,‏ ולרכבת.‏ העוברים ושבים נלהבים וטועמים מהכיבוד החינמי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו