בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הרב אלישיב לא נימק, והחרדים אהבו את זה

מבין רבע מיליון המשתתפים בהלוויית הרב יוסף שלום אלישיב שלשום, כמה ידעו באמת מהי מורשתו ההלכתית? לא רבים. את המדיניות שלו ניתן לתמצת בשלוש מלים שנהג לומר לקהל שבא אליו להתייעץ: "אני מפחד לשנות"

2תגובות

"פוסק הדור הלך לעולמו", בישרו אתמול כותרות העיתונים החילוניים בעקבות לכתו של הרב יוסף שלום אלישיב, מנהיג הציבור החרדי-ליטאי. "פוסק הדור" היה התואר שהלך לפניו, הוא שהביא אותו לעמדת המנהיגות והיה מקור כוחו - אבל לא רבים יודעים מה הוא בעצם פסק להלכה. במהלך ההלוויה שלשום פגשנו בקבוצת צעירים חרדים בני 20 פלוס, וניסינו לברר מה בעצם פסק הרב אלישיב. איש לא ידע. כמה מבין רבע מיליון המשתתפים בהלוויה שבאו מכל קצוות הארץ, ואף מחו"ל, יודעים מהי מורשתו ההלכתית של הרב יוסף שלום אלישיב?

התעלומה רק מתעצמת לנוכח העובדה שפוסק הדור לא הותיר אחריו ולו ספר אחד בענייני הלכה, ולא בעניינים אחרים. במרוצת השנים יצאו לאור חוברות וספרים לא רשמיים שהוציאו תלמידיו, קבצים בענייני הלכה שונים, ומדי פעם יצאו רשימות של פסקי הלכה מחדרו ב"יתד נאמן". אין זה מפעל מסודר כמו זה של הרב עובדיה יוסף, מגדולי הפוסקים של הדורות האחרונים, שחיבר, עדיין מחבר, קודקס המקיף את כל הנושאים בענייני הלכה, ועוקב באופן מסודר (גם, אבל לא רק) אחר המבנה של "שולחן ערוך". גם רבנים זניחים בהרבה מהרב אלישיב הניחו אחריהם ספרי הלכה או לפחות ספרי שאלות ותשובות.

את "המדיניות" ההלכתית שלו ניתן לתאר בשלוש מלים, שלושתן היו מלים שלו, שתלמידיו סיפרו לנו כי היו שגורות בפיו במענה לקהל שהפנה אליו שאלות: "אני מפחד לשנות". הרב אלישיב לא היה שמרן סתם: הוא ראה בהלכה צופן רגיש וסגור, ובפסיקה ראה מלאכה מסוכנת. הוא התבטא לא פעם על האימה שמא תצא תקלה הלכתית תחת ידיו. הפחד היה כאן תפישת עולם, פחד לשנות ובכך להפר איזון נסתר, והוא גבר על כל שיקול של ממלכתיות, תקינות פוליטית או אהדת הציבור.

מרבית התשובות ניתנו לאנשים פרטיים, בחיי יום-יום שלהם, והם שמצאו מקום בקובצי ההלכות שהוציאו תלמידיו. מה למשל? קובץ קטן של פסיקות מפיו נקרא "פניני שבע ברכות" ועוסק בענייני חתונות. מובאים בגוף שלישי פסיקותיו, כמו למשל הקפדתו על "מנהג ירושלים" לאסור שימוש בכלי נגינה (למעט תופים) בחתונות הנערכות בעיר, כאות אבל על החורבן. "כבר נודע שער בת רבים חרדת רבנו שליט"א לקיום ‘מנהג ירושלים' בעניין כלי שיר בשמחת נישואין. ופעם אחת אף ביטל - ביום האחרון - את הסכמתו לבוא ולסדר קידושין, כשנודע לו שבחתונה ינגנו באורגן. והודיע בצורה נחרצת: שיחפשו מסדר קידושין אחר", נכתב בספרון.

הד"ר אריאל פיקאר מאוניברסיטת בר אילן ומכון שלום הרטמן, העוסק בין היתר בחקר ההלכה, אמר לאחרונה ל"הארץ", כי מעמדו של הרב אלישיב נגזר, בין השאר, מעצם הנכונות שלו לתת תשובות בענייני הלכה. "יש הרבה רבנים שלא מוכנים לקחת אחריות", אמר, "היה ידוע על הרב אלישיב שהוא פוסק, אם תלך אליו תקבל תשובה". אבל בניגוד לרבנים אחרים, הוא לא נהג לנמק את פסיקותיו: "היה לרבנים צורך לנמק את פסיקותיהם, היתה שם דמוקרטיה, ויכוח, התכתבות, דיאלוג. הרב עובדיה מתווכח עם פוסקי הלכה שחיו לפני מאות שנים. הרב אלישיב לא נימק, וזה היה נוח לחרדים. הציבור לא דרש את זה".

דוגמה לפחד של הרב אלישיב היא פסיקתו נגד קצירת איברים להשתלה מצילת חיים, גם במצב שבו מת גזע המוח של התורם. הרב אלישיב לא הכיר במושג הרפואי של מוות מוחי, והתעקש כי על פי ההלכה ניתן לקבוע מוות רק ברגע שבו הלב פסק לפעום. ב-1991 הוא פסק יחד עם הרב שלמה זלמן אוירבך כי קביעת רגע המוות על פי "מיתת המוח" הינה כשפיכות דמים, כלומר - רצח. "בעניין השתלת הלב, או שאר איברים לצורך חולה מסוכן, בזמן שלב התורם פועם ומוחו כולל גזע המוח אינו מתפקד כלל הנקרא ‘מיתת המוח' - דעתנו שאין שום היתר להוציא אף אחד מאבריו ויש בזה משום שפיכות דמים",

גם לאחר שהוכח בפניו בניסוי ידוע, כי לבה של כבשה המשיך לפעול באמצעים מלאכותיים לאחר שראשה נכרת - הרב אלישיב סירב להכיר במוות מוחי. עמדתו זו משפיעה עד היום על הרבנות הראשית, ומנעה גם מהרב עובדיה יוסף לצאת נגדה. גם המצב החוקי והמעשי במדינת ישראל מושפע מעמדת הרב אלישיב.

דוגמה נוספת היא מלחמתו בגיורים הממלכתיים, שבאה לשיאה בפסק ההלכה של תלמידו, הרב אברהם שרמן, שלפיה יש לפסול אלפי גיורים שנעשו בישראל. הרב אלישיב כתב כי יש לחקור לגבי כל גר אם התכוון לקבל על עצמו עול תורה ומצוות, ואם התברר שהצהרתו בפני בית הדין היתה שקרית "אין זה גירות כלל".

אבל בספרו "חיינו" כתב העיתונאי המנוח אדם ברוך, שהתעסק רבות בהלכה ובמחשבה שמאחוריה, את השורות הבאות, המפתיעות: "ההלכה היא עולמו של הרב אלישיב, והתורה היא עולו ומשימתו. ובכל הנוגע למה שבין אדם לחברו, ובכלל זה נכללים כל ישראל, על החילונים ועל החופשים שביניהם, דרכו של הרב אלישיב חסד ואהבה לזולת באשר הוא (...) אין הוא כה לא סובלני אף לעצם המושג ‘חידוש' ואין הוא כה סגור בפני העולם שבחוץ, שמרן וקיצוני וכו'". ועוד כתב: ""שפתו (בכתב) של הרב אלישיב מינימליסטית ופנימית (עולם ההלכה), ולעתים בתשובה קצרצרה שלו חבויה השקפת עולם נרחבת". ברוך הביא כדוגמה את תמיכת אלישיב באגודת "אפרת", העוסקת במניעת הפלות, חרף ההסתייגויות החרדיות מתמיכה בהריונות "לא כשרים", למשל של נשים לא נשואות.

הרב שרמן, שהיה דיין בבית הדין הגדול, אמר כי במבט מבחוץ "היית רואה בו כשהוא פסק הלכה רק מוח, לא לב", אבל "הפנימיות של הפסיקה שלו היתה רק רחמים וחסד". גם הוא נתן דוגמה ליחס כלפי חילונים. לדבריו, כשהיה רב צבאי בשנות ה-70 - בברכתו של הרב אלישיב - הוא נשאל על ידי חיילי הסדר אם מותר להם לאבטח בשבתות מטיילים באזור החרמון. "הלכתי להתייעץ עם הרב, וקיבלתי פסיקה מיוחדת במינה של הרב שנדמה לי שהנושא הזה יש הרבה דעות, של היחס להלכה. הוא התיר לחיילים לאבטח את מחללי השבת. הוא אמר לי שהרי באים לשם גם ילדים קטנים, וחייבים להגן עליהם, הרי ילד אינו חוטא", אמר.

אבל הרב שרמן הוא האיש שמייצג יותר מכל את הקו המחמיר של פטרונו הרוחני - בעיקר בנושאי גיור ודיני משפחה. התרחקותו של הרב אלישיב מהטלת סנקציות על בעלים סרבני גט, ממשיכה להשפיע באופן יום-יומי על מאות נשים בישראל שמוחזקות כבנות ערובה. כאן החשש של הרב אלישיב ותלמידיו הוא הלכתי - מפני "גט מעושה", שהוא פסול מכיוון שהוא ניתן שלא מרצונו של הבעל. שרמן סבור, כי הרב אלישיב ייצג את התפישה שמובאת בתלמוד שלפיה "מזמן שחרב בית המקדש אין לקב"ה בעולמו אלא רק ד' אמות של הלכה". לדבריו, הרב אלישיב ייצג את התפישה הזאת, "הוא שזכה לחבר אותנו אל הקדושה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו