בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המדינה הבטיחה לזכיינית הרכבת הקלה: לא יתחרו בכם אוטובוסים

ההסכם שנחתם בין הצדדים לפני כעשור, ונחשף כעת, יוצר למעשה מונופול פרטי על חשבון הנוסעים. המדינה דרשה להסתיר את הפרטים מעיני הציבור

110תגובות

המדינה התחייבה מפורשות לחברת סיטיפס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, כי היא תוכל לפעול ללא תחרות מצד תחבורה ציבורית אחרת. כך עולה מההסכם שנחתם בין חברת סיטיפס לבין המדינה לפני כעשור והתפרסם רק בימים האחרונים.

ההסכם משרטט מערכת תחבורה ציבורית אחרת לגמרי מזו המוכרת לתושבי ירושלים. כך למשל, ההסכם קובע כי תדירות הרכבת בשעות העומס תהיה כל חמש דקות; וכי הצפיפות המותרת בקרונות היא לא יותר מארבעה אנשים למטר רבוע. אולם כל מי שמכיר את הרכבת בירושלים, שהחלה את פעולתה לפני כשנה, יודע שהנתונים האלו רחוקים מאוד מהמציאות. למרות זאת ולמרות שההסכם נותן למדינה אפשרות לקנוס ולהעניש את החברה על אי עמידתה בתנאי ההסכם, עד היום לא ננקטה שום סנקציה נגד החברה.

סעיף אחר קובע כי המדינה תפעל למנוע קווי אוטובוסים במקביל לרכבת, ובכך למנוע תחרות בין אמצעי תחבורה ציבורית שתיטיב עם הנוסעים.

אוליבייה פיטוסי

ההסכם נחתם ב-2002 ועודכן מאז כמה פעמים בעקבות הליכי בוררות ומשא ומתן בין המדינה לזכיינית. העדכון האחרון נחתם במארס האחרון. עם זאת ההסכם המקורי, על נספחיו השונים ומאות העמודים שעליהם הוא משתרע, מהווה את מסמך היסוד המחייב של החברה ושל המדינה בכל הנוגע להקמה והפעלת הרכבת הקלה בבירה.

הסכם זה עיצב במידה רבה את המרחב הציבורי בירושלים בעשור האחרון, שכן הוא קבע את מפרט העבודות להקמת הרכבת הקלה ואת התנאים להפעלתה. למרות חשיבותו נותר ההסכם חסוי מעיני הציבור. באחרונה בעקבות מסע לחצים שהפעיל עו"ד אסף פינק המייצג אזרחים שהגישו בקשה לתובענה ייצוגית נגד סיטיפס, ניאות משרד האוצר להעביר עותק מן ההסכם. ההסכם מופץ בימים אלו בחסות תנועת "15 דקות", שנאבקת לשיפור התחבורה הציבורית בעיר.

לפני ארבעה חודשים נחתם הסכם נוסף בין המדינה לחברה שריכך את ההתחייבויות של החברה.

כך למשל, קובע ההסכם הנוסף כי התדירות המקסימלית של הרכבות תהיה 6 דקות, במקום 5 כמו בהסכם המקורי. בסיטיפס טוענים שהם עומדים בדרישות ההסכם החדש. עו"ד פינק גם מוחה על כך שההתנהלות בין המדינה לחברה נעשתה בהליכי בוררות בלתי שקופים ולא במערכת המשפט הרגילה. "ההסכם הוסתר מעיני הציבור במשך תקופה ארוכה ולמפרע מסתבר כי הפער בין המציאות לבין הכתוב בהסכם מקרי בהחלט", אומר פינק.

הסעיף בהסכם שאולי ירגיז את תושבי ירושלים יותר מכל מדבר על "אי תחרותיות". בסעיף הזה מפורטות ההתחייבויות של המדינה למנוע כל תחרות מהרכבת מצד אוטובוסים. מאז הפעלת הרכבת לפני כשנה, מוחים רבים מתושבי העיר על ביטול האופציה לנסוע באוטובוסים. מערך התחבורה בעיר, ברוח ההסכם, מבוסס על כך שקווי אוטובוס "יזינו" את הרכבת - כך שבחלק גדול מהנסיעות בעיר יש להחליף בין הרכבת לאוטובוס, גם אם מדובר על נסיעה בין שתי נקודות סמוכות יחסית.

"תוכנית התחבורה תביא לכך שלא תהיה תחרות בינה לבין מערכת הרכבת הקלה", קובע סעיף 2.1 להסכם. בהמשך מתחייבת המדינה שלא תהיה תחרות גם במקרה של תכנון קווי אוטובוסים עתידיים. לאוטובוס אסור יהיה לנוע לאורך יותר מקילומטר במקביל לרכבת ובכל מקרה לא תהיה חפיפה בין הרכבת לאוטובוס של יותר משלוש תחנות. סעיף אחר קובע שלמדינה מותר יהיה להתיר קו אוטובוס מתחרה - בקטע מסוים בלבד - רק בתנאי שהצירוף של נסיעה באוטובוס ורכבת יאריך את זמן הנסיעה ביותר מ- 30 אחוזים. "אנחנו לא מצליחים להבין למה נקבע שרק הארכה ב- 30 אחוז. למה לא לאפשר נסיעה באוטובוס בכל מקרה שהרכבת מאריכה את הנסיעה?", שואל גיל יעקב, מנכ"ל "15 דקות", "ההסכם מבטיח לסיטיפס חוסר תחרות ולציבור הוא לא מבטיח שירות טוב".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המגבלה היחידה הקיימת בהסכם הזיכיון שנחתם בין המדינה לחברת סיטיפס  היא הפעלת קווי אוטובוסים במקביל לתוואי הרכבת. כל תחרות אחרת בין הרכבת הקלה לאוטובוסים מותרת ותיבחן במסגרת התכנון העתידי של הקווים. חברת סיטיפס עדיין לא עומדת בכל התחייבויותיה להסכם עם זאת חל שיפור משמעותי במהלך השנה האחרונה בתפקוד החברה".

ממשרד האוצר שניהל את המו"מ עם סיטיפס נמסר: "מדינת ישראל נוהגת כלפי הזכיין בהתאם להוראות ההסכם והדין. המדינה מנהלת מעקב רצוף אחר התנהלות  הזכיין, מקיימת עמו הידברות שוטפת ובמקרה הצורך גם אינה מהססת לנקוט אמצעים מגוונים העומדים לרשותה לשם אכיפת מחויבויותיו של הזכיין בפרויקט".

מחברת סיטיפס מפנים אצבע מאשימה לממשלה: "מדובר בפרויקט ראשון מסוגו בישראל ולכן זה אך טבעי שלאורך התהליך יידרשו שינויים. רוב רובם של השינויים שנדרשו הינם תוצאה של חלוקת הסמכות והאחריות בפרויקט. בעוד האחריות נמצאת בידי הזכיין, הסמכות להניע את התהליך ולתת אישורים נתונה אך ורק בידי המדינה. לכל אורך הדרך פועלת סיטיפס בהתאם להסכמים עם המדינה בכל התחומים. לאור העיכובים שגרמה המדינה, נחתם הסכם לתקופת ביניים בינה לבין סיטיפס שקבע טבלת תדירויות חדשה, אשר סיטיפס עומדת בה. נושא אי התחרות מול כלי תחבורה נוספים הוגדר ונקבע ע"י המדינה עוד בשלב המכרז".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו