בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

העלייה בזכאות לבגרות נבלמה בתשע"א

20% מהערבים לא מסיימים י"ב, פחות מ-40% זכאים לבגרות

הנתונים מצביעים על פער של כ-16% בין התלמידים היהודים והערבים. ועדת המעקב: כתוצאה ממדיניות אפליה וקיצוצים. במגזר החרדי, רק 8.8% זכאים

30תגובות

לראשונה זה ארבע שנים, ובניגוד להבטחותיו של שר החינוך, גדעון סער, על "שיפור הדרגתי ועקבי", נעצרה השנה העלייה בזכאות כלל תלמידי ישראל לבגרות, ואף נרשמה ירידה של 0.2%. כמו כן, ואף במקרה זה לראשונה זה ארבע שנים, חלה ירידה באחוז הלומדים בי"ב מתוך קבוצת הגיל המלאה, והאחוז שהסתכם ב-82.3 בתש"ע, הגיע בשנה החולפת ל-80.4.

נתוני משרד החינוך שפורסמו אתמול חושפים כי בשנת הלימודים תשע"א (2011-2010), פחות ממחצית (48.1%) מכלל בני ה-17 זכאים לתעודת בגרות. עם זאת, יש לציין כי בקרב הצעירים הלומדים בבתי ספר המגישים לבחינת בגרות, חלה עלייה של 1.2% בזכאות לבגרות, שעומדת כעת על 59.8% מתלמידי בתי הספר.

בנוסף על כך, נרשמה ירידה של כ-2% בסך הלומדים בכיתה י"ב מתוך קבוצת הגיל המלאה, כאשר 19.6% מכלל בני ה-17 אינם צולחים את דרכם לשנת הלימוד ה-12. גם במספר הניגשים לבגרות מתוך קבוצת הגיל המלאה נרשמה ירידה של למעלה מ-2%. יש לציין כי למעט במגזר החרדי, חלה בכל יתר קבוצות האוכלוסייה ירידה באחוז הלומדים בכיתה י"ב, ובאחוז הניגשים לבגרות.

אלון רון

"אני חושבת שכל העיסוק הזה בזכאות לבגרות הוא בגדר אובססיה. הרסני למערכת", אמרה אמש יו"ר ועדת החינוך של הכנסת עינת וילף (עצמאות). "זו קטסטרופה שמייצרת לחצים בלתי סבירים של העתקות, עצימת עין, לימוד בתגבורים ואווירה שבה כמעט ואי אפשר ללמוד. שכל מה שמעסיק את התלמידים הוא אם החומר הוא כן לבחינה או לא לבחינה". לדבריה צריך לעסוק בסיבות שמביאות תלמידים לא לגשת כלל לבחינות: "האם מדירים אותם כדי שלא יפגעו בנתוני הזכאות?"

במגזר החרדי נרשמה העלייה הגדולה ביותר בזכאות לבגרות, אולם היא עומדת על 0.7% בלבד, שהם 1,425 זכאים לבגרות, מספר זעום, 8.8% מבין 16,230 התלמידים החרדים. במשרד החינוך ציינו כי ההחלטה להכיר במבחני "סולד" של הבנות החרדיות כבסיס משמעותי להשלמת מבחני הבגרות תביא לשיפור הנתונים, ויש לאמוד אותם בשלב זה, היות שההשלמה לבחינת בגרות תעשה רק לאחר לימודי התיכון.

במגזר היהודי (ללא החרדים) נרשמה עלייה קלה של 0.4% בזכאות לבגרות מתוך קבוצת הגיל, ועלייה של 3% נרשמה באחוז הזכאות מתוך התלמידים הלומדים במערכת החינוך בכיתה י"ב. בניגוד למגזר היהודי (לא כולל חרדים) שבו 68.4% מהתלמידים הלומדים בכיתה י"ב זכאים לבגרות, במגזר הערבי רק 50.1% שלמדו זכאים בסופו של דבר לבגרות - פער של כמעט 20%.

בשנת הלימודים החולפת נרשמה ירידה דרמטית של כ-4% במספר התלמידים הערבים הלומדים בכיתה י"ב: למעלה מ-20% מהם (ללא תלמידי מזרח ירושלים) לא משלימים 12 שנות לימוד במערכת החינוך. בהתאמה חלה גם ירידה באחוז הכולל של התלמידים הערבים הניגשים לבגרות, אולם מבין התלמידים הלומדים במערכת, חלה עליה של 2.4% בזכאות לבגרות.

"מדיניות האפליה והקיצוצים של הממשלה מנציחה את הפערים בין תלמידים ערבים ליהודים", אמר אתמול יו"ר ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי, מוחמד חיאדרי. "לחינוך הערבי דרושה תוכנית רב-שנתית והשקעה רצינית הן בתשתיות, הן בשעות לימוד, ובכוחות הוראה ותוכניות לימוד. משרד החינוך לא מיישם את המלצותיו שלו ומתעקש על מדיניות שגורמת לניכור מצד התלמידים והמורים הערבים למערכת".

במגזר הדרוזי רק 47% מקבוצת הגיל זכאית לבגרות. במגזר הבדואי חלה אמנם עלייה של 1.5% משנת תש"ע, אך הנתון עדיין נמוך - רק 29.7%, זכאים לבגרות. עוד דיווח המשרד על ירידה במספר בחינות הבגרות שנמצאו חשודות בעבירות טוהר הבחינות - 7,812 מחברות חשודות.

ב"ראייה של כלל שכבת הגיל הייתה ירידה של 0.2% אחרי עלייה מצטברת", אמר שר החינוך סער במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר חשיפת הנתונים. "נתונים כאלה אינם מספקים אותי, אך עלייה עקבית ותמידית היא יעד שלא מוותרים עליו". לדבריו, "יש סוגיה דמוגרפית, יש שאלות שלא לכולן מצאו מענה: לא מצאנו עלייה בנשירה כשניסינו להבין את הפער בין הגידול בזכאים הלומדים לבין הירידה בזכאים בכלל. סער הוסיף כי "יש צדדים שמצביעים על המשך מגמה חיובית ויש שמצביעים על סטטוס קוו".

שר החינוך התייחס לנתון המראה כי לא לכל ילד שני בישראל יש תעודת בגרות: "הנתונים שהוצגו לא סופרים את הזכאים האקסטרנים, להערכתי המספר האמיתי הוא מעל ל-50%. כמו כן יש לזכור שנספרת אוכלוסיית מזרח ירושלים, שאינה ניגשת לבחינת הבגרות הישראלית, אך אנחנו רחוקים מנקודת המיצוי".

סער הודיע כי החל משנה הבאה יערוך שינוי באופן הצגת הנתונים, שינפה את "קבוצות ההשוואה הלא רלוונטיות" הכוללת את תלמידי מזרח ירושלים וחלק מהתלמידים החרדים ש"אידיאולוגית אינם ניגשים לבגרות הישראלית ולכן לא יכולים להיות חלק מהזכאים, למרות שהם חלק מהמאה אחוז", אמר.

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, ציינה כי באופן אבסולוטי "אחוז הזכאות לבגרות הוא הגבוה ביותר עד כה". לדבריה, חלקם של החרדים ותושבי מזרח ירושלים גדל באופן עקבי "ובד ובבד משפיע באופן שלילי על אחוז הזכאים" היא אומרת כי "צריך להשקיע מאמץ גדול כדי שאחוז הזכאים יעלה. הזכאות הנשענת ברובה על המגזר היהודי (לא כולל חרדי - ט"נ) שמספרו הולך ויורד, דורש מאמץ והשקעה כדי שתהיה לכך השפעה על הנתון הכולל".

מועצת התלמידים והנוער הארצית מסרה בתגובה לנתונים כי "הדו"ח של משרד החינוך מצביע על פערים גדולים בין אחוזי הזכאות לבגרות בין מגזרים שונים. אנו מאמינים כי המסקנה מכך היא ברורה - יש להשקיע משאבים בשיפור המערכות החינוכיות המיועדות למגזרים החלשים יותר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו