בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תוכנית ללימודי תנ"ך "בגובה העיניים" בחינוך הממלכתי-דתי מסעירה את הרבנים

מאמרים מודרניים, שיר של נתן יונתן והשוואה לברית החדשה: רבנים קוראים לגניזת התוכנית, שמהווה לדבריהם ביזיון התורה. התומכים טוענים כי היא מרתקת ומלאת דימיון

119תגובות

תוכנית לימודים חדשה בתנ"ך, שאמורה להתחיל בשנת הלימודים הקרובה בחינוך הממלכתי-דתי (חמ"ד), מעוררת בחודשים האחרונים סערה בקרב רבנים, שאף הובילה לגניזת חלק מחומרי ההעשרה שלה על ידי משרד החינוך.

התוכנית החדשה, שהכינה המפמ"רית (מפקחת-מרכזת) החדשה על מקצוע התנ"ך בחינוך הדתי, מירי שליסל, נועדה להיות "מפגש של התלמידים עם דבר ה'", כפי שהגדירה זאת שליסל במכתב ההסבר, זאת באמצעות גישה של הזדהות התלמיד עם החומר הנלמד. בין היתר נוספו מאמרי העשרה, שנכתבו על ידי בני דורנו, אנשים עם תפישות עולם שונות על אופן למידת התנ"ך וביקורת המקרא.

ואולם גישתה החדשה של התוכנית, ללימוד התנ"ך ב"גובה העיניים", כפי שהיא מכונה על ידי מתנגדיה, הציתה סערה. הקבוצה המתנגדת, המוכרת כ"רבני הקו", כוללת בין היתר את הרב שלמה אבינר ורבני ישיבת הר המור, בראשות הרב צבי טאו. "הקצף יצא בעיקר מתוכן חומרי ההעשרה", מסבירה אחת המורות, "יש קבוצה מאוד משמעותית שמבחינתה החומרים שהועלו שם הם בגדר ייהרג ובל יעבור".

בין היתר יצאו המתנגדים נגד שיר של נתן יונתן שהופיע בחומרי ההעשרה, נגד השוואה בין סיפור הבשורה של מריה על לידתו הצפויה של ישו לבין סיפור התגלות המלאך לאם שמשון וגם נגד תהיות בדבר סיפור אחיד ורציף בספרים שונים. "זו הפכה למלחמה פוליטית מכוערת", הוסיפה המורה. "קמה ‘תנועה ללימוד התורה על פי חז"ל', שעברה על חומרי ההעשרה בזכוכית מגדלת וסימנה משפטים ‘כופרים'".

לטובת המאבק בתוכנית גויס גם הרב אליהו בקשי דורון, הרב הראשי לשעבר שכתב למורים: "ראיתי רק חלק מהחומרים ונמנעתי מלהמשיך לקרוא, כדי לא להיכשל בקריאת דברים אסורים, לפי שיש בדבריהם ביזיון התורה וזלזול באבותינו הקדושים. כל שיטה שקוראים לה ‘לימוד תורה בגובה העיניים' לא רק שבטעות יסודה, אלא שהיא מקעקעת את יסוד האמונה וקדושת עם ישראל, ושומר נפשו ירחק ממנה", הוסיף הרב. "ראיתי שרבנים גדולים כבר התריעו על כך ואף מחו בראשי החמ"ד, ואמרתי שחייב גם אני למחות על כך ולהזהיר את כל מי שחינוך בניו יקר לו".

התוכנית החדשה היא המהפך הראשון זה 20 שנה בתוכנית הלימודים בעקבות "משבר קשה מאוד בלימודי התנ"ך בחמ"ד", כפי שהגדיר גורם במשרד. "מהשטח עלו קולות ברורים על צורך בשינוי. מדובר בתוכנית מיושנת, שהתחושה ממנה היתה שהיא לא מצליחה לקדם את המטרה של אהבת תורה".

עם זאת הסערה עצמה החלה עוד בטרם פורסמה תוכנית הלימודים החדשה וצמחה כבר כאשר מונתה שליסל לתפקידה כמפמ"רית המקצוע והפכה לאשה הראשונה שממלאת תפקיד זה. "אשה שמונתה כאחראית ללימודי קודש בציבור הדתי זה ללא ספק מפנה משמעותי", סיפרה אחת המורות בחמ"ד. לדברי ראש מועצת החמ"ד, הרב אבי גיסר, "אני לא יכול לשלול לגמרי את הקשר של הסערה לעובדה שמדובר באשה. בעיני אנשים מסוימים גם זה היה לצנינים".

אמיל סלמן

לצד העובדה שמדובר באשה, גם הרקע שממנו הגיעה שליסל עורר סערה בחלק מהציבור. "היא שייכת לישיבת הגוש, אסכולת לימוד פתוחה יותר, שפתחה את שערי הגמרא והתנ"ך לאקדמיה, שעוסקת בביקורת המקרא", מסבירה מורה אחרת. בין היתר עסקה שליסל בעבר בהוראה וניהול בתיכון פלך הירושלמי, הנחשב לפמיניסטי, וניהלה תוכנית הוראה לנשים של מכללת הרצוג במדרשת מגדל עוז. את הידע שלה בתנ"ך רכשה, לצד מכללת ירושלים, גם באקדמיה - תואר שני בתנ"ך עשתה באוניברסיטה העברית, שם היא גם כותבת את עבודת הדוקטורט שלה.

ראש מועצת החמ"ד, הרב גיסר, הביע עם זאת אמונה שלמה בדרכה. "התוכנית הזאת כשרה למהדרין וזכתה לברכת הרבנים שהם מעצבי החמ"ד זה שנים רבות. זו בשורה גדולה אחרי 30 שנה שבהן היתה בחמ"ד תוכנית משמימה, שהרדימה את התלמידים והביאה לניכור גדול כלפי המקצוע במוסדות דתיים שהתנ"ך הוא הכתר לראשם אך השיגו ממוצע ארצי של 64".

לדבריו, "התוכנית הקודמת עסקה בעיקרה במיומנות שכולה ניתוח פרשני, מילולי וכמעט פילולוגי, שלא עסק לא בעולם הנבואה באופן ערכי ולא בתיאור מהלכים רחבים שיש בהם תנופה, דמיון ויצירה". לעומת זאת, ציין, "התוכנית החדשה עוסקת בתנ"ך כעולם שלם של ערכים, מאפשרת הזדהות, ניתוח דמויות תנ"כיות, חידוש ויצירה".

לדבריו, התוכנית כולה מעוצבת ברוח חז"ל. "ברבים ממדרשי חז"ל יש מתיחת ביקורת על דמויות מגדולי האומה, מן האבות, אך ישנם אנשים שרוצים לצנזר כל מקום שבו יש שאלה, כי זה מבחינתם הופך אותם לאפיקורוסים שלא מאמינים בתורתנו הקדושה. כשאסור ליצור ולומר את שעל לבך, זה חיסול המחשבה האישית", הוסיף.

התוכנית החדשה זכתה אמנם לגיבוי מצד ראשי החמ"ד, אולם בעקבות המחאה הורדו תוכני ההעשרה שבה מאתר הלימוד של משרד החינוך. במכתב שפרסמה שליסל נכתב כי "הנחת יסוד היא שהטעות היא אנושית, ו'אם לא עושים לא טועים'. אנו בתהליך של עשייה גדולה ועצומה, שממנה יגזרו לאורך הדרך פרטים הדורשים תיקון".

"כשאנחנו טועים, יש תשובה בעולם", כתב ראש מנהל החמ"ד, הרב ד"ר אברהם ליפשיץ, למורים, "כשיש קושי או דבר מה הדורש תיקון, חשוב לפנות לאדם המתאים וההקשבה היא אמיתית לגמרי וכולם רואים שיתוף מלא בהובלה. הנקודה המרכזית היא האמון המלא, שכולנו בתפילה להאהיב תורה, להגדיל תורה ולהתחנך על פי תורה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו