בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נתוני הזכאות לבגרות מנציחים את הפערים החברתיים בישראל

הקשר שבין הצלחת התלמיד לרקע הסוציו-אקונומי שלו מעולם לא היה ברור יותר. היות והמחויבות לצמצם פערים מתפוגגת, לא מדובר בהפתעה

52תגובות

רשימת הערים שבהן נרשמו השיעורים הגבוהים ביותר של זכאות לתעודת בגרות, שפרסם אתמול (רביעי) משרד החינוך, היא סוג של מועדון חברים אקסקלוסיבי, סגור כמעט לחלוטין: אותם יישובים מבוססים - שוהם, כוכב יאיר, המועצה האזורית חוף השרון, הוד השרון ודומיהם - מופיעים בצמרת הטבלה הלאומית כבר שנים ארוכות. ההפתעה היחידה היא האם היישוב הנמצא במקום השלישי יטפס או ירד שלב אחד.

הקשר שבין הצלחה חינוכית של התלמיד לרקע הסוציו-אקונומי של הוריו, ובהקשר רחב יותר - של המקום בו הוא גר, מעולם לא היה ברור יותר. הפערים בין עשירים לעניים חדים מאי-פעם.

אסור שהנתונים המפורטים של משרד החינוך לגבי כל רשות יטשטשו את התמונה הכללית, זו שראשי משרד החינוך ממעטים לדבר עליה, אם בכלל: במהלך שלוש השנים שבין 2009 ל-2011, עלה השיעור הממוצע של זכאות לתעודת בגרות ביישובים המבוססים ב-3.5 נקודות האחוז, והסתכם ב-68.11 אחוזים מבין התלמידים הלומדים בכיתה י"ב והגרים ביישוב. גם ביישובים החלשים נרשמה עלייה, אך היא קטנה הרבה יותר - מ-49.45 ל-51.15 אחוזים. העלייה בקרב היישובים בעלי רקע חברתי-כלכלי בינוני היתה קטנה אפילו יותר - מ-60.9 ל-62 אחוזים. במלים אחרות, כולם אמנם שיפרו את הישגיהם - אבל התלמידים מהמקומות העשירים עשו זאת במידה המרשימה ביותר. 

ניר כפרי

גם המצב המדאיג הזה, כפי שעולה מהנתונים, הוא חלקי בלבד. בניגוד לנתונים הארציים, שפורסמו לפני כשבועיים והצביעו על ירידה קלה בשיעור הזכאות, שיעורי ההצלחה ביישובים השונים מבוססים על חישוב הזכאים מתוך תלמידי י"ב הגרים בכל יישוב, מבלי לכלול את בני הנוער שנשרו עד שלב זה. חלקם של תלמידים ערבים, חרדים ועולים חדשים בקרב הנושרים גדול הרבה יותר מהתלמידים שאפשר למצוא ביישובים המבוססים. בעולם מתוקן, משרד החינוך היה מפרסם את שיעור הזכאים לתעודת בגרות בכל יישוב מתוך כלל בני ה-17 בכל מקום. אפשר לשער שהתמונה אשר תצטייר אז תהיה חמורה עוד יותר.  כמו בצמרת טבלת שיעור הזכאות ביישובים השונים, גם תחתיתה היא מועדון מפוקפק שקשה לחמוק ממנו. המקרים יוצאי הדופן של יישובים ערביים, אשר מצליחים מדי פעם לטפס בטבלה, רק מעידים על עומק הפערים ועל יציבותם בכל הקשור לנתוני הבגרות, המשפיעים במידה רבה על המשך מסלול החיים - ללימודים גבוהים ולמקצועות תעסוקה רווחיים. הנתונים האלה לא יכולים להפתיע איש, בוודאי לא את ראשי משרד החינוך. הם מכירים היטב גם את ניתוח התוצאות של תלמידי ישראל במבחנים הבינלאומיים, שהצביעו על שונות אדירה, מהגבוהות בעולם, בהישגי התלמידים בתוך בתי הספר ובין מוסדות החינוך. 

מפתה להאמין כי מערכת החינוך בישראל יכולה, אולי אפילו מצליחה, לצמצם את האי-שוויון החברתי. אבל כפי שמראה דו"ח של "מרכז אדוה", שאף הוא פורסם אתמול, קיים מתאם גבוה בין רמת ההכנסה הממוצעת בכל יישוב לבין שיעור הזכאות לתעודת הבגרות שבו. מערכת החינוך לא הצליחה לשבור מעט את המתאם הזה, ייתכן שהיא רק מנציחה אותו. בעבר הרחוק לפחות עוד דיברו במשרד החינוך על צמצום פערים בין קבוצות אוכלוסייה שונות כעל יעד מרכזי. בשנים האחרונות המחויבות הזו הולכת ונעלמת.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו