טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הדרת בני אדם

גם גברים לא יופיעו על אוטובוסים של אגד בירושלים

כדי להימנע לחלוטין מהאפשרות להציג נשים, סיכמו אגד וחברת המדיה כנען כי לא יציגו בני אדם בשלטי פרסומת על אוטובוסים בבירה

132תגובות

אגד וחברת המדיה כנען החליטו בסוף החודש שעבר שלא להציג עוד בני אדם בשלטי פרסומות על אוטובוסים בירושלים כדי להימנע לחלוטין מאפשרות להציג נשים; כך עולה מהתכתבות בין באי כוחה של חברת כנען לבין עורך הדין ד"ר אביעד הכהן, המייצג את חברי תנועת ירושלמים שעתרו לבג"ץ בדרישה להעלות קמפיין שכולל תמונות של נשים על גבי אוטובוסים.

למרות הצהרות חברת כנען מלפני כשבועיים על העלאת הקמפיין ואף על פי שהחברה אף סיפקה לכלי התקשורת הדמיות של האוטובוסים עמו, הפרסומות טרם הופיעו בגלל חילוקי דעות על אורך שרוול בגדי הנשים בקמפיין.

לפני כשמונה חודשים הגישו הרב אורי איילון וחברים נוספים בתנועת ירושלמים (שהפכה בינתיים ל"תנועה הירושלמית") עתירה לבג"ץ בדרישה לחייב את חברות אגד וכנען להעלות קמפיין פרסומי בכותרת "ירושלמיות, נעים להכיר", ובו מצולמות נשים על גבי אוטובוסים. לפני כחודשיים השיבה המדינה לבג"ץ כי היא תומכת בעמדת העותרים ומתנגדת לצנזור דמויות נשים. בעקבות עמדת המדינה הודיעה חברת כנען כי תעלה את הקמפיין וכאמור אף טרחה והכינה הודעה לעיתונות שאליה צורפה הדמיה של אוטובוס ועליו הקמפיין.

אלא שלאחר פרסום ההודעה לעיתונות דחו בכנען את הפרסום בטענה שיש להאריך את השרוולים של הנשים המצולמות. "ניהלנו משא ומתן", סיפר הרב איילון, "אמרו לנו שהם לא יסכימו להעלות נשים עם גופיות. אמרנו 'בסדר, תעלו טי-שירטס' (חולצות). החלטנו שחשוב לנו להעלות את הקמפיין גם בוויתור. אבל כשבאנו עם הטי-שירטס הם ביקשו להאריך את השרוולים עד למרפק, (ו) לזה כבר לא הסכמנו". בינתיים החלה בין הצדדים התכתבות ענפה שבה טענה חברת כנען כי פג תוקפה של הזמנת הקמפיין וכי ממילא בהסכם שנחתם בינה לבין אגד לא יועלו יותר בירושלים מודעות שעליהן בני אדם – נשים וגברים כאחד. ואכן, במכתב שכתב אייל יחיאל, מנהל אגף השיווק באגד למנכ"ל כנען בסוף יולי, נכתב כי "הפרסום באזור ירושלים יהיה פרסום עורפים בלבד. לא יהיה באזור ירושלים כל פרסום על גבי הדפנות של האוטובוס. מבחינת התוכן באזור ירושלים לא יפורסמו דמויות כלל. ביתר האזורים בארץ ניתן יהיה לפרסם דמויות".

יח"צ

בכנען טענו שבשל העתירה והחשש שהעלאת תמונות נשים תביא לוונדליזם נגד האוטובוסים, נפגעה החברה קשה ונאלצה לצמצם את הפרסום באמצעות האוטובוסים של אגד. מן ההתכתבות בין כנען לבין עורך הדין אביעד הכהן, דיקן מכללת שערי משפט, עולה כי גם אם יצליח לבסוף הלחץ להעלות את קמפיין הנשים, תהיה זו הפעם האחרונה שבה מופיעים נשים או בני אדם בכלל על אוטובוסים בירושלים.

"כדי להימנע מפרסום תמונות נשים, מוכנות אגד וכנען לפגוע פגיעה קשה עוד יותר בחירות הביטוי ובעקרון השוויון ולמנוע כל פרסום של דמויות על גבי אוטובוסים, אומר אביעד הכהן. "לנוכח הפגיעה הקשה בזכויותיהם החוקתיות, העותרים ישקלו את המשך צעדיהם על מנת להפסיק מדיניות משפילה זו הפוגעת בכבוד האדם ומנוגדת לערכים יהודיים ודמוקרטיים בסיסיים".

מחברת כנען נמסר בתגובה: "לאור עמדת משרד התחבורה בנוגע לפרסום נשים בירושלים, החליטה חברת אגד בסוף חודש יולי, על שינוי וצמצום מיידיים של מתווה הפרסום על גבי אוטובוסים בירושלים, אשר כוללים בין היתר – הפסקת פרסום המשלב דמויות (גברים, נשים או ילדים) וזאת כדי למנוע אפליה מגדרית, ומנגד להימנע מנזקים הצפויים להיגרם לאוטובוסים. למרות זאת, ביקשה חברת כנען מאגד להיעתר לבקשתם של שני מפרסמים אשר היו אמורים להעלות עם קמפיין בתחילת אוגוסט – הגן הבוטני ועמותת 'הירושלמים' - ולדחות את יישום מדיניות הפרסום בימים ספורים. אגד הסכימה לבקשה זו.

"לצערנו, ארגון ירושלמים לא אישר את הזמנת הקמפיין למרות התזכורות החוזרות ונשנות מצדנו במסגרת חלון הזמן שניתן לו, ובמקום זאת אף בחר לעורר פרובוקציות ומצגי שווא בכך שהסיט את מאבקו משילוב נשים בפרסום לאופן לבוש הנשים בפרסום".

דובר אגד, רון רטנר, מסר בתגובה: "בהסכם אין כל הפליה בין נשים לגברים. הזיכיון של חברת כנען צפוי להסתיים באוקטובר 2013. עד אז, בעצה אחת עם היועצים המשפטיים של אגד, הוחלט להגיע להסדר חדש עם חברת כנען. הצורך בהסדר נבע בשל סיכון של ממש שנגרם לציבור הנוסעים והנהגים בשכונות החרדיות בעיר וכן בשל השחתת אוטובוסים, ומנגד הרצון שלא להפר את החלטת בג"ץ ולגרום להפליה. על כן הוחלט שהפרסום יהיה רק באחורי האוטובוס וללא דמויות בפרסום כדי להימנע ממחלוקות ומפילוג מיותר".

עוד נמסר מאגד: "התפקיד של האוטובוס הוא להסיע נוסעים ולא להוות פלטפורמת פרסום מקוממת ומתריסה. אנחנו מעריכים שלקראת סיום הזיכיון נשקול מחדש את השימוש באוטובוסים העירוניים כפלטפורמה לפרסום".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות