בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פגיעה במאות נערים

מוסדות לנוער בסיכון סגורים בגלל קיצוץ

משרד החינוך שיפר תנאי העסקת מורים על חשבון תלמידים. בחלק מהמוסדות לנוער חוסה ובמרכזי ההשכלה לנוער נושר בוטלו 50% משעות הלימוד

203תגובות

700 הנערים החוסים במוסדות השונים לנוער, בהם מכורים לסמים ולאלכוהול, נפגעי הזנחה והתעללות או צעירים שהוצאו מבתיהם למוסדות סגורים בצו בית משפט גילו כי חרב התקציב הונפה על צווארם. מדובר באלפי בני נוער שנשרו ממערכת החינוך, ולומדים במרכזי ההשכלה של תוכנית היל”ה (השלמת יסוד ולימודי השכלה). שנת הלימודים במוסדות אלו לא נפתחה כסדרה.


במוסדות ובמרכזים מדווחים כי המשרד קיצץ אלפי שעות הוראה. בחלק מהמוסדות מביא הקיצוץ לפגיעה ב-50% משעות הלימוד. לאות מחאה, חלק מהמוסדות לא פתחו את שנת הלימודים, בהם שני המוסדות היחידים בארץ לנוער מכור לסמים ולאלכוהול. המוסדות אף יוזמים שביתה המונית. במרכזי השכלה אחרים לא מדובר בהשבתה מכוונת, אלא פשוט בבלבול. “מכה אנושה”, היה ביטוי שכיח ביותר אתמול בקרב מנהלי מוסדות אלו. במשרד החינוך מסרו כי לא מדובר בקיצוץ אלא בשעות שהוסטו לטובת שיפור תנאי העסקה של מורים.


תחילתו של הסיפור לפני כשנה וחצי, עת התאגדו לראשונה 1,500 מורי היל”ה בארגון “כוח לעובדים”, ודרשו ממשרד החינוך לבטל את העסקתם כ”מורי קבלן”, ולהעבירם לשיטת העסקה ישירה, לרבות תנאים סוציאליים. משרד החינוך אמנם לא נענה לדרישה, אולם מכרז חדש שפרסם היטיב משמעותית את תנאי העסקתם כעובדי קבלן. הזכיין החדש, רשת “עתיד”, מחויב השנה לראשונה, על פי תנאי המכרז, לשלם למרבית המורים משכורות גם בחופשות, ומשכורתם של רוב המורים עברה ממתכונת של תשלום “שעתי” (לפי שעת הוראה) למתכונת “משרתית” (שכר גלובלי).


אולם מתברר ששיפור תנאיהם בא באופן ישיר על חשבון התלמידים. במוסדות חסות הנוער, הסיט משרד החינוך סכום המוערך בכ-6 מיליון שקלים משעות הלימוד של התלמידים לטובת שכרם של המורים, שלראשונה השנה יזכו לקבל שכר עבור חופשות. כך גם במרכזי ההשכלה הפתוחים של היל”ה, שם הסיט משרד החינוך סכום גבוה אף יותר, לטובת שיפור תנאי המורים. 


גיל אליהו

צמצום השעות הוביל את המוסדות להגדיל את קבוצות הלמידה, שבעבר כללו עד שלושה תלמידים, וכעת נדרשים ללמוד בקבוצות של שישה. אם לא די בכך, הופסקו ללא קשר ובמפתיע גם כל ההכשרות המקצועיות לנערים החוסים, שהופעלו עד כה על ידי משרד התמ”ת. בעבור חלק מהתלמידים, מדובר באפשרות יחידה לרכישת מקצוע בטרם יציאתם לחיים בוגרים.


“לא ניתן יד לפגיעה הזו”, אומר אוריה גן, מנהל קהילת הנוער “מלכישוע”, המעון הגדול יותר לנוער חוסה, המטפל בנוער נפגע סמים ואלכוהול, שבמחאה על הקיצוץ השבית את המוסד מאז פתיחת שנת הלימודים. “אצלנו קוצצו כ-30 שעות הוראה חודשיות נטו מהמערכת, זאת בנוסף לתקני חינוך, וביטול הכשרות מקצועיות”, הוא אומר, ומציין כי החישוב אינו כולל את החופשות שנתווספו. היות והקבלן החל לראשונה לשלם על חופשות, נדרש משרד החינוך לשלם סכום גדול בהרבה בעבוד העסקת המורים בימי חול המועד, ואולם מכיוון שבשלב זה אין בכוונתו לעשות כן, קוצצו משמעותית מספר שעות הלימוד של התלמידים. מוסד אחר דיווח על קיצוץ של 440 שעות חודשיות.


גורמים במשרד החינוך הסבירו כי השעות נלקחו לטובת חופשות למורי היל”ה, וכי עיקר הפגיעה הוא בשעות העשרה של הנוער. “עברנו למודל עבודה אחר שבא לידי ביטוי בשעות הלמידה בקבוצות יותר גדולות”, הסבירו, “ביקשנו לארגן את סדרי עדיפויות. להתמקד בליבה ולהפחית את העשרה”. הם ציינו בנוסף כי מוסדות החסות הקטנים לא נפגעו כלל.


ואולם לדברי גן, “להגיד העשרה זה פשוט נכון, זה ניסיון לכסות על האמת”. הוא אומר ומדגיש כי זהו קיצוץ בשעות למידה לכל דבר. “גם אם זה ללמוד אמנות, זה לא פחות חשוב בשביל הנוער הזה ממתמטיקה, ואם ילד רגיל זכאי לכך הם זכאים ואולי אף יותר”. 


מנהל מעון אחר לנערות ציין כי “הקיצוץ הובא לידיעתנו רק לפני 10 ימים”. לדבריו, “פתחנו את השנה רק כדי לשדר לילדות חזרה לשגרה, הרי אין אצלנו חופש גדול, והם היו מופעלים כל הקיץ”. הוא סיפר כי “צוות שלם לא יודע מה קורה איתו. עובדי ההכשרה המקצועית פוטרו כאילו הם אוויר והמורים של היל”ה עובדים בחלקיות. המעון פועל רק כי מדובר באנשים טובים. יום הלימודים הזה לא עונה על הצורך, הוא לא תקין ולא הוגן. זה עוול שבאמת עבר את הגבול, יש גבול למה שמותר לעשות עם הילדים האלה, מתנהגים כאילו אנחנו שקופים”.


גם גן מוסיף כי טוב הלב של אנשי המקום הוא היחיד ששומר עליו מקריסה. “המעון יעבוד. הרי יש לי מדריכים ואנשי צוות, אז נחזיק מעמד ונמשיך לטפל בילדים. אך הילדים האלה זכאים גם ללמוד, כחלק מהתוכנית הטיפולית, להגיע לרמה של השכלה. זו פגיעה לימודית אנושה”, הוא אומר. “חברתית הפגיעה אף קשה יותר - שכן זה המשך ישיר של הדרה, הזנחה, ולא אגזים אם אומר התעללות. עלי זה לא מקובל. אנחנו נלחמים את המלחמה של הילדים האלה, הם יותר מזכאים לכך. בצורה הזו הם לא יגיעו להשלמת 12 שעות לימוד, בטח לא לבגרויות שהם שואפים אליהם”.לטענת מנהלי המוסדות, משרד החינוך כלל לא הגיב לפניותיהם. “זו האחריות של שר החינוך, הוא אחראי להשכלת הילדים, והם אפילו לא הגיבו לפניות. נשבות עד שמישהו ייתן פתרון ראוי”. 


את שעות הלימוד שקוצצו, מספרים במוסדות, דורשים עתה מהמדריכים במעונות למלא. “התבקשנו להגיע בשתיים בצהריים כדי למלא את החלל”, אומר אלברט סופר, חבר הנהגת איגוד עובדי חסות הנוער ומדריך במעון מצפה ים לנוער עבריין. “במעונות אחרים נדרשים גם להגיע בשתים עשרה בצהריים. זה שברון לב מה שעושים לתלמידים. אני לא יודע כמה מי שמחליט מבין את המשמעויות של המהלך הזה”. 


לדבריו, “העמותות שמחזיקות את המעונות וההוסטלים במאמצים לנסות ולמצוא פתרונות יצירתיים למצב הזה - אבל אי אפשר בלי מורים שיתנו מענה איכותי, לימודי, אמיתי לבני הנוער האלה. וגם אי אפשר שהמדריכים יישאו בנטל ובסוף יכרעו תחתיו. זה לא יעבוד”. הוא סיפר כי לעת עתה הם בוחנים כיצד לפעול. “אנחנו במצב של חוסר ברירה ואי-ודאות, וזה לא יוכל להימשך”.


גיל אליהו

בדומה למוסדות חסות הנוער, עשרות מרכזים פתוחים של תוכנית היל”ה לא החלו את שנת הלימודים. לא מדובר בהשבתה מכוונת, אלא בחוסר ודאות בעקבות קיצוצים המגיעים לטענתם עד לחמישים אחוזים. “משרד החינוך הוציא הנחיה חדשה לפיה כל כיתה חייבת לכלול 6 תלמידים”, מספרים המורים, “מהלך כזה שם קץ להנחיה הפרטנית בתוכנית היל”ה. מדובר בפגיעה בעיקר במרכזים בפריפריה: בעוד שבערים גדולות, היקף התלמידים מאפשר הקמת קבוצות הומוגניות בהתאם לגיל ויכולות התלמידים, ביישובים הקטנים יתקשו המרכזים לגבש קבוצות כאלה. נצטרך ללמד בקבוצות כפויות. צריך להבין שלמידה כזו בעבורן היא לא למידה”.


ממשרדי החינוך והרווחה נמסר בתגובה כי הם “מגבשים פתרון משותף אשר ייתן מענה למוסדות הנוער החוסה”. באשר למרכזי ההשכלה של היל”ה נמסר ממשרד החינוך כי “תלמידים אשר יזדקקו ללמידה פרטנית (במקרים מיוחדים), יקבלו את השעות בהתאם לאישורים הנדרשים. המשרד הקצה את כל התקציב הנדרש לצורך פתיחת מרכזים. בימים אלה הרשויות המקומיות פתחו בתהליך לאיתור הילדים שאינם לומדים במסגרת רגילה ומופנים לתוכנית היל”ה. כמו כן, בונות הרשויות תכניות אישיות לתלמידים. יודגש, כי מדובר בתהליך הדרגתי”.


ממשרד התמ”ת נמסר בתגובה כי למשרד “אין נגיעה לפיטורי המורים ואלו שייכים ומצויים באחריות משרד הרווחה. בחינה של האגף להכשרה מקצועית במשרד התמ”ת אמנם העלתה קשיים הנוגעים למתכונת הפעלת ההכשרה למקצוע אך הנושא מצוי בהידברות אינטנסיבית מול משרד הרווחה, במטרה לגבש פתרון מוסכם שיאפשר מתן מענה מקצועי וראוי לתלמידים במוסדות אלה. בפגישות, שהתקיימו במעמד מנכ”לי המשרדים והממונה על התעסוקה בתמ”ת, הועלו כמה כיוונים לפתרון ארוך טווח, תוך בחינת מענים נקודתיים ומיידיים, עד ליישומם. במעונות החסות בהם אכן מתקיימת הכשרה מקצועית של ממש, ניתן על ידי משרד התמ”ת פתרון מיידי להמשך ההכשרה המקצועית כסדרה”.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו