שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אילן ליאור
אילן ליאור
אילן ליאור
אילן ליאור

עיריית תל אביב גיבשה באחרונה נוהל חדש, שנועד להסדיר את התנאים לפינוי אופניים מהמרחב הציבורי, בעקבות תלונות של תושבים על החרמת אופניים בידי פקחים. הנוהל מעגן למעשה את המדיניות הקיימת, לפיה פקחי העירייה רשאים לקחת עמם אופניים המפריעים לטעמם להולכי רגל או לכלי רכב. קודם לכן יהיה עליהם להצמיד התראה ברורה לאופניים, ורק לאחר 24 שעות יוכלו לפנותם. באופוזיציה העירונית מותחים ביקורת על הנוהל ואומרים שבמקום לספק מקומות עגינה נוספים לאופניים, העירייה עוסקת בפעולות אכיפה.

"על מנת להסיר מכשולים המהווים הפרעה להולכי הרגל, החליטה עיריית תל-אביב-יפו שלא לאפשר קשירת אופניים במקומות העלולים להוות סכנה לעוברי הדרך", נכתב בהודעת העירייה. "אופניים שיועמדו ויושארו במקומות אשר חוסמים או מפריעים לתנועת הולכי רגל או כלי רכב, ולא יפונו במועד המצוין בהודעת האזהרה שישאיר אגף הפיקוח – יפונו על ידי העירייה ויישמרו במחסן עירוני למשך תקופה מוגבלת". העירייה מציינת כי לבעלי האופניים תינתן האפשרות לפנות במשך חודש לסיירת הירוקה כדי לקבלם בחזרה. לאחר מכן הם יועברו למחסן גרוטאות.

בשנה שעברה פינתה העירייה 650 זוגות אופניים מרחובות תל אביב, בשל הפרעה לכאורה לסדר הציבורי – יותר מפי שניים לעומת שנת 2009, אז פונו 300 זוגות. בעירייה אומרים כי ברוב המקרים פעלו הפקחים בעקבות תלונות של תושבים. ואולם רוכבים רבים התלוננו כי למעשה לא היתה להם כל דרך לדעת שזוג האופניים לא נגנב, וכי היתה זו העירייה שהחרימה אותם.

פקחי עיריית ת"א מחרימים אופנייםצילום: אילן שחורי, "תל אביב שלי"

תושב העיר דן חיימוביץ', מספר כי לפני כמה חודשים הביט החוצה מחלון ביתו וראה אדם רוכן מעל אופניה של בתו, שהיו קשורים לגדר של הבניין. "ראיתי מישהו מטפל באופניים באופן חשוד. צעקתי וכשהוא הסתכל למעלה הבנתי שמדובר בפקח. רצתי למטה וגיליתי להפתעתי שביד של אחד הפקחים היה מכשיר פריצה של מנעולים", הוא משחזר. "בשלב שאני הגעתי המנעול כבר היה פרוץ. הם טענו שהאופניים נמצאים ברשות הרבים וכי הפריעו למעבר הולכי רגל. זה קשקוש. זו מדרכה ברחוב שקט, האופניים קשורים לגדר של בניין, לא לרמזור או לתמרור, לא באופן שמפריע להולכי רגל. כשהסברתי להם שאין לי שום כוונה לאפשר להם לקחת את האופניים הם התקפלו והלכו".

באותה עת נפוצו בפייסבוק כמה תמונות של פקחי עירייה חותכים מנעולים של אופניים. בעקבות זאת החל להתגבר זרם התלונות והעירייה החליטה להקפיא את פינוי האופניים עד לגיבוש נוהל חדש. גם הנוהל הזה אינו מספק את שרון מלכי, חברת מועצת העיר מטעם סיעת האופוזיציה עיר לכולנו. היא מציינת כי במקום לעודד רכיבה על אופניים, העירייה מקשה על התושבים. לדבריה, על פי סקר שערך בשנת 2010 המרכז למחקר כלכלי וחברתי של העירייה 38% מתושבי העיר מחזיקים אופניים, אולם מספר עמדות העגינה ברחבי העיר נמוך בהרבה ומסתכם לפי נתוני העירייה בכ-3,000.

"נוצר פה מצב אבסורדי. יש גידול מינימלי במספר החניות לאופניים, לצד מדיניות בה לא מציבים חניות אופניים באזורי מגורים וברחובות צרים ולמעשה דוחפים את ציבור הרוכבים להפריע לסדר הציבורי" אומרת מלכי. "טוב שעשו עכשיו נוהל, אבל כל הנוהל הזה לא בא לשנות במאומה את המציאות. הוא גם לא נותן הגדרות ברורות ומשאיר את כל שיקול הדעת בידי הפקח", היא מתלוננת. "את בעיית התשתית לא פותרים. שוב אנחנו מדברים כאן על איזה שהוא מהלך שברובו הוא מהלך של יחסי ציבור ולא מהלך שפותר את הבעיה".

עיריית תל אביב מסרה כי "היא מעודדת שימוש באופניים ברחבי העיר, ולצורך כך הקצתה למעלה מ-120 ק"מ של שבילי אופניים לרווחת הרוכבים, הותקנו כ-3,000 מתקני עיגון וקשירת אופניים לשימוש הציבור הרחב, והוקם מערך השכרת אופניים 'תל-אופן' המאפשר לכל דורש לשכור אופניים. עם זאת רואה העירייה חשיבות רבה בשמירה על הסדר הציבורי ודרכי המעבר של הולכי הרגל בעיר".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ