הכיתות בחינוך היסודי בישראל – הצפופות ביותר ב-OECD

דו"ח הארגון מגלה כי בכיתה בישראל לומדים 28.7 ילדים, לעומת 21.3 ביתר המדינות. גננת בארץ מופקדת על 24.6 ילדים, לעומת 14.4 ב-OECD

טלילה נשר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
טלילה נשר

הכיתות בחינוך היסודי בישראל הן הצפופות ביותר מבין 34 המדינות החברות בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) – כך עולה מהדו"ח הבינלאומי "Education at a Glance 2012" שפורסם היום (שלישי), המשווה בין מערכות החינוך השונות במדינות ה-OECD.

מהדו"ח עולה כי בחינוך הציבורי בישראל לומדים בממוצע 28.7 ילדים בכיתה, זאת לעומת ממוצע התלמידים בכיתה בכלל המדינות החברות בארגון שהוא 21.3 ילדים. בחטיבות הביניים ממוקמת ישראל במקום השלישי מהסוף – אחרי יפן וקוריאה, עם ממוצע של 31 תלמידים בכיתה לעומת ממוצע ה-OECD - 23.3.

בראייה רב-גילית של צפיפות הכיתות, נמצאת ישראל במקום הרביעי מהסוף, כשהדו"ח מצביע על כך שבתשע השנים שנמדדו לא נרשם שינוי משמעותי בעניין. בניגוד למצבה הסטטי של ישראל, הצליחו בקוריאה, למשל, להפחית משמעותית את מספר התלמידים בכיתות בתקופה זו.

סוגייה נוספת נוגעת ליחס בין מספר תלמידים לאיש הוראה. מהנתונים עולה כי בעוד שמספרם הממוצע של התלמידים לכל גננת בגני הילדים הוא בישראל 24.6, ממוצע מדינות ה-OECD נמוך הרבה יותר - רק 14.4 ילדים לכל גננת.

28.7 ילדים בממוצע בכיתה בישראל, ארכיוןצילום: אילן אסייג

עוד מתברר מהדו"ח כי בין השנים 2000 ל-2009 נרשמה בישראל עלייה זניחה בלבד בהיקף ההשקעה בחינוך היסודי והעל-יסודי לעומת רובן המוחלט של המדינות החברות בארגון לפיתוח ולשיתוף פעולה כלכלי (ישראל מדורגת במקום השלישי מהסוף).

יתרה מזאת, בהשקעת ישראל במערכת ההשכלה הגבוהה נרשמה בתשע השנים שנבחנו ירידה משמעותית, בניגוד להזרמת הכספים ההולכת וגדלה במרבית המדינות, כשרק בשווייץ נרשם קיצוץ גדול יותר.

עוד מתברר כי בין השנים 2000 ל-2009 ירדה ההוצאה הציבורית על חינוך מתוך התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג), מרמה של 47.1 אחוזים בשנת 2000 ל-42.9 ב-2009. ככל שההשקעה הציבורית בחינוך יורדת, כך גדל חלקה של ההשקעה הפרטית התופסת את מקומה.
הדו"ח מצביע גם על הפערים בישראל, בה 22.5% מהילדים נמצאים בסכנת נשירה מהלימודים ו-26.5% נוספים מהילדים הינם בעלי ידע חלקי, המעמיד אותם בסיכון חמור ביכולת להשתלבות מלאה בחברה ובכלכלה.

באשר לשכר המורות, נרשם שיפור משמעותי בתקופה שנבדקה, אולם שכר המורים במדינה עדיין נמוך בהרבה מהממוצע. על פי הדו"ח, ישראל מדורגת במקום השני מבין מדינות ה-OECD בגידול בשכר המורים בעלי ותק של 15 שנים בחינוך היסודי. שכרם של מורים אלו עלה בכ-32% לעומת 5% בממוצע ב-OECD. יחד עם זאת, בעוד ששכרה לשעה של מורה בעל ותק זה בישראל עומד בממוצע על 31 דולר, ממוצע המדינות בארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי עומד על 49 דולר. כך נותר גם הפער בחטיבות הביניים – 39 דולר בישראל לעומת 58 בממוצע הארגון, ובהתאמה, 40 דולר בחטיבה העליונה לעומת 65.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ