יניר יגנה
יניר יגנה

בשלוש השנים האחרונות נהרגו 30 בני אדם על כביש 31 בדרום הארץ, בקטע שבין להבים לערד, שאורכו 30 ק"מ. כך אומרים ביובש נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והמשטרה. התחזית הקודרת של המשטרה ועמותת אור ירוק היא שעוד מאות אנשים ייהרגו בכביש הזה, הדו-מסלולי, בעשר השנים הקרובות אם לא ישודרג.

בשבוע האחרון היו בכביש שתי תאונות קטלניות. שלשום נהרגה בכביש גלי מנטש, בת 38, אם לארבעה ילדים. עוד תשעה בני אדם נפצעו בתאונה. מחקירה ראשונית של שוטרי התנועה במרחב נגב התברר שמכונית שסטתה מנתיבה וחצתה קו הפרדה לבן פגעה במכונית של משפחת מנטש שנסעה בנתיב הנגדי. האם נהרגה וארבעת ילדי המשפחה והאב נפצעו בינוני. בכלי הרכב השני נפצעו עוד ארבעה אנשים. יומיים לפני כן נהרג בכביש צעיר בן 25 בתאונה חזיתית בין שני כלי רכב.

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ביחס לכביש 31 מלמדים שהוא מהמסוכנים בישראל: בשנת 2012 היו בו שש תאונות קטלניות, 11 הרוגים ותשעה פצועים קשה; בשנת 2011 – שבע תאונות קטלניות ו-11 הרוגים ושש תאונות קשות עם 18 פצועים קשה; בשנת 2010 היו בו שבע תאונות קטלניות עם שמונה הרוגים ועוד 11 תאונות קשות עם 14 פצועים קשה.

כביש 31 בין להבים לערדצילום: אליהו הרשקוביץ

לדברי ראש לשכת תנועה במרחב נגב, רב פקד יובל פז, "לרוב התאונות האלה יש מכנה משותף – ברובן היתה סטייה של מכונית מן הנתיב. אין שם מעקה הפרדה, זה כביש של אפס סובלנות לרכב שסוטה. כל סטייה היא התנגשות".

רפ"ק פז טוען כי "יש בכביש הרבה עיקולים שגורמים לתאונות ויש מרכיב נוסף – נהגי הפזורה הבדואית שחלקם נוסעים שם בפראות. יש עשרות כניסות לא חוקיות לכביש, אין הפרדה בינו לשטחים הסמוכים לו. כל רכב יוצא מאיפה שבא לו. מרכיב בעייתי נוסף הוא עבודות בכביש, שהנהגים לא מתייחסים אליהן ולפעמים לא שמים לב אליהן".

לדברי שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, "בעשור הקרוב כביש 31 יגבה את חייהם של כמאה בני אדם. יש בכביש מסלול נסיעה אחד לכל כיוון, ללא הפרדה בין המסלולים, ולכן יש בו הרבה תאונות חזיתיות, מרובות נפגעים והרוגים. המדינה צריכה לחייב את הרשויות לטפל בכביש ולשדרגו מיד ולדאוג להפסקת הקטל בו".

עבודות שדרוג הכביש החלו במאי 2011. במסגרת שדרוג כבישים חד-מסלוליים ללא הפרדה קשיחה, הקציב משרד התחבורה כ-800 מיליון שקלים לשדרוג הכביש באמצעות החברה הלאומית לדרכים בישראל. לטענת החברה, עם השלמת הפרויקט ב-2014, יוכפל מספר הנתיבים בכביש, משניים לארבעה, יוצבו מעקות בטיחות, תותקן תאורה ויתאפשר מעבר בטוח לצאן הרועה באזור ומסכן את הנהגים. הקטע הראשון של השדרוג צריך להסתיים בשבועות הקרובים, מוסרת החברה.

ביחס לשאר קטעי הכביש, הם נמצאים בשלבים שונים של תכנון וביצוע. החברה מוסרת כי התנגדות תושבי הפזורה הבדואית להפקעת קרקע בקטע הכביש שבין מולדה לצומת שוקת גורמת לעיכובים, אך היא פועלת להתגבר עליהם ולהשלים את העבודות מוקדם ככל האפשר.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ