אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

בהתאמה אישית

הטיפול העתידי בסרטן השד יותאם גנטית לחולה

סדרת ניסויים קליניים בוחנת פיתוח מודל לאיתור נשים בסיכון גבוה למחלה. הטיפול יותאם לחולה באמצעות מיפוי גנטי של התאים הבריאים ותאי הגידול

בשנים האחרונות חלה ירידה בתמותה מסרטן השד הודות לתוכניות סקר לגילוי מוקדם וטיפולים מסייעים מתקדמים. עם זאת, נתונים מראים שחלה עלייה בשכיחות המחלה בישראל ובמדינות נוספות. תוכנית מניעה לסרטן השד באמצעות טיפול תרופתי ושינוי אורח חיים עשויה להוריד את שכיחות המחלה אך איננה בת ביצוע, שכן אין אפשרות ממשית לסווג את אוכלוסיית הנשים הבריאות לפי הסיכון היחסי שלהן לסרטן השד.

ניסוי קליני המפתח מודל חדשני לאיתור נשים בסיכון גבוה מתקיים בימים אלה בשוודיה ומנוהל על ידי מכון קרולינסקה. בניסוי ישתתפו כ-100,000 נשים שיעברו סדרת בדיקות הכוללת מעקב אחר אורח חיים, בדיקות דם ובדיקות דימות לגילוי מוקדם. המחקר מנסה להתחקות אחר גורמים שיכולים להצביע על נשים הנמצאות בסיכון לסרטן השד מעבר לגנטיקה ומטרתו העיקרית היא לתת לנשים אלו טיפול מונע. ניסוי דומה באוכלוסייה קטנה יותר אך לטווח זמן ארוך יותר מתקיים בכמה ערים במדינת קליפורניה בארה"ב.

בשני הניסויים מקווים החוקרים לפתח מודל ייחודי שיאפשר להם לסווג את אוכלוסיית הנשים לפי הסיכון היחסי שלהן לחלות בסרטן השד. סיווג זה יאפשר לראשונה בדיקת סקר מותאמת אישית, שבה אשה עם סיכון גבוה תגיע לבדיקה לגילוי מוקדם לעתים תכופות ואשה עם סיכון נמוך תגיע לבדיקת סקר לעתים רחוקות.

בדיקת סקר מותאמת אישית נהוגה כיום בנשים הנמצאות בסיכון גבוה לחלות בסרטן השד, למשל נשאיות של המוטציות בגנים BRCA1 ו-BRCA2 או נשים שקרובת משפחתן מדרגה ראשונה (אמא או אחות) חלתה במחלה. עבור נשים אלה מאפשרת המדינה בדיקת סקר אחת לשנה מגיל 40 (במקום אחת לשנתיים מגיל 50, כנהוג עבור שאר הנשים). עם זאת, אחוז נשים אלה מתוך כלל הנשים שחלו במחלה נמוך יחסית. כלומר, קיימת קבוצה גדולה של נשים הנמצאות בסיכון מעבר לנשים אלה אך אין כיום דרך לזהות סיכון זה.

החוקרים מקרולינסקה אינם מסתפקים באיתור הנשים עם הסיכון הגבוה לחלות. המטרה העיקרית של הניסוי בשוודיה היא לתת לאוכלוסיית נשים זו טיפול תרופתי מונע סרטן השד בתרופה טמוקסיפן, בתקווה להפחית את שכיחות המחלה.

התפתחות חיובית זו בכיוון הרפואה המותאמת אישית לאבחון ומניעה מגיעה גם לתחום הטיפול. כבר כיום הטיפול בסרטן השד במידה מסוימת מותאם אישית לחולה. עם זאת, בעתיד הקרוב הטיפולים יהיו הרבה יותר ממוקדים.

אסופת גנים

בכתב העת המדעי Nature פורסמו בחודש יוני חמישה מחקרים חדשים שערכו אנליזה גנומית למדגמים גדולים של סרטן השד. בשיטות מתקדמות הצליחו החוקרים לרצף את מפת הגנים לסוגים מגוונים של סרטני שד. יצירת מפות גנים אלו מאפשרת לראשונה ללמוד על מוטציות חדשות הקשורות לסרטן השד, למפות אותן ולנסות להבין את המבנה והתפקוד של שינויים אלה ביצירת תאים סרטניים. עדיין לא ברור אם המוטציות החדשות הן סממנים חדשים להיווצרות סרטן השד (בדומה למוטציות מסוג BRCA). עם זאת, החוקרים מצאו כמה מוטציות המשותפות הן לסרטן השד והן לסוגי סרטן אחרים, למשל סרטן הדם מסוג לוקמיה. כמו כן, אנליזה זו תאפשר לחוקרים להבין מדוע אשה עם גידול סרטני מסוג מסוים בשד מגיבה היטב לטיפול, ואילו אשה אחרת עם גידול זהה מבחינה קלינית כמעט איננה מגיבה לו. במלים אחרות, החוקרים מנסים להתחקות אחר השינויים בתהליכים הגנטיים שגרמו להיווצרות הגידול הסרטני. המסקנה המרכזית מחמשת המחקרים האלה היא שסרטן השד הוא אוסף מורכב מאוד של תהליכים גנטיים עם קומבינציות מגוונות של מוטציות האחראיות ליצירת הגידול הסרטני.

ריצוף ויצירת מפת הגנום של סרטן השד מתאפשרים בזכות התקדמות מרשימה בתחום טכנולוגיית מיפוי הגנים. טכנולוגיה זו עדיין איננה נגישה לכל ומשמשת בעיקר למטרות מחקר, אך במחקרים ב-Nature מעריכים החוקרים שבתוך כמה שנים היא תהיה קיימת בכל בית חולים.

מכאן, שהטיפול העתידי בסרטן השד יכלול שלב של מיפוי וריצוף מפת הגנים הן של התאים הסרטניים והן של התאים הבריאים של החולה. לימוד ההבדלים בין מפות אלו יאפשר טיפול מותאם אישית בדומה לטיפול אנטיביוטי הניתן כיום לאחר לקיחת תרבית. הדבר יאפשר לראשונה לטפל בגידול הממאיר בהתאם לתהליכים הגנטיים והמוטציות שלו ולא רק לפי הסוג שלו או הרקמה שבה התגלה. כך למשל, ייתכן שחולה בסרטן השד וחולה בסרטן בכבד יקבלו טיפול תרופתי דומה, אף שמדובר בשני סרטנים שונים שנמצאו ברקמות שונות, אם שני הגידולים יצביעו על תהליכים גנטיים דומים.

הרפואה המותאמת אישית מתפתחת בקצב מהיר ובעוד כעשור חלק גדול מהמחלות יטופלו באופן שמותאם אישית לחולה. בטיפול בסרטן השד נדמה שהדבר יקרה מהר יותר מאשר בתחומים אחרים, והמטרה בעינה עומדת - להציל את חייהן של מאות אלפי נשים.

דוד יצחקי הוא דוקטור לדימות תפקודית (Functional Imaging) ומנהל מחקר בתחום דימות השד בחברת ריל אימג'ינג