המיצ"ב: שיפור בכיתות ה'; צניחה בהישגי כיתות ח' במתמטיקה

מהנתונים עולה כי הפער בין תלמידים יהודים לערבים הולך וגדל. הפער על רקע סוציו-אקונומי הצטמצם מעט, אך עדיין מהווה גורם מכריע

אור קשתי
אור קשתי
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אור קשתי
אור קשתי

ירידה חדה בהישגי תלמידי כיתות ח' במבחני המיצ"ב במתמטיקה: מממוצע כלל ארצי שעמד לפני שנתיים על 522 נקודות הידרדר בשנה החולפת הציון הממוצע ל-501 נקודות בלבד. כך עולה מנתונים שפרסם היום משרד החינוך.

הירידה בהישגים נרשמה בקרב תלמידים יהודים וערבים כאחד, אך אצל האחרונים היתה גדולה מעט יותר. במשרד החינוך בודקים כעת האם השינויים קשורים לתוכנית הלימודים החדשה במתמטיקה, שהוכנסה באחרונה לחטיבות הביניים.

גם בשאר המקצועות - אנגלית, עברית ובמידה מסוימת מדעים - השיגו תלמידי כיתות ח' ציונים נמוכים יותר מאשר לפני שנתיים. למעשה, המקצוע היחיד שבו נרשם שיפור כלשהו היה ערבית כשפת-אם – מקצוע שבו נבחנו תלמידים ערבים בלבד.

מבחן מיצ"ב במתמטיקה לכיתות ה'צילום: ליאור מזרחי\באובאו

לעומת הנתונים המדאיגים מכיתות ח', הישגי התלמידים בכיתות ה' היו דווקא גבוהים (באנגלית ובעברית) או דומים מאוד (במתמטיקה ובמדעים) לאלה שנרשמו במיצ"ב הקודם. בארבע השנים האחרונות חל שיפור מתמשך בהישגי תלמידי כיתות ה' בארבעת המקצועות הנבדקים – שפת-אם, מתמטיקה, אנגלית ומדעים. סולם הציונים, המאפשר השוואה לאורך השנים, נע בין 200 ל-800 נקודות - בדומה לציונים הניתנים במבחנים בינלאומיים. במבחני המיצ"ב האחרונים השתתפו 113,150 תלמידים מ-1,149 בתי ספר ברחבי הארץ.

מהנתונים שפורסמו היום עולה עוד כי הפערים בין תלמידים יהודים לערבים הולכים וגדלים: במבחני המיצ"ב האחרונים נותרו התלמידים הערבים הרחק מאחור בכל המקצועות, בשתי שכבות הגיל שנבחנו. כך למשל, במבחן במתמטיקה לכיתות ח' עמד הפער בין שני המגזרים בשנת הלימודים תשע"ב על 46 נקודות, לעומת 36 נקודות בתשע"א. באופן דומה גדל הפער בין המגזרים גם במבחן באנגלית לכיתות ח' מ-46 ל-63 נקודות, ובמבחן במדעים לכיתות ה' מ-18 ל-43 נקודות.

פערים גדולים, שהצטמצמו אך במקצת, התגלו גם בהישגי תלמידים מרקע סוציו-אקונומי שונה. ההבדלים בכיתות ה' (במגזר היהודי) בין הישגי התלמידים מרקע מבוסס לאלה מרקע חלש עמדו על 46 נקודות באנגלית, 49 במדעים, 51 בעברית ו-57 במתמטיקה. בקרב תלמידי כיתות ח' הפערים גדולים בהרבה: 73 נקודות בעברית, 80 באנגלית, 84 במתמטיקה ו-87 במדעים.

נתון בולט נוסף הוא היקף פסילת מחברות התלמידים, במיוחד במגזר הערבי, שם נפסלו  השנה 213 כיתות - שהן כ-10 אחוזים מכלל הכיתות שהשתתפו בבחינות.

במסגרת מבחני המיצ"ב האחרונים נבדקו גם היבטים שונים הקשורים לאקלים חברתי ולעבודה פדגוגית בבתי הספר בקרב תלמידי כיתות ה'-י"א. הבשורות המעודדות: 77% מהתלמידים בבתי הספר היסודיים, 70% בחטיבות הביניים ו-68% בחטיבות העליונות דיווחו כי טוב להם בבית הספר וכי הם אינם מעוניינים לעבור למוסד חינוכי אחר. עם זאת, רק 41% מתלמידים בחטיבה העליונה ציינו כי קיימים יחסי קרבה ואכפתיות בין המורים לתלמידים. נוסף על כך, אחד מכל עשרה תלמידים דיווח כי בחודש שקדם לעריכת הסקר היה מעורב באירוע אלימות. 

בארבע השנים האחרונות אומנם נרשמת ירידה הדרגתית ומתונה בשיעור התלמידים המדווחים על מעורבות באלימות בבתי-הספר היסודיים, אך בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות אי אפשר להצביע על מגמה ברורה. בניגוד לדעה הרווחת, שיעור האלימות הגבוה ביותר נרשם דווקא בשלב בית הספר היסודי, והנמוך ביותר – בחטיבה העליונה.

בתקופה האחרונה הושמעה ביקורת מצד מומחי חינוך על שיטת ההערכה של בחינות המיצ"ב, זאת עקב פרסום נתוני המיצ"ב הפרטניים של בתי הספר השונים. הפרסום נעשה בהוראת בית המשפט העליון.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ