מבחני התיאוריה: 40% מהנבחנים ערבים, רק מרכז בחינות אחד בעיר ערבית

מרכז מוסאוא עתר נגד משרד התחבורה, לאחר שפורסמה רשימה של 20 מרכזים בהם ניתן לגשת לבחינת התיאוריה - 19 מהם בערים יהודיות

אלי אשכנזי
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אלי אשכנזי

מרכז מוסאוא עתר אתמול (שני) לבית המשפט הגבוה לצדק נגד מכרז של משרד התחבורה להפעלת מרכזי בחינות תיאוריה, שמפלה לטענת אנשי המרכז את היישובים הערביים. המרכז דורש מבית המשפט להוציא צו על תנאי שיורה למשרד התחבורה לבטל את המכרז, ולפרסם מכרז חדש שיבטיח שוויון לכלל אזרחי המדינה.

בשבוע שעבר פרסם משרד התחבורה את רשימת היישובים שבהם יפעל מרכז לבחינות תיאוריה, ובה רק יישוב ערבי אחד – נצרת – לצד 19 יישובים יהודיים. מרכז מוסאוא שלח בעקבות הפרסום מכתב למשרד התחבורה, בדרישה שישקול מחדש את תנאי המכרז ויכלול ישובים ערבים ברשימת היישובים בהם יופעלו מרכזי בחינת תאוריה. אנשי מוסאוא דורשים מבית המשפט שיורה למשרד התחבורה לקבוע קריטריונים שלפיהם תיערך הרשימה של היישובים בהם יפעלו מרכזי המבחנים.

במוסאוא מציינים כי על פי נתוני משרד התחבורה, בנספח למכרז, מספר הנבחנים במבחן התיאוריה בשפה הערבית בשנת 2011 היה 157,778, לעומת 255,722 שנבחנו בשפה העברית. 

שיעור נהיגהצילום: דודו בכר

על פי הנספח למכרז, 7,121 נבחנים בשפה הערבית נאלצו להגיע בשנה שעברה לנהריה, כאשר רק 6,252 נבחנים בשפה העברית נבחנו באותה עיר; בכרמיאל נבחנו 23,481 בשפה הערבית לעומת 5,759 בלבד בשפה העברית; בחדרה נבחנו 9,894 בערבית לעומת 9,834 בעברית; בקרית שמונה נבחנו 3,446 בערבית לעומת 3,634 בעברית; בעפולה נבחנו בערבית 30,466 כאשר רק 9,554 נבחנו בעברית; בבאר שבע נבחנו 20,717 בערבית לעומת 22,618 בעברית; 4,268 נבחנים בערבית נאלצו להגיע לכפר סבא ו-3,247 נאלצו להגיע לפתח תקווה. 

בעתירה נטען כי "המשיבים פועלים באופן נחוש להמשיך בהליכי המכרז כפי שהוצא על כל תנאיו המפלים ואף התעלמו מהפנייה של העותרת לבחון את הסוגיה, דבר שמלמד על כוונות המשיב להמשיך להציב עובדות מוגמרות בשטח תוך התעלמות מוחלטת מטענות העותרת. התנהגות המשיבים מלמדת על כוונותיהם להמשיך ולפעול על פי מדיניותם המפלה, שלפיה יוקם רק מרכז בחינות אחד ביישוב ערבי מתוך לפחות 20 מרכזי בחינות, למרות שציבור הנבחנים המגיע מהישובים הערבים עולה על 35% מהנבחנים".

בעתירה טוען מרכז מוסאוא כי המכרז מתקרב לשלב ההכרעה בימים הקרובים, והכרזה על הזוכים בו מתקרבת. "המכרז בנוסחו הקיים, קרי לאור רשימת היישובים שכלולה בו, מפלה את האוכלוסייה הערבית באופן משמעותי ופוגע בזכות אזרחים רבים לגשת לבחינות, במיוחד כאשר מדובר בנשים ערביות שמתקשות להגיע למרכזי הבחינות המרוכזים ביישובים היהודים, אליהם לא קיימת נגישות תחבורתית שוטפת". 

לאור המחסור בתחבורה ציבורית ביישובים ערביים, שהתבטא בדו"ח מיוחד של משרד התחבורה עצמו, טוען מרכז מוסאוא כי המשרד "מערים קשיים על המועמדים לבחינות נהיגה כאשר הוא קובע את מרכזי הבחינות ביישובים היהודים בלבד ומתעלם מזכותם השוויונית של רוב האזרחים הערבים. אי הכללת ערים ערביות מרכזיות, בהן קיימים ריכוזי אוכלוסיה ערבית, כמו למשל העיר רהט בדרום, הערים טירה וטייבה במשולב הדרומי, העיר אום אל-פחם במשולש הצפוני והעיר סכנין בגליל המערבי, הינו צעד שפוגע באוכלוסייה הערבית באופן ממשי ויוצר הפליה פסולה".

היועץ המשפטי של מרכז מוסאוא שהגיש את העתירה, עו"ד סאמח עיראקי, אמר כי "בנוסף לאפליית הנבחנים עצמם, משרדי ממשלה רבים מפלים את היישובים הערבים בהקמת מרכזי שירותים של משרדי ממשלה. בכך הם מרוקנים את היישובים הערבים ממרכזי שירותים, שמושכים ספקים נוספים לפעול סמוך למרכזי השירותים הממשלתיים".
לטענתו, "אפליה זו גורמת גם לפגיעה בעסקים ביישובים הערבים, מונעת מהם הכנסה פוטנציאלית שמביאים עמם מאות אלפי מקבלי השירותים. משרד התחבורה והשר כץ מפלים כפליים את הציבור הערבי במכרז זה, כאשר מצד אחד אינם מקצים מרכזי בחינות ביישובים הערביים ומצד שני אינם מנגישים את היישובים הערבים לתחבורה ציבורית הולמת שתסייע לנבחנים ובמיוחד ציבור הצעירות הערביות".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מיקומם של מרכזי הבחינות לתיאוריה נקבע בהתאם לפריסה הגיאוגרפית הטובה ביותר, המאפשרת לשרת את כל סוגי האוכלוסייה, היהודית והלא יהודית, בצורה המהירה והיעילה ביותר וללא כל הבדל. מרכזי הבחינות הוקמו במקומות מרכזיים ונמצאים במרחק קילומטרים ספורים מכל עיר ויישוב. מרכזים אלה מאפשרים לתלמידים, לראשונה בתולדות המדינה להיבחן מדי יום, בכל שעה וללא צורך בתיאום מוקדם. ניתן להיבחן בכל אחד ממרכזי הבחינות בארץ ב-6 שפות שונות ובכללם גם בשפה הערבית, כך שכל נבחן יכול לבחור בעצמו היכן להבחן, בכל מקום בארץ וללא הודעה מוקדמת".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ