בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תלונות נגד זכיינית "תל אופן": מנסה למנוע התאגדות עובדים

עובדי חברת FSM הודיעו להנהלה על הקמת ועד. הם טוענים כי מיד לאחר מכן פוטרו שניים, ואחרים נלקחו לשיחות בהן נשאלו אם הצטרפו לשורות ההסתדרות

33תגובות

הסתדרות העובדים הלאומית מאשימה את זכיינית FSM המפעילה את "תל אופן", שירותי השכרת האופניים של עיריית תל אביב, בנקיטת מהלכים פסולים בניסיון למנוע הקמת ועד עובדים.

ההסתדרות הודיעה ביום ראשון שעבר לזכיינית על מינוי ועד זמני, הכולל שלושה עובדים. במכתב ששלח למנכ"ל הזכיינית ביום רביעי, טען מזכיר איגוד מחוז מרכז בהסתדרות, אייל ממיה, כי מיד לאחר ההודעה על הקמת הוועד "החלה החברה בניסיונות פסולים וחמורים למוסס את ההתארגנות".

לדברי ממיה, ניסיונות אלה כללו פיטורים של ראשי הוועד, זימון עובדים לשיחות אישיות ודרישה לדעת מי מהם הצטרף לשורות ההסתדרות. כמו כן, הוא הוסיף כי הזכיינית דרשה מכלל העובדים לחתום באופן מיידי על חוזה עבודה אישי, ללא ייעוץ משפטי מקדים, "בניסיון להחריג אותם מתחולתו של הסכם קיבוצי עתידי". לטענתו, "פעולות ההנהלה מהוות פגיעה אסורה וחמורה בהתארגנות עובדים ונעשות במטרה ברורה למוסס את ההתארגנות ולהטיל אימה על העובדים". 

נאור קפולניק, אחד העובדים וחבר הוועד החדש, מסביר כי הוא ועמיתיו חשו צורך להקים ועד כדי לשפר את תנאי העסקתם. לדבריו, עומס העבודה גדל בהתמדה, אך אין כל תגמול על כך. "מאז שהודענו לחברה על הקמת ארגון עובדים הם פעלו בצורה מחפירה. הם פיטרו שני עובדים ממש יום אחרי. ההסבר לפיטורים של אחת העובדות הסיבה היה צמצומים כשבפועל בכל המחלקות יש גיוסים של עובדים, כולל המחלקה שממנה היא פוטרה", הוא מספר.

דודו בכר

קפולניק מעיד על "איומים ושיחות עם העובדים בצד כדי לברר אם הם בתוך ההתארגנות או לא. פתאום הביאו לכל מיני עובדים הסכמי עבודה ואמרו 'מסתבר שלא החתמנו אתכם'. שינו פתאום נהלי עבודה. יש ממש אווירה של הפחדה". הוא מציין כי בימים האחרונים הצטרפו רוב העובדים לוועד. לאחר פניית ההסתדרות, הקפיאה הנהלת החברה את פיטורי העובדים והודיעה כי תוציא אותם בינתיים לחופשה בתשלום.

שרון לוזון, חבר מועצת העיר תל אביב מטעם סיעת האופוזיציה עיר לכולנו, פנה לראש העירייה רון חולדאי, הזהיר אותו מפני התנכלות החברה לעובדים ודרש ממנו להתערב. "שוב אנו עדים לפוגענות הגלומה בכל צורת העסקה שאינה ישירה", אומר לוזון. "לו היו עובדי 'תל אופן' מועסקים ישירות על ידי העירייה זכויותיהם היו מוגנות. כעת אני מצפה מראש העירייה להבהיר לחברת FSM מפעילת תל אופן שהמשך ההתקשרות איתה מותנה ביחס הגון, אנושי, ראוי וחוקי לעובדים".

מנכ"ל חברת FSM, דני שפילמן, דחה את הטענות על הסף. "באמת ובתמים, אין פה ניסיון למניעת התאגדות", אמר בשיחה עם "הארץ". "אחד מאנשי הוועד פוטר כמה ימים לפני ההודעה על הקמת הוועד משום שעבר עבירות משמעת קשות, בלי שידענו בכלל אם יש התארגנות או לא. אין לנו שום התנגדות להתארגנות של עובדים. לא דיברנו עם עובד אחד לא ברמז ולא במצמוץ על ההתארגנות. אנחנו לא יודעים מי חתם ועל מה חתם. זה לא מעניין אותי. זה רוב מהומה על לא מאומה".

חברת FSM מעסיקה כ-60 עובדים. לדברי שפילמן, החברה הבהירה להסתדרות כי אין לה כוונה למנוע הקמת ועד ואינה מתנגדת לחתימת חוזה קיבוצי. הוא מציין כי בימים אלה מתקיימים מגעים בין אנשי החברה לנציגי ההסתדרות. "החברה היום קיימת רק לפרויקט הזה. הלוואי והיה לי צוות קבוע של עובדים. הבעיה העיקרית שלי היא שמתוך אלה שהתחילו איתנו יש אולי ארבעה. יש עזיבה כל הזמן. זו הבעיה. אנחנו משלמים הרבה לאנשים שמתמידים", אמר שפילמן.

עיריית תל אביב מסרה בתגובה כי היא "מציבה את הדאגה לזכויות העובדים כאחד מהנושאים המרכזיים בסדר היום העירוני. חברת FSM הנה זכיינית המעניקה שירותים לחברה לפיתוח כלכלי תל אביב יפו והעירייה תבצע בדיקה מעמיקה בנושא".

העירייה השיקה את "תל אופן" לפני שנה וחצי. חברת FSM נבחרה להפעיל את השירות. נכון להיום יש לשירות השכרת האופניים כ-19 אלף מנויים שנתיים. בימי שיא מתבצעות בזוגות האופניים הירוקים כ-8,000 רכיבות. נכון להיום יש בתל אביב 150 תחנות פעילות ובהן כ-1,500 זוגות אופניים. בימים אלה מרחיבה החברה את שירותיה ומוסיפה עוד 21 תחנות. משתמשים רבים מתלוננים על תקלות בתחנות ההשכרה ועל תחזוקה ירודה של האופניים. בחברה אומרים כי הצליחו להתגבר על רוב התקלות ומדגישים כי הם עושים מאמצים ניכרים לשמור על רמת תחזוקה גבוהה.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו