בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מסעדת "סוהו" בראשל"צ: תמיר נכנס, למחמוד אין מקום

לקוחות ערבים טוענים כי נדחו מהמסעדה מטעמים גזעניים. מארחת במקום העידה כי ההוראה המפורשת היא לדחות הזמנות של ערבים

359תגובות

אזרחים ערבים שניסו להזמין מקום במסעדה הפופולרית "סוהו" בראשון לציון טוענים כי היא מנעה מהם את הדבר באופן שיטתי, מטעמים לא ענייניים ואף גזעניים לכאורה. הזוג סמא ומחמוד ספורי מיפו הקליט שיחות עם עובדי המסעדה, המעידות לכאורה כי כשניסו בני הזוג להזמין מקום בשם ערבי נדחו באמתלות שונות, ואילו זמן קצר אחר כך, כשהזדהו בשם יהודי וביקשו להזמין שולחן לאותה השעה, נענו בחיוב.

במאי האחרון סירבה המסעדה לקלוט את הזמנתה של סמא בטענה ש"התוכנה תקועה". בני הזוג חשדו כי המסעדה אינה מאשרת את הזמנתם בשל היותם ערבים ולכן הקליטו את השיחות הבאות. בשיחה הראשונה ביקשה סמא שוב להזמין מקום ונדחתה, ואילו בשנייה הציג עצמו מחמוד בשם תמיר והזמנתו אושרה מיד. בשיחה שלישית ניסתה סמא שוב להזמין מקום בשמה האמיתי, אך הצליחה רק אחרי שנזפה בנציגת המסעדה וחשפה בפניה את התרגיל.

במקרה שאירע החודש התקשר מחמוד למסעדה וביקש להזמין מקום לשניים בשם וליד. נציגת המסעדה רשמה את פרטיו, ואז העבירה את השיחה לנציגה אחרת. זו הזדהתה כמארחת, ביקשה שוב את פרטיו ולבסוף הודיעה לו שאין מקום ביום ובשעה שהוא מבקש. "הכל מלא לי, אתה יכול לנסות, אולי יותר מאוחר יתפנה", השיבה. רעייתו העידה כי התקשרה למסעדה רגעים ספורים אחר כך, ובשם מיכל הצליחה להזמין מקום לשניים לאותו היום ולאותה השעה.

תומר אפלבאום

ביום חמישי האחרון מחמוד העלה לפייסבוק סטטוס המתאר את המקרה, שזכה למאות שיתופים ותגובות. "זו הפעם הראשונה שאנחנו מגיעים לרמת אכזבה שמאלצת אותנו לשתף את כולכם", כתב. "חשוב לנו לציין שהאוכל במסעדה מעולה, אך יחסם הגזעני פשוט מביש". סמא סיפרה ל"הארץ" כי לפני שבוע גילתה שמקרה דומה אירע לזוג חברים שלה. "השם מנאר קיבל תשובה שלילית, אך השם ענת קיבל אישור הזמנה עם אותם הפרטים ומיד לאחר השיחה הראשונה", סיפרה. "לצערי, חברותיי לא הקליטו את השיחה".

מייסא גראבלי מיפו היתה זו שניהלה לפני כמה חודשים את השיחה עם המסעדה, שבה הציגה את עצמה בשם ענת והזמנתה אושרה. "אחותי מנאר התקשרה להזמין מקום לשניים, אבל כששמעו את שמה השיבו שאין מקום", סיפרה, "ראיתי שעברנו את כל הפרוצדורה ופתאום עכשיו אין מקום? הבנתי שיש פה משהו מסריח. אמרתי לה שאתקשר בשם אחר ושנראה מה קורה - וצדקתי". לדבריה, אחותה סעדה פעמים רבות במסעדה, אך זו הפעם הראשונה שבה ביקשה להזמין מקום בשמה.

תומר אפלבאום

בר כהן, צעירה מחולון שהוכשרה לתפקיד מארחת במסעדה, העידה כי ההוראה המפורשת היא לדחות בנימוס הזמנות של ערבים. "הסבירו באופן כללי את החוקים, איך עובדים עם התוכנה ועם המערכת", היא מתארת. "ואז שאלו אותי שאלה. אמרו לי ‘כשמתקשר בן אדם, את צריכה לענות לטלפון ומה את אומרת?'. אז אמרתי ‘שלום, הגעתם לסוהו, מדברת בר'. אמרו לי ‘לא. קודם כל את אומרת אשמח לדעת עם מי אני מדברת'". לדברי כהן, האחראית הבהירה היטב את המניעים לדרישה: "היא אמרה לי ‘למה את שואלת את השאלה הזאת?'. השבתי לה שעשיתי זאת כדי להראות שיש יחס אישי ללקוח. היא אמרה לי ‘לא. את שואלת את השאלה הזאת בשביל לדעת מה השם של הבן אדם, לדעת אם הוא ערבי או לא'. הסתכלתי עליה קצת במבוכה ושאלתי מדוע זה רלוונטי. 'מה זאת אומרת מה זה רלוונטי?', היא שאלה אותי, ‘את יודעת שאנחנו אחת המסעדות המצליחות בארץ ואנחנו לא רוצים להרוס לנו את השם. אם בא לפה איזה ערבי, אנשים רואים את זה ויוצאים מהמסעדה. זה קרה לנו לא פעם אחת'".

מדבריה של כהן עולה תמונה דומה לזו שתיארו המתלוננים. "שאלתי את האחראית מה עלי לעשות (אם לקוח ערבי מתקשר למסעדה ומבקש להזמין מקום- א"ל), והיא השיבה ‘את עושה איתו את כל התהליך כרגיל, ובסוף את אומרת לו שאת מצטערת אבל אין מקום, ושהוא יכול לנסות בהזדמנות אחרת. ככה, בנחמדות, את סוגרת את העניין". כהן סיפרה כי הביעה תמיהה על אופן ההתנהלות שהוצג לה. "בסוף אותו יום התקשרו לקבוע איתי משמרות, ואמרתי לאחראית המשמרת שזו מסעדה גזענית שאני לא רוצה לעבוד בה ושהם צריכים להתבייש", הוסיפה.

בעמוד הפייסבוק של מסעדת "סוהו" התפתח בסוף השבוע דיון ער בסוגיה. מנהל העמוד מטעם המסעדה כתב אתמול כי "מאחר שהעניין אכן חשוב לנו מאוד, גם כחברה וגם למען המשך הקשר הנפלא שיש לנו עם אורחי המקום מלאומים שונים, אנו נגיב בהתאם בהמשך ואז דברים יבואו לאור. בינתיים אנחנו נהנים מכמות החשיפה והאינטראקציות בעמוד. בסוף תראו שכולנו נצא חברים". עוד הוסיף כי "כשננסח תשובה רשמית כמובן שנתקשר אותה גם בעמוד. בינתיים זה כמו כדור שלג. אנחנו נרגיע וניישב את ההדורים. מבטיחים, החשיפה לא מפחידה אותנו ואין לנו בעיה שהדיונים יתקיימו בשרשור פתוח".

בתגובה לפניית "הארץ" מסרה המסעדה כי "אנו מבינים את תחושותיו של הלקוח וכואבים על כך. חשוב להבין כי מסעדת סוהו היא אחת המסעדות העסוקות בארץ, אם לא העסוקה ביותר. מאות לקוחות מתקשרים למסעדה מדי יום על מנת להזמין מקומות, והמסעדה מעסיקה שש טלפניות על מנת לענות על הביקוש הרב. לא אחת קורה שלקוח שהזמין מקום ייענה בשלילה עקב חוסר מקום, וכמה דקות לאחר מכן יבוטל שולחן שהוזמן ועל כן לקוח אחר ייענה בחיוב".

במסעדה ציינו עוד כי "לצערנו, לעתים קורסת תוכנת הזמנת המקומות בעומס, ולעתים הוא מועבר לעמדת המארחת העובדת על מערכת שונה. אף במקרה הנ"ל ההזמנה הועברה לבסוף לעמדת המארחת והמקום הוזמן. מר וגברת ספורי, כפי שהם מצהירים, הם לקוחות קבועים של המסעדה ולראייה מתועדות לפחות ארבע הזמנות בחודשים האחרונים על שם הגב' סמא ספורי, שהוזמנו בשמה, וכן הזמנות נוספות על שם חבריהם שבוצעו ללא כל בעיה. סוהו דוגלת בשוויון מלא ללא משוא פנים, ללא קשר לדת צבע ומין. מר וגברת ספורי מוזמנים בכל עת ליהנות ולבלות במסעדה".

מה דעתכם על התנהלות מסעדת "סוהו"? נתקלתם במקרה דומה? שתפו אותנו


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו