בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כך מסלקים בעל מוסך שלא מתאים ל"תמהיל" בנמל ת"א

בעל מוסך "דיוק", הנמצא בנמל כבר 51 שנה, סירב לדרישת החברה העירונית לפינוי מיידי. בליל שישי הוצבו במקום עמודים קטנים שחסמו את הגישה לעסק

127תגובות

קשה היה למצוא אתמול (ראשון) את הדרך למוסך "דיוק" בנמל תל אביב. בחמישי בלילה הציבו פועלים עמודים קטנים לרוחב הכביש המוביל למוסך, וחסמו את הגישה היחידה אליו. מבלי שהוזהר מראש על הצבתם, בעל המוסך, דרור יעקובוביץ', גילה את העמודים כשהתייצב לעבודה בשישי בבוקר. אתמול חיפש פתרונות יצירתיים. כשהוא רוכב על אופניו, הראה ללקוחות דרך מאולתרת אל המוסך - בין דחפור, פועלים, עמודים וערימות של לבנים ומחסום.

את העמודים הציבה חברת "אתרים". החברה הממשלתית-עירונית רכשה לפני כשנתיים את הזכויות על הקרקע מהחברה לפיתוח תל אביב. מאז, היא עושה מאמץ רב לסגור את המוסכים הוותיקים במתחם הצפוני בנמל, כדי להחליפם במקומות בילוי וחנויות. ליעקובוביץ', שמנהל עסק משפחתי שהוקם על ידי אביו לפני 51 שנים, מעמד של דייר מוגן בדמי מפתח. כמו למוסכים אחרים באזור, אתרים הציעה לו כמה אפשרויות לפינוי, וניהלה עמו משא ומתן. משזה לא צלח, החברה הגישה נגדו תביעת פינוי. במקביל, טוען יעקובוביץ', הוא סובל מהתנכלות מצדה שנועדה לדחוק אותו החוצה.

"זאת דרך בורמה שלי", אומר יעקובוביץ' בצחוק מהול בתסכול, כשהוא מביט בעמודים שחסמו את הגישה אל העסק. "הם בריונים. לסגור כביש ציבורי בצורה כזאת בלילה? זה מטורף. פתאום אין לך וללקוחות שלך איך להגיע לעסק.

אם זאת לא בריונות אז מה זאת בריונות?", שאל. לדבריו, חסימת הכביש היתה הקש ששבר את גב הגמל. מאז רכשה "אתרים" את הזכויות על הקרקע עובר כביש הגישה למוסך דרך חניון. זאת, לדבריו, בניגוד להסכמים קודמים. הוא מספר גם כי בשנה החולפת הגישה למוסך הפכה כמעט בלתי אפשרית בשל עבודות התשתית. "טרקטורים ומנופים עבדו פה על התשתיות ולא התחשבו כלל. העסק נפגע אנושות". "אתרים" הציעה למוסכים במתחם הנמל שלוש אפשרויות: סגירה ופיצוי כספי; הסבה לעסק אחר בהתאם לתמהיל החדש; או השכרה של הנכס בשכירות משנה, כשבעל המוסך יקבל 70% מדמי השכירות. חלק מהמוסכים חתמו על ההסכמים והתפנו מהמקום. גם עם מוסך "דיוק" נוהל מו"מ. לדברי המנהל התפעולי של המוסך, בועז בדיחי, ההסכם לקבלת פיצוי כספי היה על סף חתימה, למעט מחלוקות שוליות על לוחות זמנים - החברה דרשה פינוי מיידי, בעלי המוסך ביקשו חודשיים להיערכות. אולם, לדברי יעקובוביץ' ובדיחי, במאי, רק שלושה ימים לאחר קבלת טיוטת ההסכם האחרונה, הגישה "אתרים" תביעת פינוי לבית משפט השלום בהרצליה. "למרבה הצער, המשא ומתן בין הצדדים לא עלה יפה בשל דרישות בלתי סבירות ובלתי הגיוניות של הנתבע, ועל אף נדיבות יוצאת דופן ומרחיקת לכת שהתובעת הפגינה כלפיו בהצעותיה ונכונות לבוא לקראתו לפנים משורת הדין והרבה למעלה מן הדרוש", כתבה החברה בתביעה שהגיש עו"ד אייל סורוקה.

לבעל המוסך מעמד של דייר מוגן בדמי מפתח, לכן אתרים אינה יכולה פשוט לסיים את הסכם השכירות. לדברי בדיחי, המשא ומתן התנהל בצורה כוחנית שמעידה על רצון לפנות את המוסכים מהמתחם בכל דרך. "נכנסנו למו"מ מתוך רצון להגיע להבנה ולפתרון. אבל הם הכשילו אותו" אמר.

"לא משתלב באופי"

חברת "אתרים" אינה מסתירה כוונותיה. בתביעת הפינוי מסבירה החברה כי היא משקיעה משאבים רבים בהפיכת מתחם יריד המזרח "המוזנח", בו ניצב המוסך, לאזור בילוי, נופש, הסעדה ותרבות. "מטבע הדברים, בהתאם לתוכנית הפיתוח של מתחם יריד המזרח, לא יפעלו יותר במתחם עסקי רכב ו/או מוסכים, או עסקים אחרים שאינם מתאימים לתמהיל העסקים החדש שגובש למקום ו/או אינם משתלבים באופי המתחם לפי תוכנית הפיתוח", נכתב. המוסך הוא עסק משפחתי שהוקם לפני 51 שנים על ידי גרשון יעקובוביץ', אביו המנוח של דרור. דרור היה אז בן 10, אך הוא מעיד כי מיום הקמתו הפך המוסך לביתו השני. כעת, גם בנו עובד לצדו וציורים של בתו מעטרים את קירות המקום, המשקיף אל הים. "נולדתי מכונאי ואמות מכונאי", אומר יעקובוביץ', אך מבהיר כי לא השלה את עצמו לרגע: "לא נתפסנו בקרנות המזבח ואמרנו פה יהיה מוסך עוד 100 שנה. אני לא מטומטם. אני מבין שפה לא יהיה מוסך בסוף". הוא מספר כי כבר ניסה לאתר מקום חלופי למוסך, אך לאחר הגשת תביעת הפינוי הקפיא את החיפושים. בינתיים, הוא מנסה להמשיך להפעיל את העסק. "מבחינתם אני לא פה. אבל אני כן פה. המוסך עובד. כבר כמה לילות אני לא ישן. הם פגעו לי בבריאות", הוא אומר. אתמול סירב לדרישת נציגת חברת אתרים להסיר את שלטי ההכוונה למוסך.

התנהלות החברה מול מוסך "דיוק" מעידה על השינוי שעובר הנמל כולו. בשנים האחרונות נאלצים העסקים המשפחתיים הוותיקים שעוד נותרו, לפנות את מקומם לרשתות גדולות, למסעדות ולברים. רוב בעלי העסקים נכנעו לדרישת התאגיד. חריגים היו בעלי "גלידה מונטנה" הוותיקה, ישעיהו ליכטנשטיין ויחזקאל בירזון, שסירבו לסגור את העסק.

מנכ"ל "אתרים", איתמר שמעוני, דוחה את הטענות. "באתי למתחם הזה בגישה מאוד אנושית", הוא אומר. "דייר מוגן זה לא דבר פשוט. זה עסק היסטורי שעובר מאבא לבן. אפילו מצאנו תמהיל ברוב העסקים לא לפנות את הדיירים המוגנים, אלא שיתאימו עצמם לתמהיל העסקים החדש. הרבה עסקים התפתו לזה והלכו אתנו יד ביד. דיוק לא הסכימו והגענו לבית המשפט". לדבריו, אם יחתום יעקובוביץ' על ההסכם, ימשוך מיד את תביעת הפינוי.

"התחשבנו במוסך"

באשר לחסימת הכביש ובתגובה לטענות על התנכלות מסרה "אתרים": "החברה מבצעת עבודות פיתוח ושדרוג מבנים ושיפוצם במתחם, ובכלל זה בקרבת המוסך זה כשנה וחצי ובהשקעה של עשרות מיליוני שקלים והכל לרווחת בעלי העסקים והציבור המבקר בנמל. הציר עליו מדובר אינו ציר לתנועת כלי רכב וייעודו שדרת הולכי רגל. השימוש שנעשה על ידי כלי רכב בציר עד היום גרם לליקויים רבים ונזקים קשים בציר הדרך. החברה ביצעה בשבוע האחרון עבודות תיקון והחלפת ריצוף בציר, בהן גם שימוש באמצעים למניעת עליית כלי רכב על שדרת הולכי הרגל. לגופו של עניין, טענת המוסך אינה נכונה מאחר שמתאפשרת לו כניסה דרך החניון כפי שהוא פועל בפועל. חברת אתרים פעלה לאורך כל הדרך תוך התחשבות בלתי פוסקת במוסך ובשעות הפעילות של המוסך, תוך שהיא מקשה על עבודות הקבלן וקצב העבודה שנדרש לו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו