בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הישג לישראל במבחנים הבינלאומיים: מקום 7 בעולם במתמטיקה

זינוק בהישגי תלמידי כיתות ח' במבחן טימ"ס, המתקיים אחת לארבע שנים ובודק את הרמה במתמטיקה ובמדעים. עם זאת, גדלו הפערים בין דוברי הערבית לעברית

151תגובות

ישראל מדורגת במקום ה-7 מתוך 42 מדינות בהישגי תלמידי כיתות ח' במתמטיקה ובמקום ה-13 בעולם בהישגיהם במדעים. כך עולה מתוצאות המבחן הבינלאומי טימ"ס 2011 - מבחן במקצועות מתמטיקה ומדעים המתקיים אחת לארבע שנים בקרב תלמידי כיתות ח'. מדובר בשיפור ניכר לעומת תוצאות המבחן הקודם מ-2007, אז דורגה ישראל במקום ה-24 בעולם במתמטיקה ובמקום ה-25 במדעים. בנוסף פורסמו תוצאות מבחן פירל"ס 2011 - מבחן בשפה המתקיים בקרב תלמידי כיתות ד' אחת לחמש שנים, בו מדורגת ישראל במקום ה-18 מתוך 45 מדינות. 

המקום ה-7 במתמטיקה מציב את ישראל בראש מדינות המערב, לפני פינלנד (מקום 8), ארה"ב (מקום 9) ואנגליה (מקום 10). את הדירוג מובילה קוריאה, ואחריה ניצבות סינגפור, טייוואן, הונג קונג, יפן, רוסיה וישראל. במבחן במדעים דורגה ראשונה סינגפור, ואחריה  טייוואן, קוריאה, יפן, פינלנד, סלובניה, רוסיה, הונג קונג, אנגליה, ארה"ב, הונגריה ואוסטרליה.

מבחינת תוצאות המבחנים לפי חלוקה למגזרים בישראל, עולה כי חלה עלייה בהישגי התלמידים מכל המגזרים, לצד גידול בפערים בין דוברי העברית לערבית. במבחן טימ"ס מוקמו דוברי העברית במקום ה-6 במתמטיקה, לעומת מקום 21 לדוברי הערבית. בתחום המדעים מוקמו דוברי העברית במקום ה-9, לעומת מקום 21 של דוברי הערבית. במבחן פירל"ס, דורגו דוברי העברית במקום ה-3, לעומת מקום 34 בלבד לדוברי הערבית.

בשני המבחנים, שיעור המצטיינים בישראל היה גבוה מהממוצע העולמי. לדוגמא, במתמטיקה הממוצע העולמי עומד על 467 נקודות לעומת ממוצע של 516 בישראל. בישראל 12% מהנבחנים קיבלו ציון של 625 ומעלה, לעומת 8% בלבד בקרב כלל המדינות המשתתפות. 

מבחן טימ"ס (TIMSS - Trends in International Mathematics and Science Study) הוא מחקר בינלאומי במתמטיקה ובמדעים, הנערך על ידי הארגון הבינלאומי להערכת הישגים בחינוך (ה-IEA). המחקר מתקיים אחת לארבע שנים החל משנת 1995, וישראל משתתפת בו בקביעות החל משנת 1999. במחקר האחרון, שנערך ב-2007 ותוצאותיו פורסמו שנה לאחר מכן, דורגה ישראל במקום ה-24 במתמטיקה ובמקום ה-25 במדעים, מתוך 49 מדינות שהשתתפו במבחן.

מבחן פירל"ס (PIRLS - Progress in International Reading Literacy Study) הינו מחקר בינלאומי בקריאה הנערך גם הוא על ידי ה-IEA. המחקר מתקיים אחת לחמש שנים החל משנת 2001, וישראל משתתפת במחקר בקביעות מראשיתו.

שני המבחנים נערכו בישראל בשנת 2011 על-ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) ולווו על ידי ועדת היגוי, שכללה מומחים מהאקדמיה מתחומי המתמטיקה והמדעים במבחן טימ"ס וועדה עם מומחים מתחומי השפה במבחן פירל"ס. 

מבחן טימ"ס בודק ידע של תלמידים במתמטיקה ובמדעים בכיתה ח', ואת ההקשר החינוכי של הוראת מקצועות אלה במדינות השונות. מחקר פירל"ס בודק את הידע בקריאה בשפת-אם של תלמידים בכיתה ד' ואת ההקשר החינוכי של הוראת שפת אם במדינות השונות. תוצאות המחקר מספקות מידע חשוב למדינות המשתתפות על נקודות החוזק והחולשה בקריאה של תלמידים ברמה מערכתית וזאת בהקשר החינוכי שבו נלמדת שפת האם. המחקר מאפשר לאסוף מידע מהימן אודות מערכת החינוך המקומית בהשוואה למערכות חינוך אחרות בעולם. כמו כן, התוצאות מאפשרות לזהות מגמות שינוי לאורך השנים ולבחון אותן לאור תכניות הלימודים, שיטות ההוראה המקובלות ותכניות התערבות שונות המופעלות במערכת החינוך.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו