בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שהאחיות יחכו

האוצר אישר לעובדי נמל אשדוד תוספות שכר של אלפי שקלים

רשות החברות כבר סיכמה עם חלק מהעובדים על תוספות שכר ממוצעות של 3,500-4,000 שקלים. חלק מהתוספות יגיעו גם ל-5,000 שקלים

183תגובות

בעוד אנשי משרד האוצר, ובראשם השר יובל שטייניץ והמנכ"ל דורון כהן, מסרבים לאשר לאחיות את תוספת השכר שהן מבקשות, צפויים בקרוב 140 עובדי נמל אשדוד לקבל תוספת שכר של אלפי שקלים בחודש - כך נודע ל”הארץ”. 


רשות החברות הממשלתיות והממונה על השכר במשרד האוצר כבר הגיעו לסיכום עם עובדי המלאכה בנמל, לפיו יקבלו תוספת חודשית – לפי ביצועים – שצפויה להגיע לכ- 4,000-3,500 שקל בחודש, ובשיאה אף עשויה להאמיר ליותר מ-5,000 שקל. עובדי המלאכה יימדדו בפרמטרים כמו זמינות הציוד, עבודה במשמרות והתפוקות בקו המים של הנמל. העלות השנתית של המהלך צפויה להגיע לכתשעה מיליון שקל בשנה. 


הסיכום עם העובדים נחתם לפני כמה חודשים – אחרי שביתה ממושכת מצדם – אך גם לאחריו הם המשיכו לדרוש תנאים מטיבים נוספים. בעקבות זאת אישר משרד האוצר לחברת נמל אשדוד להוסיף למצבת כוח האדם בבתי המלאכה עוד כ-15 עובדים - זאת אף על פי שבנמל קיימים על פי האוצר וכן על פי הנהלת הנמל 300 עובדים מיותרים. דרישות נוספות של העובדים שלא זכו להסכמה מעכבות כעת את החתימה על ההסכם הסופי. לדברי מקורבים לחברת נמל אשדוד, העובדים פתחו בעקבות זאת בשביתה איטלקית שבה הם מאטים את הפעילות באופן לא פורמלי. 


בנמל אשדוד מועסקים כיום כ-1,300 עובדים הנהנים מרמות שכר מן הגבוהות במשק הישראלי. ב-2010 הגיעה עלות השכר הממוצעת לעובד בנמל לגובה של 400 אלף שקל בשנה – פי שלושה לערך מעלות השכר הממוצעת של עובד בישראל, הנעה סביב 130 אלף שקל בשנה. עלות השכר של עובדי הנמל גבוהה אפילו מרמת השכר בבנקים, שהגיעה ב-2011 לשיא של 342 אלף שקל בממוצע לעובד. 


אילן אסייג

רק ב-2010 קיבלו עובדי נמל אשדוד תוספות שכר במסגרת הסכם שכר כולל שנחתם עם נציגיהם. במארס הקרוב יגיע הסכם זה לקיצו ובמשרד האוצר לא פוסלים אפשרות שהעובדים, ובראשם יו”ר ועד התפעול והציוד המכאני, אלון חסן, יציבו דרישות לתוספות חדשות וזאת בין היתר באמצעות איום בהשבתת הנמל, המהווה השער המרכזי לסחר בינלאומי עם מדינת ישראל. 


בנמל אשדוד קיימים יותר מתשעה ועדים שונים עם יושבי ראש נפרדים, אך חסן הוא הדמות הדומיננטית ביותר מבניהם אשר מנהל בפועל את המגעים מול אנשי האוצר. תחקיר “הארץ” שפורסם לפני כשנה חשף את התנהלותו הבעייתית והכוחנית של חסן, את העסקים הפרטיים שהוא מנהל מול לקוחות הנמל ואת הכוחניות שמפעיל הוועד בראשו הוא עומד. 


כמה חודשים לאחר פרסום התחקיר הודיע דורון כהן, מי שכיהן אז כמנהל רשות החברות הממשלתיות וכיום משמש מנכ”ל משרד האוצר, כי ידרוש מדירקטוריון הנמל לבדוק באפן מידי את הטענות על עסקיו של חסן. עוד הצהיר כהן, באופן חריג, כי יעביר את תוצאות הבדיקה ליועץ המשפטי לממשלה. הרשות, הכפופה לכהן, הודיעה אמש כי הדירקטוריון לא מצא פגם בהתנהלות יו"ר ועד העובדים ונסוגה מהצהרתה להעביר את התוצאות ליועץ המשפטי לממשלה. 


דו”ח שפורסם על ידי ועדת טרכטנברג לבדיקת יוקר המחיה בישראל בקיץ 2011 קבע כי “רמת השירות הירודה והתפוקות הנמוכות בנמלי ישראל עולות למשק הלאומי, התלוי בנמליו באופן משמעותי, מאות מיליוני שקלים בשנה. וזאת עוד לפני שמביאים בחשבון את הנזק העקיף, הנובע מאי הוודאות העסקית שהשיבושים משרים על המשק ומן העיכובים בפיתוח תשתיות נמליות חדשות”. ממצאי הדו”ח לא כללו את ההוצאות של נמלי ישראל על עובדי הנמלים.


מחברת נמל אשדוד נמסר: בשש השנים האחרונות אנו מנהלים משא ומתן מול נציגות עובדים של בתי המלאכה בנמל, ההסתדרות וגורמים ברשות החברות והאוצר, לגיבוש הסכם קיבוצי חדש. מטרת ההסכם היא לחבר את עבודת עובדי בתי המלאכה לעבודה בקו המים ובכך לאפשר הגדלת תפוקות בקו המים ושיפור השירות. בימים אלה, לאחר משא ומתן ממושך, עם תהפוכות ושינויים רבים, הושגו הסכמות בין הצדדים וכל הנושאים הכלכליים אושרו על ידי הדירקטוריון, הממונה על השכר באוצר ורשות החברות. להסכם כדאיות כלכלית ועסקית. ההסכם הספציפי עם עובדי בתי המלאכה עדיין לא נחתם, ולכן לא נוכל להתייחס לתוכן ההסכמות. בנוגע לאלון חסן: מבקר החברה העביר ממצאי בדיקתו לדירקטוריון. הממצאים הועברו לרשות החברות.

תוספת מוצדקת לעובדי הנמל או הוכחה לסדר עדיפויות מעוות?


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו