בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משרד התחבורה הפסיק לתבוע נהגי מוניות ואוטובוסים שסירבו להסיע עיוורים

שר התחבורה ביטל לפני כמה חודשים את הצו שמתיר למשרדו לתבוע נהגים שסירבו להסיע כלבי נחיה - ובעליהם נותרו תלויים בחסדי המוניות

37תגובות

שר התחבורה, ישראל כץ, ביטל ביולי השנה צו שהעניק למשרד התחבורה סמכות להעמיד לדין נהגים בתחבורה ציבורית שעברו על החוק וסירבו להסיע עיוורים הנעזרים בכלבי נחייה. בעקבות ביטול הצו, נודע כי הטיפול בתלונות עיוורים נפסק במשרד.

"אנחנו זוג עיוורים, ואשתי מסתייעת בכלב נחייה", סיפר משה דרשן מירושלים. "מעת לעת נהגים מסרבים להסיע אותה, ולרוב מתחמקים, בלי שהיא מצליחה לקחת פרטים שלהם. בשנים האחרונות הצלחנו לקבל פרטים של שלושה נהגים כאלה, מתחנות מוניות, והם הועמדו לדין".

בראשית 2012, מספר דרשן, נתקלה אשתו אורה בסירוב נוסף. "היא הגישה תלונה חדשה למחלקת התלונות במשרד התחבורה, וזו הועברה למחלקת החקירות". בהמשך, הוא מספר, היא זומנה להעיד והתלונה הועברה למחלקת התביעות כדי להגיש תביעה נגד הנהג. אבל "חברה של אשתי שהיתה אמורה להעיד קיבלה פתאום מכתב ממשרד התחבורה שהודיע לה שהתיק נסגר", סיפר דרשן. "במשרד אמרו לנו שהיה צו שבוטל ושנסגרו אלפי תיקים. הצו לא נוגע רק לעיוורים, אגב, אלא לכל האזרחים שמתלוננים נגד נהגי תחבורה ציבורית".

אוליבייה פיטוסי

לאורה דרשן ניתנה הזכות לערער על סגירת התיק, "אבל אמרו לנו שהערעור מיותר כי זו סגירה גורפת של אלפי תיקים", מספר דרשן.

המקרה, שחזר ונשנה בגרסאות שונות, גובה בתגובות רשמיות שקיבלו עיוורים המסתייעים בכלב נחייה ומדריכים המסייעים להם, ממשרד התחבורה: "במענה למכתבך שבסמך, אודיעך כי לעת עתה מנועים עובדי משרדנו באופן זמני מלחקור בעבירות של נהגי מוניות / אוטובוסים, וזאת לאור ביטולו של צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעה באוטובוסים ומוניות), תשל"ד-1974 לפני מספר חודשים", נכתב באחת התשובות. 

לפי נתוני משרד הרווחה, מתוך כ-24 אלף עיוורים ולקויי ראייה בארץ, רק כ-250 עיוורים – כ-60 מהם נכי צה"ל – נעזרים כיום בכלבי נחייה. ואולם עיוורים אלה מדווחים על אפליה יומיומית בתחבורה הציבורית. החוק מאפשר אמנם לעיוורים בעלי כלבים לתבוע בעצמם את נהגים בתחבורה הציבורית, ואולם העיוורים טוענים כי תביעות כאלה יקרות ועומדות מעבר ליכולתם הכספית.

לדברי ירדן רגאל, עיוורת מלידה מקיבוץ חפציבה, "קורה שמוניות מסרבות להעלות אותי פעמיים ביום. זה עניין יומיומי. קרה לי שנהג פשוט השאיר אותי על הכביש, כי היו נוסעים אחרים. קיוויתי שיעזרו לי, כי הם שמעו את הוויכוח על הסירוב שלו לקחת אותי עם הכלב, אבל הם פשוט נכנסו למונית ונסעו. אין מלים לתאר כמה זה משפיל. תחנת מוניות יכולה להגיד לי לחכות שיבוא נהג שמוכן להסיע, כאילו אני צריכה חסדים של נהגים. יש גם דרישות לתשלום נוסף, הרי כלבי נחייה פטורים מתשלום בתחבורה ציבורית. ביום שישי האחרון עליתי למונית, ביקשתי שיפעיל מונה והוא אמר שעם כלב זה משהו אחר".

ביחס לאפשרות לתבוע נהגים אומרת רגאל כי "לא עוזר לנו שהחוק קיים. אין לנו כסף לשכור עו"ד ולתבוע. העיוורים משתכרים ברובם מקצבת נכות".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה, כי "צו הפיקוח על מצרכים ושירותים, המאפשר למשרד לחקור תלונות ציבור, בוטל לאחרונה, במסגרת החלטת הממשלה להחליף את כל צווי הפיקוח הישנים במשרדים בחוקים ותקנות. בימים אלה מגבשים במשרד התחבורה תקנות חדשות, שיחליפו את הצווים שנחקקו ב-1957. המשרד לביטחון פנים אמור להסמיך מחדש, תוך כמה ימים, חוקרים שיוכלו לחקור גם תלונות נגד נהגי מוניות. עם התקנות החדשות ניתן יהיה לחקור כל תלונה של נכים עם כלבי נחייה, כולל תלונות שהוגשו לאחרונה למשרד התחבורה. מדי שנה מוגשות מספר תלונות נגד נהגי מוניות. עיקר התלונות מוגשות על ידי משרד התחבורה במבצעי אכיפה שעושה אגף הפיקוח נגד נהגי מוניות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו