שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
יהונתן ליס
יהונתן ליס
יהונתן ליס
יהונתן ליס

עם כניסתה של השנה האזרחית החדשה, ייכנס מחר (שלישי) לתוקפו גם "חוק הפוטושופ". על פי החוק, כל דוגמן או דוגמנית אשר יצולמו לפרסומת מסחרית יחויבו באישור רפואי המעיד כי אינם נמצאים בתת משקל. בנוסף, כל פרסומת בה תבוצע הצרת היקפים באמצעות עריכה גרפית, תחויב בכיתוב על גבי הפרסומת כי בהכנתה נעשה שימוש באמצעי. כל מפרסם או חברת פרסום אשר יעברו על החוק החדש יהיו חשופים לתביעות בבתי המשפט על ידי חולות הסובלות מהפרעות אכילה ובני משפחותיהן.

ח"כ ד"ר רחל אדטו (התנועה), ראש שדולת הבריאות בכנסת ויוזמת החוק, שאושר בכנסת בתחילת השנה, הסבירה כי "בוקר יום שלישי מציין את תחילת המהפכה נגד מודל היופי האנורקטי המוצג לנו בתקשורת ונגד המסר הסמוי של תעשיות הפרסום והדוגמנות כי רזון קיצוני הוא דבר ראוי וחיובי. מגפת הפרעות האכילה ההורגת יותר מ-30 בני נוער בישראל מדי שנה, הינה קשה ולא מתפשרת ומהיום כך גם מאבקנו במגפה נוראית זו. לא עוד דוגמניות דקיקות האוכלות ביסקוויט וחצי ליום ואז מתייצבות ומשמשות מודל לחיקוי עבור ילדינו, לא עוד עמידה בצד כאשר מנגד הרצון למכור עוד בגד ועוד מוצר צריכה משבש את דעתם של בני הנוער ודורס כל ערך אחר. מהיום מתחיל השינוי".

לפי סעיף 2 לחוק, שנקרא באופן רשמי "החוק להגבלת משקל בתעשיית הדוגמנות", פרסומאי לא יפיק פרסומת שמופיע בה דוגמן ומפרסם לא יציג פרסומת כאמור, אלא לאחר שהדוגמן הציג אישור רופא לפיו הוא אינו בתת-משקל. לפי החוק ובהתאם להגדרות מערכות הבריאות סביב העולם, תת משקל הינו ערך מדד מסת גוף הנמוך מ-18.5 לגבי בגיר.

אדטוצילום: אוליבייה פיטוסי

לפי סעיף 3 לחוק, פרסומאי המפיק פרסומת המציגה דמות של אדם, שלגביה נעשה שימוש בעריכה גרפית, לרבות בתוכנת מחשב, לשם הצרת היקפי הגוף יכלול בפרסומת הבהרה כי בהכנתה נעשה שימוש בעריכה גרפית לשם הצרת היקפי גוף. נקבע כי מפרסם לא יציג פרסומת אלא אם כן נכללה בה ההבהרה. בנוסף החוק קובע כי ההבהרה תופיע בפרסומת במקום בולט ובצבע ובגודל ברורים לעין, על פני שטח שאינו קטן מ-7% לפחות משטח הפרסום הכולל של הפרסומת.

לשם הוכחה בבתי המשפט במקרה של תביעה בדבר אי קיום החוק, נקבע כי על המפרסמים לשמור את האישורים הרפואיים המעידים על כך כי הדוגמן או הדוגמנית לא היו במצב תת משקל בזמן צילום הפרסומת, כמו גם את הצילומים המקוריים אשר צולמו לצורך הכנת הפרסומת על מנת שניתן יהיה לבדוק מול הצילומים אשר פורסמו אם בוצעה עריכה דיגיטלית במקום בו לא היתה הבהרה בכתב של הדבר.

עדי ברקן מהמרכז הישראלי לשינוי הרגלי אכילה ומהשותפים הראשיים לחוק, אמר כי "כולנו נגועים, לובשים שחור, עושים דיאטות, אובססיביים למראה שלנו. החוק שייכנס לתוקף מחר בבוקר יציל נפשות. הגיע לקיצו עידן השלדים על שלטי חוצות ורזון חולני בכל מקום. הגיע הזמן לחשוב על עצמנו ובעיר על הילדים שלנו, ולקחת אחריות על מה שאנחנו שמים להם כל יום מול הפנים. הגיע הזמן לעידן חדש שבו רזה מדי זה לא סקסי".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ