בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סכסוך עובדים מונע כניסת 14 אוניות לנמל אשדוד

עובדי הנמל פתחו בעיצומים עקב סכסוך בין יו"ר הוועד אלון חסן ליו"ר חברת הנמל גדעון סיטרמן. הסיבה: עוזרת של מקורב לחסן מועסקת בניגוד לנוהל

202תגובות

14 אוניות ממתינות היום (ראשון) מחוץ לנמל אשדוד ואינן יכולות להיכנס לשטחו. זאת, בשל עיצומים בהם פתחו בשבוע שעבר עובדי הנמל. הרקע לעיצומים הוא בסכסוך בין אלון חסן יו"ר הוועד החזק בנמל אשדוד, לבין יו"ר חברת נמל אשדוד גדעון סיטרמן. מלבד העיצומים שנוקטים עובדי הנמל בקו המים, גם עובדי לשכת סיטרמן נוקטים בעיצומים וסירבו לענות לטלפונים.

ל"הארץ" נודע כי הסכסוך בין חסן לבין סיטרמן נוגע בין היתר לעוזרת האישית של מנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס, הנחשב לאחד ממקורביו של חסן. העובדת אף שימשה כעוזרת של אבי אדרי, מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות – המעניקה תמיכה גורפת לעובדי נמל אשדוד. לפני כשנתיים התחתנה העוזרת של סגיס עם אחד ממנהלי העבודה בנמל ולכן על פי הנוהל היתה אמורה לסיים את עבודתה בלשכת ההנהלה. סגיס המשיך להעסיקה - אך לאחרונה קיבל דירקטוריון נמל אשדוד החלטה כי יהיה עליה להפסיק עבודתה בנמל.

ביום חמישי האחרון פנתה הנהלת נמל אשדוד לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע וביקשה להורות לעובדי הנמל לחדול מהעיצומים ולשוב לשגרת עבודה בנמל. בבקשה למתן סעד זמני טענה הנהלת הנמל כי העיצומים של עובדי הנמל נמשכים כבר שבועות וגוברים מיום ליום בגזרות שונות. לטענת הנהלת הנמל, העובדים "משבשים באופן חמור את עבודת הנמל ומסבים נזקים חמורים לכלל המשק הישראלי".

דודו בכר

ההנהלה טענה כי עשתה כל אשר בידה על מנת להשיב את השקט על כנו, אולם כל מאמציה לא הועילו. "נציגות העובדים החליטה לשבור את הכלים ולנקוט עיצומים בשעה שכלל לא הכריזה על סכסוך עבודה, ועל אף סעיפי השקט התעשייתי הקיימים בהסכמים הקיבוציים בין הצדדים. זאת בעקבות מחלוקות שונות מול הנהלת הנמל".

הנהלת הנמל טענה כי בבסיס העיצומים שתי מחלוקות עיקריות, כאשר המחלוקת ביחס לעוזרת האישית של סגיס לא נכללה בפנית הנמל לבית המשפט. המחלוקת הראשונה נוגעת לסירוב נציגות העובדים ליישם את ההסכמות שהוסדרו ביניהם בנוגע להפעלת משמרת ב' של עובדי המחסן והתנגדות לשינוי הגדרת עוזר יו"ר הדירקטוריון של הנמל לראש מטה לשכת דירקטוריון שיהיה ממונה על עובדי לשכה אחרים, וכן להעסקת מנהלת לשכת יו"ר הדירקטוריון בהסכם אישי. 

המחלוקת השנייה נוגעת לטענת הנהלת הנמל לכך שהעובדים מתנגדים לשנות את ההגדרה של תפקיד עוזר יו"ר הדירקטוריון לראש מטה לשכת דירקטוריון וממונה על עובדי הלשכה האחרים, וכן להעסקת מנהלת לשכת יו"ר הדירקטוריון בהסכם אישי.

לטענת חברת הנמל, ועד עובדי המנהל הורה לכל המנהלים בנמל לא להיערך לביצוע הערכות עובדים ב-2012 הנערך בימים אלה. מזכירות המנהל אינן משתפות פעולה עם לשכת יו"ר דירקטוריון הנמל והונוחו לא לענות לטלפונים או דואר אלקטרוני המגיע מלשכת היו"ר.עוד טוענים בהנהלת הנמל בבית הדין כי ביומיים הראשונים של חודש ינואר מדור משאבים היה אמור לטפל באיסוף ובליווי מבקרים רמי מעלה בנמל (ח"כ איוב קרא ויו"ר ומנכ"ל בנק דיסקונט יוסי בכר וראובן שפיגל). בביקורם בנמל סירב המדור לעשות כן באופן חד-צדדי בלי להודיע על כך דבר, וגרם למבוכה ואי נוחות.

יורם וובה, נשיא לשכת הספנות, אמר היום ל"הארץ" כי "אחרי הסערות הגדולות ואחרי העיצומים בעקבות ההסכם של עובדי בתי המלאכה, הדבר האחרון שהיינו צריכים זה עיצומים נוספים שגורמים לכך שאוניות רבות מעוכבות". לדברי וובה, מחוץ לנמל ממתינות אוניות מסוגים שונים, בהן כאלה הנושאות מכולות עם טלויזיות או ציוד טקסטיל, וכן אוניות ועליהן פלדה או עצים. הוא הוסיף כי האוניות שעוגנות בישראל פוקדות גם נמלים רבים אחרים, ובעלי האוניות לא יוכלו לעבור על כך לסדר היום. להערכתו, בעלי האוניות יכולים להחליט בתגובה לעיצומים שלא לעגון בנמלי ישראל אלא במדינות אחרות. 

הנהלת נמל אשדוד מסרה בתגובה כי "ביום חמישי האחרון, פנתה הנהלת נמל אשדוד לבית הדין האזורי לעבודה בעקבות החלטת ועד עובדי המינהל לנקוט בעיצומים. ההנהלה ציינה בפנייתה לביה"ד כי מדובר בנזקים חמורים הן לצדדים שלישיים והן לכלל המשק, ובתוך כך פגיעה קשה במוניטין הנמל. ועד עובדי המינהל פועל באופן חסר אחריות ונוקט בעיצומים על אף שלא הוכרז סכסוך עבודה ולמרות שנציגותו התחייבה לקיומם של סעיפי שקט תעשייתי. חברת נמל אשדוד מצרה על החלטת ועד עובדי המנהל לבצע עיצומים ובכוונתה לנקוט בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה על-מנת להשיב את העבודה לסדרה לאלתר.

תגובתו של אלון חסון לא התקבלה.

לפני כשלושה שבועות חתמה הנהלת חברת נמל אשדוד על הסכם קיבוצי חדש עם סקטור בתי המלאכה, אחרי שש שנים של מו"מ. החתימה התאפשרה בעקבות אישור של הממונה על השכר באוצר. עובדי בתי המלאכה, שבהם נעשים טיפולים ותיקונים בכלי עבודה בנמל, יקבלו תוספות שכר שבין 3,500 ל-4,000 שקל לעובד בחודש.

בעקבות ההסכם, יעלה שכרם של 140 עובדים מתוך כמעט 1,300 עובדים בנמל. העלות למדינה עומדת על תשעה מיליון שקלים בשנה. בעקבות החתימה הסתיימו גם עיצומים חלקיים בבתי המלאכה שנמשכו כבר חצי שנה וגרמו לשיבושים בסחר הבינלאומי של ישראל.
 

מופת להתאגדות עובדים או השחתה שיש להילחם בה?


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו