בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עובדים בנמל אשדוד מנסים להפחית מגילם כדי להגדיל את הפנסיה

עובדים בנמל השיגו תעודות לידה מעודכנות משלטונות מרוקו ובעזרתן הם מעדכנים את גילם במשרד הפנים ודוחים את פרישתם מהעבודה

53תגובות

תופעה חדשה מסתמנת בנמל אשדוד: עובדים ותיקים בנמל (עובדי דור א'), שגיל הפנסיה שלהם מתקרב, מבקשים להפחית מגילם כדי לדחות את מועד פרישתם מהעבודה, להמשיך ולקבל שכר ולהגדיל את פיצויי הפרישה שיקבלו.

רוב עובדי נמל אשדוד הם גברים בני עדות המזרח, רבים מהם ילידי מרוקו. כדי לתקן את גילם ולהפחיתו, משיגים עובדים תעודת לידה מעודכנת משלטונות מרוקו, ובעזרתה מעדכנים את גילם במשרד הפנים. מקור הבקי בנעשה בנמל אשדוד אמר ל"הארץ" כי "זו תופעה מוכרת. מאכערים מסתובבים באשדוד ומציעים לעובדים את השירות הזה: כשמתקרבים לגיל 67, נוסעים למרוקו, מתקנים את תעודת הלידה – לרוב בשלוש שנים – חוזרים לישראל ומבקשים אישור מבית משפט לשינוי הפרטים. הולכים עם זה למשרד הפנים, ניגשים למשאבי אנוש בנמל ומאריכים בשלוש שנים את מועד הפרישה. הנמל יכול להגיש התנגדות – אבל בדרך כלל לא עושה זאת, למרות ההשלכות הכספיות".
לדברי אותו אדם "רוב העובדים שמבקשים לעדכן את גילם כלפי מטה הם מסקטור התפעול (בראשות יו"ר ועד העובדים הדומיננטי אלון חסן, ש"ש), כי חלק גדול משכרם מבוסס על פרמיות שאינן מוכרות לפנסיה". 

במשרד האוצר – האחראי לחברת נמל אשדוד באמצעות רשות החברות הממשלתיות והממונה על השכר – טענו בשבוע שעבר שלא שמעו על התופעה הזאת. חברת נמל אשדוד סירבה למסור ל"הארץ" נתונים מדויקים ואמרה בתגובה: "בשבע השנים האחרונות, עד לפני כמה חודשים, פנו בסך הכל שישה עובדים לעדכון הגיל שלהם. נתוני הגיל עודכנו לשני עובדים בלבד. לאחרונה פנו מספר עובדים נוספים לבית המשפט לתיקון גילם. רובם הסירו את בקשתם ולגבי הנותרים אין כרגע תשובה מבית המשפט". עוד נמסר מחברת נמל אשדוד כי "אלה מקרים בודדים. אנו מתבססים על נתוני משרד הפנים, כפי שהם רשומים במרשם האוכלוסין וכפי שהם רשומים בתעודת זהות תקפה של העובד".

אילייה מלניקוב

עם זאת נודע ל"הארץ" כי מנכ"ל נמל אשדוד, שוקי סגיס, הידוע כמקורב ליו"ר ועד העובדים חסן, תיאר בעבר, בשיחות פרטיות עם אנשים, את שינויי הגיל בנמל כתופעה חדשה. חברת נמל אשדוד, שהיא חברה ממשלתית, סירבה להשיב לשאלות שנוגעות למספר השנים שביקשו העובדים להפחית מגילם, ולשאלות על פילוח העובדים לפי גיל, למדינת מוצא שלהם, ולאיזה ועד בנמל הם שייכים.

בנמל אשדוד מועסקים כ-1,300 עובדים, המאוגדים בכעשרה ועדים. עלות שכר ממוצעת של עובד גדלה בשנים האחרונות והגיעה לכ-470 אלף שקל בשנה ב-2011 – יותר מפי שלושה מעלות שכר ממוצעת של עובד בישראל. שכר עובדי דור א', הוותיקים יותר, הוא שמקפיץ את ממוצע עלות השכר בנמל. התנאים שהם מועסקים בהם טובים משמעותית מאלו של עובדי דור ב'. עובדי דור א' מהווים כ-40% מכלל העובדים בנמל.

למרות הגידול המתמיד בשכר העובדים, יש בנמל עשרות רבות של ימי עיצומים בשנה. ב-2012 היו שם עיצומים מחודש מאי, שנמשכו לסירוגין עד השבוע הראשון של שנת 2013. בסך הכל נמשכו העיצומים יותר מ-100 ימים. העיצומים האלו מסבים נזקים כבדים למשק, שכן נמל אשדוד הוא השער הגדול בישראל לסחר הבינלאומי. כמחצית הסחר עוברת דרכו.

לאחרונה עוכבו עשרות אוניות מחוץ לנמל, עקב עיצומים שנקט הוועד בשל סכסוך עם יו"ר חברת הנמל, גדעון סיטרמן: עובדי המחסן דרשו תוספות שכר על עבודה במשמרת ב'. העיצומים האלו החלו אחרי כמה חודשי עיצומים של עובדי המלאכה בנמל, האחראים לתיקון הציוד, בדרישה לתוספת מינימלית של כ-4,000-3,500 שקל בחודש, בתמורה להתייעלות והסכמתם לעבוד במשמרת ב'. הממונה על השכר נענה לדרישותיהם.
לפי הערכות, העיצומים בנמל יתחדשו בקרוב, שכן במארס 2013 צפוי להסתיים הסכם שכר שנחתם עם העובדים ב-2010. בהסכם זה הם קיבלו תוספות שכר של כמה אחוזים מדי שנה. העובדים צפויים לדרוש תוספת נוספת לשכרם.

כאמור רבים מהעובדים בנמל אשדוד הם יוצאי מרוקו או בנים ליוצאי מרוקו. בנוסף - בנמל עצמו 40% מהעובדים הם בעלי קשרי משפחה. נמל אשדוד סובל משיעור הנפוטיזם הגבוה ביותר מקרב החברות הממשלתיות.

בעבר טען יו"ר הוועד חסן בפני "הארץ" כי הביקורת על התנהלות עובדי נמל אשדוד נובעת מגזענות. "רוב העובדים הם יוצאי המזרח, ובגלל זה לא אוהבים אותנו. על נמל חיפה, שמרוויח הרבה פחות מנמל אשדוד, אף אחד לא מדבר", אמר. 

אילייה מלניקוב


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו