בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פנייה לסער: תגמול בתי הספר לפי שיעור הגיוס - פסול

במסגרת היוזמה שמקדם השר יתוגמלו צוותי הוראה בבתי ספר לפי שיעור גיוס התלמידים. לטענת המתנגדים, הדבר "מעלה חשש לאפליה בין אוכלוסיות"

37תגובות

הקליניקה לזכויות אדם בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, האגודה לזכויות האזרח בישראל, עו"ד יעל כפרי והקליניקה למשפט ומדיניות חינוך בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, תוקפים יוזמה שתופעל בשנת הלימודים הזאת, לתגמל כספית צוותי הוראה בבתי ספר לפי שיעור גיוס התלמידים לצה"ל ולשירות לאומי.

עו"ד הרן רייכמן, מהקליניקה באוניברסיטת חיפה, פנה היום (רביעי) בשם הגופים הללו לשר החינוך, גדעון סער, למנכ"לית משרדו דלית שטאובר, ומנהלת המינהל הפדגוגי, מיכל כהן, בדרישה להבהרות בעניין היוזמה. "אנו סבורים שעצם השימוש בקריטריון של השתתפות בשירות צבאי או לאומי הינו קריטריון פסול, שאינו משקף את ה'החינוך לערכים' בבית ספר", כתבו. "כמו כן, לא נהיר לנו מדוע לא יוכנסו כבר עתה למודל התגמול בתי ספר שתלמידיהם ביצעו שנות שירות והתנדבות בקהילה...כמסגרות העונות על הערך 'הישגים ערכיים'".

הארגונים מדגישים ש"דברים אלה נכונים ביתר שאת כשמדובר בבתי ספר לאוכלוסייה שאינה יהודית. עבורה, הקריטריון של גיוס לצבא ולשירות לאומי אינו רלוונטי כלל, ומעלה חשש של ממש לאפליה בין האוכלוסיות". היוזמה המדוברת גררה ביקורת קשה במגזר הערבי וגינוי של ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי, מנהלי בתי ספר ערבים וחברי כנסת.

אוליבייה פיטוסי

שיטת התגמול היא חלק מהסכם "עוז לתמורה", שנחתם עם ארגון המורים העל-יסודיים באוגוסט 2011. בתום שנת הלימודים הזאת יוענקו לראשונה כספים לצוותי הוראה בחטיבות העליונות, שרוב המורים בהן חברים בארגון.

מדובר במודל בן ארבעה מרכיבים: "לימודי, ערכי-חברתי, שיפור בהישגים לימודיים ושיפור בהישגים חברתיים-ערכיים". בין המדדים הנבחנים: זכאות לתעודת בגרות והצטיינות בה, מניעת נשירה, קליטת תלמידי חינוך מיוחד ועוד. אחד הסעיפים הבולטים נוגע לתגמול כספי לפי "מדד השירות למדינה" – שיעור המתגייסים לצה"ל או מתנדבים לשירות לאומי-אזרחי.

הגופים דורשים הבהרה להנחיה הנוגעת למדד "שירות למדינה", שכן בהודעת משרד החינוך מדובר בהבחנה רק בין בתי ספר יהודיים לערביים. לטענת הגופים, להבחנות נוספות במגזר הערבי, כמו בין דרוזים, לבדואים, לצ'רקסים, יש  משמעות רבה בשל ההבדלים ביניהם בעניין גיוס לצה"ל.

המסמך, לטענת הגופים, אינו עונה לשאלה אם הקריטריון יופעל גם במגזרים שרוב אוכלוסייתם אינו מתגייס או מתנדב לשירות לאומי. "אנו בספק אם הבחנה מסוג זה עולה בקנה אחד עם עקרונות השוויון", טענו.

משרד החינוך נימק בשעתו את החלטתו בכך ש"כל מגזר נמדד ביחס לעצמו. בהתאם לכך, יימדדו בתי הספר הערבים כך שבתוך המגזר יינתן ניקוד גבוה יותר לבתי הספר על הישגים חברתיים-ערכיים, בהם שיעור גבוה של מתגייסים לשירות לאומי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו