בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ייעול נוסח אל על: פיטרה 84 דיילים, כדי להעסיק חדשים באותו שכר

בחברה טוענים כי המהלך הוא "צו השעה" לנוכח הקשיים הכלכליים, ואולם הדיילים כועסים: "אין כאן חיסכון. להיפך, כל הכשרה עולה כסף לחברה"

91תגובות

אף אחד לא אוהב פיטורים. זה תמיד לא נעים. בגלל זה העיתונות הכלכלית שמחה לבשר שמניית אל על טיפסה ב-3.7% לאחר שאל על הכריזה על פיטורי 200 עובדים, מתוכם 84 דיילים. העיתונים ציינו כי אל על מתייעלת. בדיקה מראה שאין כאן ממש ייעול או ריקון בורות שומן. לדברי ועד עובדי אל על, החברה פיטרה רק עובדים זמניים שאינם חלק מהחוזה הקיבוצי ורובם מועסקים בשכר נמוך של 5,000-4,000 שקלים. יותר מכך, בקרוב אמור להסתיים קורס הדיילים ואל על תקלוט כ-60 דיילים חדשים שיועסקו במקום 84 הדיילים שפוטרו, באותם תנאי שכר.

החברה מכחישה קשר, אבל ברקע עומדת אפשרות כניסת שותף להושעת המוביל הלאומי, ישי דוידי מקרן פימי, לוחם סיירת מטכ"ל שבאפיזודה צדדית שימש גם ארבע שנים מאבטח בחברה. כך שההתייעלות יכולה להיראות גם כקריצה לבורסה, מעין מנחה לבעלים החדש, אף שבעיקר תוריד את המורל בקרב הדיילות והדיילים בחברה.
חוזי ההעסקה אוסרים על דיילים להתראיין, גם לא לחברי ועד הדיילים הזמניים שהוקם בסוף 2011 בהשפעת המחאה החברתית. "זו דלת מסתובבת", מסבירה אחת הדיילות. "84 יעזבו ו-60 יכנסו. זה לא חיסכון. להיפך, כל הכשרה עולה הרבה כסף לחברה. השכר עולה בשקל לשעה מדי שנה, ככה שהעובדים החדשים ייכנסו עם אותה משכורת של אלה שפוטרו".

"זה מחדל", אומרת הדיילת, שלדבריה משתכרת כ-4,500 שקלים בחודש, "כל המהלך הוא רק שריר מול ועד עובדי אל על. מראית עין לקרן פימי. התחושה שלי היא שהפיטורים לא נעשים בתום לב. אז מן הסתם המניה עולה, אבל אני מרגישה שלא מציגים ממש אמת לאנשי הבורסה. בהתחלה אמרו שההנהלה תעצור את הקורסים, עכשיו אומרים שהיא תמשיך אותם. אנשים עשו שינויים בחיים כשהתחילו לעבוד בחברה, היו בטוחים שיועסקו לחמש שנים. היו דיילים שעברו במיוחד לאזור המרכז ליד שדה התעופה ועכשיו מארגנים להם שיחות שימוע שנראות מהצד כמראית עין".

מוטי מילרוד

עם הדייל ד' אני מדבר כמה דקות אחרי השימוע לפני פיטורין. הוא רק שב מטיסה ארוכה מהמזרח הרחוק ונמצא באוטובוס הפנימי של נתב"ג, בסטנדביי, כך שיש לו זמן לשוחח. ד' הוא בוגר הקורס האחרון ונכנס לעבודה ביוני 2012. על השימוע הוא מספר "אמרו לי שאני בשימוע לפני הפסקת עבודה. דיברתי במשך עשר דקות, הם לא אמרו מילה, רק הנהנו ולא הגיבו, ואז ביקשו שאחתום על דף".

תחושתו לא קלה. "אני מרגיש השפלה כי בחודשים האחרונים אין לי חיים, אין לי לילה, אין לי יום. אני מאוהב בעבודה ונותן את המאה אחוז. דיברתי עם ראש הקבוצה שלי, שלא מזמן הציעה לי להתקדם למחלקת עסקים בגלל שהציונים שלי משתפרים, והיא אמרה לי 'אין מה לעשות, קיבלתי הוראות מלמעלה'. אני לא נכנס לשיקולים כלכליים, זכותם לפטר ולקחת אנשים מהקורס, כי התחייבו להעסיק אותם, אבל אני מאוכזב מהיחס האישי. אני מרגיש בגידה. זה מזלזל שאתה מביא את הנשמה, והם מסתכלים אליך בתור מספר". 

ד' מוכן לצאת לשביתה: "אם זה היה קורה לחברים שלי, אני הייתי שם. אני יודע שהתחושה היא שבעולם הדיילים כל אחד בעצמו, אבל הייתי מצטרף לשביתה כזו". לדיילת שאיתה דיברתי, שביתה אפילו לא עולה בראש: "זה לא אפשרי לפי דעתי ולא הגיוני. כולנו מרגישים זמניים והחברה מבהירה לנו את זה, אז כל אחד שומר על עצמו". למרות פיטוריו המתקרבים ככל הנראה, א' אומר שהוא לא מצטער שעבר את הקורס: "הייתי עושה את זה שוב. זו היתה שנה מאוד שווה".

לאל על יש ועד חזק מאוד, אבל מלבד מחאה בתקשורת הוועד לא נקט באמצעים להתנגד לפיטורי העובדים הזמניים. בועז ליברמן, דובר הוועד, לא סייע להגיע למפוטרים ולאנשי ועד הדיילים הזמניים. גם לאחר ששוחחתי עם הדיילים, אליהם הגעתי דרך הפייסבוק, והם הסבירו לי שהוא הדובר שלהם, הוא הסביר לי, "אני לא רוצה להתייחס ולא רוצה להתבטא בנושא".

יו”ר ועד עובדי אל על אשר אדרי מסר בתגובה כי “אנו בודקים ובוחנים את התנהלות ההנהלה לגבי הקורסים וכן הקורסים העתידיים, הנושא בטיפול”.

מאל על נמסר בתגובה כי "בשל הצורך בהתייעלות, אל על נאלצת לסיים את עבודתם של כ-200 עובדים זמניים. תוכנית ההתייעלות היא צו השעה ואין לה כל קשר לאפשרות של כניסת משקיע. החברה בוחנת צעדיה ביחס לקורסי ההכשרה שהחלו לפני ההודעה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו