בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נמל אשדוד מסרב לחשוף את מספר ימי השביתה של עובדיו

הסירוב בא על רקע חשש מתביעות של לקוחות הנמל ותסיסה מצד עובדי הנמל. על פי הערכות, מדובר בעשרות ימי שביתה ועיצומים בשנה

31תגובות

הנהלת נמל אשדוד מסרבת לחשוף את מספר הימים המדויק בהם שבתו עובדי הנמל בשנים האחרונות. זאת, על רקע חשש בהנהלה מגל תביעות מצד לקוחות הנמל – המהווה את שער המסחר הבינלאומי המרכזי של ישראל ומחצית הסחורות עוברות דרכו. בנמל, שהוא חברה ממשלתית, גם חוששים שפרסום זה יביא לתסיסה בקרב העובדים ולשביתות נוספות.

בשבוע שעבר פנה "הארץ" לנמל אשדוד ולרשות החברות הממשלתיות, האחראית על הנמל, בבקשה לקבל פירוט על מספר ימי השביתות והעיצומים בכל אחת מן השנים האחרונות. הנהלת הנמל, בראשותו של שוקי סגיס, סירבה למסור את הנתונים והעבירה תגובה לפיה "בשנים 2012-2011 ובחודשיים הראשונים של שנת 2013, מספר ימי השביתה בנמל אשדוד היו ספורים ומועטים ביותר ביחס להשוואה מגזרית לנמלים אחרים בעולם. לראיה ניתן לראות את רווחיות חברת הנמל בשנים האחרונות". אלא של"הארץ" נודע כי בתכתובות פנימיות העמדה של הנהלת הנמל שונה לחלוטין.

בעקבות הפנייה, התנהלה חלופת מכתבים בין הנהלת הנמל ורשות החברות הממשלתיות. על פי התכתובת, "חברת הנמל סבורה כי קיים חשש ממשי ביותר שגילויו של מידע זה עלול לחשוף אותה לתביעות כספיות רחבות היקף מצד כל לקוחותיה שיראו עצמם כמי שנפגעו מכך, תביעות שמן הסתם יפגעו קשות באינטרס הכלכלי של החברה". עוד ציינה הנהלת הנמל כי "גילויו של מידע זה (כלומר מספר ימי השביתות והעיצומים) עלול להוביל להסלמה ביחסי העבודה בנמל ובכך לשבש את פעילות החברה, עובדה שתשפיע על המשק כולו".

למרות שמספר ימי השביתה בנמל אשדוד בשנים האחרונות היה נמוך יחסית, הנמל סבל מעיצומים שונים שאינם באישור בית המשפט, ואינם מוגדרים כסכסוך עבודה. במסגרת עיצומים אלו, המכונים שביתה איטלקית, העובדים בנמל מאטים את עבודתם, או נעדרים ממנה. דוגמאות לעיצומים מסוג זה כוללות עיכוב של הליכי הפריקה והטעינה, עיכוב בתיקון הציוד, מספר היעדרויות רב בשל מחלות כביכול ועוד.

על פי הערכות, מספר ימי העיצומים והשביתות בנמל אשדוד מגיע לעשרות רבות של ימים בשנה. אינדיקציה לכך אפשר למצוא בהצהרת נמל אשדוד במסגרת הליך משפטי בבית הדין לעבודה. "מגזר עובדי המנהל נוקט עיצומים בשבועות האחרונים", נכתב בהצהרה שעסקה בעיצומי עובדי ועד המנהל בנמל.

מלבד עיצומים אלו, בשנתיים האחרונות היו עיצומים רבים. ב-2011 היו עיצומים בנמל שנמשכו חודשיים בשל כוונה לבטל מענק שזכה לכינוי תמריץ הסטייקים בסך מיליוני שקלים בשנה; עובדי בתי המלאכה, האחראים על תיקון הציוד בנמל, היו בשנה האחרונה בעיצומים במשך עשרות ימים על רקע דרישה לתוספת שכר; עובדי בתי המנהל היו בעיצומים על רקע דרישה לשיפור בתנאי עבודתם ובחודשיים האחרונים החלו עובדי הנמל בעיצומים על רקע סכסוך בין יו"ר הנמל, גדעון סיטרמן, לבין מנכ"ל הנמל שוקי סגיס - המקורב ליו"ר ועד העובדים אלון חסן. הרקע לסכסוך היה דרישה להעביר מתפקידה את העוזרת של סיגס משום שנישאה למנהל עבודה בנמל, שכן התקנון אוסר עליה להמשיך בעבודתה בשל ניגוד עניינים.

העובדים בנמל אינם מהססים להניף את חרב העיצומים מעל ראשה של ההנהלה, הנחשבת להנהלה חלשה הנענית לדרישותיהם. כך, בימים אלו מאיימים העובדים בעיצומים בדרישה כי לא תפטר מעבודתם שני עבריינים המרצים תקופות מאסר. האחד, יגאל גוזלנד, הוא חבר קרוב של חסן ושותף לעסקיו. גוזלנד מרצה עונש של שבע שנות מאסר בגין הצתה לשם הונאת חברת ביטוח. העובד השני הוא מאיר הראל. על הראל נגזרו 20 חודשי מאסר לאחר שהטריד מינית קטינה – בת של עובדת נמל עמה קיים מערכת יחסים רומנטית. הראל וגוזלנד הוצאו שניהם לחופשה ללא תשלום וכמוהם גם גומא חסין, שהיה בעבר יו"ר ועד העובדים בנמל והוגש נגדו כתב אישום חמור על הונאת מסים. חסין חזר לאחרונה לעבוד בנמל לאחר שמונה שנים של חופשה ללא תשלום.

הנתבים בנמל מאיימים גם הם בעיצומים אחרי שחויבו להיות נוכחים בכל משמרותיהם.
סגיס וסמנכ"ל משאבי האנוש בנמל, עובדיה כהן המקורב גם כן לחסן, העלימו עד היום עין מחופשות ארוכות מן המקובל של עובדים בנמל ובכללם גם של עבריינים. אולם, השניים נאלצו לדון באפשרות של פיטורי העובדים בעקבות חשיפות "הארץ" וTheMarker- של התופעה שהביאה לפנייה ממשרדו של היועץ המשפטי לממשלה לרשות החברות הממשלתיות.

בשנים האחרונות גילתה רשות החברות הממשלתיות אוזלת יד בכל הנוגע לטיפול בנמל אשדוד. בתקופת כהונתו של דורון כהן, כיום מנכ"ל משרד האוצר, לא טופל כלל הנמל וכך גם לא מאז עזב את התפקיד ואת מקומו ממלא רוני פרידמן כמנכ"ל הזמני. לאחרונה, בעקבות פרסומים תדירים, ובעקבות סכסוך שהתגלע בין יו"ר הנמל גדעון סיטרמן לבין מנכ"ל הנמל שוקי סגיס, החליט מבקר המדינה, יהודה וינשטיין, להיכנס לתמונה והודיע כי יפתח בחקירה על הנמל.

בעקבות המבקר, התעוררה לפעולה גם רשות החברות שאפילו הבכירים בה מודים בשיחות פנימיות כי כשלו בפיקוח על הנמל מאז הרפורמה בנמלים ב-2005. ברשות טוענים כי הסיבה לכך היא שבניגוד לרגולטורים אחרים אין להם סמכויות של ממש – כמו סמכויות חקירה או סמכות להטיל קנסות. לאחרונה החלה רשות החברות הממשלתיות להיוועץ ביועץ המשפטי לממשלה בנוגע להתנהלות הנמל.

מלבד נושא העבריינים שהוצאו לחופשה ללא תשלום, צפוי מאיר שמרה, המשנה למנהל רשות החברות הממשלתיות, לערב את וינשטיין גם בדיון על העסקים הפרטיים שמנהל חסן עם לקוחות נמל אשדוד וזאת תוך פוטנציאל לניגוד עניינים וכן בדרישת "הארץ" לחשוף את מספר ימי העיצומים והשביתות בחברה הממשלתית.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו