הרשות לבטיחות בדרכים: "לשפר את הכשרת הנהגים"

דניאל שמיל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים1
דניאל שמיל

המשאית היא כלי הרכב המסוכן ביותר הנע על הכבישים בישראל. משאיות קלות ובינוניות, במשקל של עד 34 טון, מעורבות בתאונות פי שישה ביחס לאחוז שהן מהוות מכלל כלי הרכב בישראל. משאיות כבדות מעורבות בתאונות פי 25 מחלקן. אחת הסיבות לכך היא נוכחותן הגבוהה על הכביש.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מכונית פרטית נוסעת בשנה 16.7 אלף ק”מ, בעוד משאיות גומאות 33.4 אלף ק”מ בממוצע. סיבה נוספת היא משקלן הרב, שהופך גם תאונה קלה לכאורה, לחמורה יותר.

הד”ר שי סופר, המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מציין כי “האחזקה של משאיות יקרה בהרבה מזו של מכוניות פרטיות. כל תיקון של חלקי המשאית כמו צמיגים, מערכות בלימה והיגוי יכול לעלות עשרות אלפי שקלים. לכן, הפיתוי להמעיט בתחזוקה הוא גדול מאוד, וכאשר לא מתחזקים כלי כזה, התוצאות הרסניות”.

לדבריו, לצד הגברת האכיפה, יש לשפר גם את ההכשרה של הנהגים: “משאיות הפכו למשוכללות מאוד, וניתן לבלום אותן בעזרת הורדת הילוכים אם נוקטים פעולות מתאימות. כמו כן, הנהגים צריכים לגלות אחריות, ולנסוע במהירות מתאימה לתנאי הדרך”.

באשר לנתיבי מילוט בירידות חדות, המאפשרים עצירה מבוקרת במקרה של תקלה בבלמים, אומר סופר כי “תשתיות כאלה כבר פחות רלוונטיות, מאחר שבמכוניות שמתוחזקות היטב תקלות בבלמים הן נדירות מאוד. בנוסף, אי אפשר להקים נתיבי מילוט כאלה בדרכים עירוניות”.

בחודשיים הראשונים של שנת 2013 נהרגו 13 בני אדם ואדם אחד נפצע קשה בתאונות דרכים שבהן היו מעורבות משאיות. בשנת 2012 נהרגו 41 בני אדם ונפצעו 77.
מנכ”ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ’, הורה אתמול על הקמת ועדה שתקיים חקירה מקיפה של נסיבות התאונה.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ