טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אלפי ירושלמים פקדו את מתחם הבילויים החדש שפתוח בשבת

המסעדות בתחנת הרכבת הישנה החלו לפעול רק לפני כשבועיים, וכבר הן מלאות מפה לפה. החילונים בבירה מאמינים שמדובר בפריצת דרך של ממש

תגובות

בקפה לנדוור החדש, שנפתח השבוע במתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים, נערכו בכוחות מתוגברים לקראת השבת הראשונה. “ביקשתי שיזמינו 20 אחוזים יותר סחורה”, מספר אלאב קיסלסי, בעלי המקום. אבל בשעה ארבע וחצי אחר הצהריים, כשבית הקפה מלא לחלוטין, נגמר עלה החסה האחרון. בחוץ המשיכו להמתין לקוחות לשולחן שיתפנה. עובדי המטבח יצאו לצוד אחר חסה. משימה לא פשוטה ביום שבת בירושלים.

כמו בשבוע שעבר, גם אתמול (שבת) באו אלפי בני אדם לבלות, לרכב על אופניים ולאכול במתחם התחנה החדש של הבירה. בעבור ירושלמים ותיקים, אין זה מובן מאליו לראות כמות כזו של אנשים מחללת שבת בפרהסיה בעיר. בעיני החילונים יש המאמינים שמדובר בפריצת דרך של ממש בדרך לשינוי אופיין של השבתות בירושלים. החרדים, מצדם, מאיימים בהפגנות ומבטיחים לנסות ולהשיב את הגלגל אחורנית.

בניין התחנה ההיסטורית בסוף רחוב עמק רפאים שבדרום ירושלים, נחנך ב-1892. ב-15 השנים האחרונות, מאז שרכבות הפסיקו לפקוד אותו, הוא הפך סמל להזנחה של מבנים לשימור. לפני שנתיים, אחרי משא ומתן ארוך, השכירה רכבת ישראל את השטח ליזמים אבי מורדוך ואסף חמו, שהביאו איתם את הניסיון מהחייאת תחנת האחות בקצה הקו העות’מני ביפו.

שירן גרנות

למתחם הירושלמי יש שני יתרונות חשובים מבחינת הציבור החילוני בעיר – הוא פרטי, ומשמעות הדבר היא שלנבחרי הציבור החרדים בעירייה אין כמעט יכולת לפעול נגד הפתיחה בשבתות. היתרון השני הוא שהמתחם נמצא עמוק בתוך השטח החילוני של העיר. אם החרדים ירצו להפגין נגד המקום בשבתות הם יאלצו לצעוד מרחק רב מהשכונות שלהם, מה שיפחית את האנרגיה הדרושה למחאה. בינתיים הם מסתפקים באיומים. “...פרצה חסרת תקדים בחומת שמירת השבת בפלטין של מלך ירושלים עיה”ק ועל כבוד השבת הבוערת בלב שומריה לא יוכלו להתעלם ח”ו”, איים השבוע ביטאון העדה החרדית.

המתחם החל לפעול לפני כשבועיים ורק חלק מהעסקים פתחו את דלתותיהם. אתמול פעלו במתחם, מלבד קפה “לנדוור”, גם מסעדת “אדום” הירושלמית, שהייתה גם היא מלאה מפה לפה. כן פעלו דוכן גלידה, מרכז מבקרים והשכרת אופניים, מתחם בילוי לילדים, גלריה, פאב עמידה קטן וגם כ-20 דוכנים לממכר עבודות יד. בעתיד צפויים להיפתח לפחות עוד שני עסקים שיפעלו בשבת. מספר עסקים אחרים העדיפו להישאר סגורים כדי שלא לאבד את תעודת הכשרות. בינתיים נראה שהעסקים שהחליטו לוותר על התעודה ולפתוח בשבת הימרו נכון וקשה היה למצוא מושב פנוי. קיסלסי, בעלי לנדוור, מעריך שבין 35 ל-40 אחוזים מההכנסות יהיו מהעבודה בשבתות. 

שירן גרנות

לכאורה לא מדובר במהפכה, כבר כיום פועלים בירושלים עשרות בתי עסק לאורך כל השבת. אלא שהעסקים האלו לא מסוגלים לשבור את תחושת הכבדות של השבת הירושלמית. זו שבאה לידי ביטוי ברחובות השוממים מאדם ובדממה שבעבור אחדים היא מבורכת ובעבור אחרים היא קללה. המהפכה היא בכך שפתיחת התחנה יצרה מרחב ציבורי חדש - פתוח, רועש והמוני. דבר כזה לא קרה מעולם, לפחות לא במערב ירושלים. “העיר היתה צמאה למקום כזה”, אומר בנימין זרקא, אדריכל תושב העיר, “אין לזה אלטרנטיבה כי אנשים מתקבצים פה ביחד, כאן את פוגש חברים שאתה לא פוגש בשבת בשום מקום אחר”.

“יש מגוון של פעילויות שנותנות מענה להרבה צרכים ולכל המשפחה”, אומר יותם קוולר, עו”ד תושב העיר. קוולר וזרקא, צעירים בשנות ה-30, למדו שניהם בירושלים וכמו רבים בדורם הם חשים שרוב בני גילם עזבו את העיר לטובת מקומות אחרים. “אנשים באים לכאן כדי לראות אנשים שדומים להם, לראות שנותרו פה עוד חילונים”, אומר זרקא. אורה ליפסקין, גם היא מוכרת תכשיטים, מעידה על עצמה שהיא שוקלת לעזוב את ירושלים בעקבות ילדיה, “אולי התחנה תגרום לי לשקול זאת מחדש”.

שירן גרנות

בין המוני החילונים ניתן היה להבחין אתמול גם במשפחות דתיות לא מעטות שמסתובבות בין הדוכנים. מוכרת תכשיטים באחד הדוכנים אף סיפרה שזוג דתי אחד הבטיח לשוב במוצאי שבת כדי לרכוש תכשיט שמצא חן בעיניהם. “לא האמנו שזה יקרה בירושלים, אבל עובדה שאנשים באים”, אומר חנן מגבעתיים, שמסייע לאשתו, שושי, למכור במתחם תכשיטים מעשי ידיה. “המסקנה היא שאנשים צריכים מקומות כאלו, בסך הכל בירושלים אין אנשים שונים”.  

שירן גרנות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות