בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משרד החינוך: טעינו. בחינת הבגרות במתמטיקה היתה קשה מהרגיל

מסקנות ועדה שבדקה את הבחינה שנערכה במאי: ממוצע הציונים של הנבחנים היה נמוך מהמקובל. ציוני התלמידים ישוקללו מחדש בהתאם למסקנות

32תגובות

במשרד החינוך חשפו הבוקר (שני) את מסקנות הוועדה שבדקה את הבגרות במתמטיקה שהתקיימה בסוף חודש מאי. בפתח ההודעה הודה המשרד כי טעה, והבגרות היתה קשה מהרגיל. עוד הוסיפו במשרד כי ממוצע הציונים של הנבחנים היה נמוך מהמקובל, וכי הבחינה אופיינה בעומס רב של שאלות, שלא הותאמו להיקף הזמן, אשר ניתן לתלמידים לצורך מתן הפתרונות.

בהודעת המשרד נכתב עוד כי "זה לא שבחינת הבגרות ב-5 יחידות לימוד צריכה להיות 'קלה' או 'חוויה'. בחינת בגרות ב-5 יחידות לימוד היא אתגר הדורש מאמץ. אבל למדנו. הסקנו מסקנות, בחנו את הסיבות וביקשנו לתקן את הנדרש מהשורש".

במשרד החליטו על מתן פקטור ויחשיבו פחות שאלות בשקלול הציון: בשאלון 806, של 5 יחידות לימוד, ייבחרו 4 התשובות הטובות ביותר מתוך 6 השאלות, וכן יתווסף מקדם של 9 נקודות לכל ציון בחינה. לפני שינוי זה נדרשו התלמידים להשיב על 6 מתוך 9 שאלות.

דניאל בר און

בשאלון 807, גם כן של 5 יחידות, תבחרנה שתי התשובות הטובות ביותר מתוך ה-3, וכן יתווסף ציון של 4 נקודות לכל תלמיד. לפני שינוי זה נדרשו התלמידים להשיב על 3 מתוך 5 שאלות. עוד קבע המשרד כי ציוני התלמידים של מועד א' יתפרסמו בסוף החודש כדי שהתלמידים יוכלו להחליט מבעוד מועד האם לגשת לבחינה של מועד ב'.

המנכ"לית דלית שטאובר הודיעה גם כי המשרד יבחן מחדש את תוכנית הלימודים במתמטיקה 5 יחידות לימוד ויתאימה לשעות הלימוד הניתנות למקצוע. המשרד יגבש מסמך הלימה שיפורסם טרם פתיחת שנת הלימודים תשע"ד, ויגבש תוכנית השתלמות מורים, אשר תותאם לשינויים (מבחינת דרכי הוראה, היקף החומר ודרכי הבחנות) כדי להטמיע את התכנית המתוקנת במיטבה.

עוד נכתב במסמך כי לקראת הבחינות הבאות, יותאמו מספר השאלות להיקף הזמן אשר יועמד לרשות התלמידים, וכי המבחן במתמטיקה ייכתב על פי מחוון מוגדר אשר יכלול פירוט רב יותר אודות אופי השאלות. בהתאם לזאת, יוקם צוות היגוי מקצועי שיפתח מפרט מקצועי לכתיבת המבחן במתמטיקה. בניית המפרט תסתיים לפני התחלת כתיבת הבחינה. המפרט יתייחס למבנה המבחן, מורכבות השאלות, רמת המלל, התפלגות רמות הקושי, רמות החשיבה המצורפות, המשקל היחסי שניתן לכל אחד מהגורמים.

עוד יישקל מחדש מבנה צוות הכותבים של המבחן וייקבעו נקודות היוועצות כחלק מתהליך הבנייה של המבחן. בנוסף, מבטיחים במשרד כי תהליך פיתוח הבחינה יתבצע באופן אינטראקטיבי הכולל סבבים של משוב – תיקון - משוב בין צוות הכתיבה לוועדת ההיגוי.

עוד אמרו במשרד כי צוות המורים הפותרים או הבודקים במהלך כתיבת המבחן יעבדו על פי טופס מוגדר ומובנה, שיתייחס לזמן הנדרש לפתרון כל שאלה, לרמת הקושי, למורכבות, להתרשמות הכללים ועוד. כמו כן, צוות הכתיבה יכין 3 שאלוני בחינה באותה רמת קושי לגביהם תערך הגרלה. האחד יונגש למורים ולתלמידים במהלך חודש מארס כדגם. השני יהיה השאלון של מועד א' והשלישי של מועד ב'. מנכ"לית המשרד גם הבטיחה כי תבדוק את כל כללי כתיבת בחינות הבגרות ותקבע קריטריונים חדשים לכתיבת בחינות בגרות בכל התחומים.  

יושב ראש מועצת התלמידים הארצית, יובל כחלון, מסר בתגובה להחלטת המשרד כי "הבחינה לא ייצגה את רמת הידע של התלמידים. הפתרון שמציע משרד החינוך טוב ברמה הארצית, אך לא עוזר לתלמידים שנבחנו". לדברי כחלון, "הפתרון שמציג משרד החינוך לא פותר את הבעיה בקרב התלמידים שנבחנו בבגרות במתמטיקה, אלא רק תואם את ממוצע הציונים לשנים עברו". כחלון הוסיף כי "נמשיך לדרוש שתבחן מחדש הבחינה במועד ב', ואופציה בה אחוז ציוני המגן (הבית ספריים) יהיו גבוהים יותר מאחוז ציון בחינת הבגרות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו