בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מורים בישראל עובדים פחות מבמדינות ה־OECD

לפי דו"ח הארגון מספר השעות הפרונטליות והפרטניות של מורה בחינוך העל־יסודי בארץ נמוך מאשר ביתר המדינות

9תגובות

מורה בישראל עובד פחות שעות מהממוצע ב-OECD ומרוב מדינות הארגון, בכל שלבי החינוך. כך עולה מ”מבט על החינוך”, דו”ח החינוך השנתי של ארגון המדינות המפותחות (OECD).

הדו”ח מאפשר הצצה בכמה מאפיינים בולטים במערכות החינוך במדינות אלו, ובהן ישראל. הדו”ח בדק, בין היתר, כמה שעות מלמדים המורים, מה הדרישות המופנות אליהם ומהם המאפיינים שלהם מבחינת מגדר והשכלה. מהדו”ח עולה שמספר שבועות הלימוד בישראל דומה לממוצע ה-OECD. במרבית מדינות ההשוואה, המורים מלמדים יותר שבועות וימים בשנת הלימודים מבישראל.

מנתוני 2011 עולה, כי מספר שעות ההוראה הפרונטליות והפרטניות בשנה למורה בחינוך היסודי בישראל (842), גבוה מהממוצע ב-OECD (790), אך נמוך יותר בחטיבת הביניים (614 לעומת 709), ובחטיבה העליונה (521 לעומת 664). מתחילת יישום רפורמת “אופק חדש”, מורים בחינוך היסודי בישראל נוכחים יותר בבתי הספר. משנת 2009, הנוכחות של מורה בישראל גדלה בכ-100 שעות בשנה. הגידול הביא לצמצום הפער בין שעות נוכחות של מורה בישראל למורה במדינות ה-OECD ל-50 שעות בשנה (כ- 4%).

בשאר שלבי החינוך, יש פער בשעות נוכחות המורים בישראל לעומת ה-OECD. מורה בחטיבת הביניים נוכח כ-9% יותר ב-2011 בהשוואה ל-2009, אבל כ-28% פחות ממורה ממוצע ב-OECD. מורה בחטיבה העליונה נוכח בישראל בכ-39% פחות ממורה ב-OECD. חינוך היסודי, מורה בישראל מלמד 7% שעות יותר מב-OECD. בחטיבת ביניים, בישראל מורה מלמד בכ-13% פחות שעות מב-OECD ובחטיבה העליונה פחות בכ-22%.

הדו”ח מסביר שמספר שעות ההוראה ושעות השהייה במוסד החינוכי עשויים להשפיע על האטרקטיביות של המקצוע. מבחינת נתונים כללים יותר על מדינות ה-OECD, ניתן לראות כי ממוצע שעות ההוראה בחינוך הקדם יסודי הציבורי הוא 994 שעות לשנה.

מורי בית הספר היסודי מלמדים 790 שעות בממוצע בשנה, וזמן ההוראה נע בין פחות מ-600 שעות ביוון וברוסיה ליותר מ-1,000 בצ’ילה ובארה”ב. בחטיבת הביניים יורד ממוצע שעות ההוראה ל-709 לשנה, ובתיכון ל-664 שעות בשנה. מבחינת מאפייני המורים ב-2011, כמו גיל ומגדר, בכל שלבי החינוך, המורים בישראל צעירים יותר מהממוצע ה-OECD. בחינוך היסודי, בישראל כ-53% מהמורים הם עד גיל 39 וכ-22% בגיל 50 ויותר. בממוצע ה-OECD, כ-41% הם בני עד גיל 39 וכ-31% בני עד 50 ויותר.

שיעור המורות בישראל גבוה משמעותית בכל שלבי החינוך. התופעה קיימת במרבית מדינות ה-OECD, אך בישראל, בייחוד בחינוך היסודי, היא בולטת יותר. עם זאת, שיעור המורים הגברים גדל בשלבי החינוך הגבוהים יותר, החטיבה עליונה. העלייה היא מ-0.4% גברים בקדם יסודי לכ–15% ביסודי ועד לכ-30% בחטיבה העליונה.
במדינות ה-OECD שני שלישים מהמורים הם נשים. שיעורן משתנה לפי שלבי החינוך: בחינוך הקדם יסודי הוא 97%, בחינוך היסודי על 82%, בחטיבות הביניים על 68%, בתיכונים על 56%, ובחינוך העל-תיכוני על 41%.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו