בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אחרי 4 שנות מאבק: בית הספר חברותא ייסגר

לטענת מייסדי ביה"ס הפרטי, ניהולו הפך בלתי אפשרי "בשל התנכלות משרד החינוך". המשרד: החברה נקלעה לקשיים פיננסיים, עשינו ככל יכולתנו לסייע

14תגובות

מייסדי בית הספר הפרטי חברותא במדרשת רופין הודיעו בסוף השבוע שעבר להורים ולתלמידים כי הם אינם יכולים לפתוח את שנת הלימודים הבאה. בית הספר, שהבטיח חוויית לימודים ייחודית בקבוצות קטנות, עם דגש על מחקר של התלמידים, ייסגר אחרי ארבע שנות פעילות, שלוו במאבקים משפטיים.

במכתב שנשלח לקהילת בית הספר כתבו מייסדיו כי “השבוע, ‏ארבעה ‏שבועות ‏לפני ‏פתיחת ‏שנת ‏לימודים ‏חדשה, ‏השתכנענו ‏שלא ‏נוכל‏ לקיים‏ את ‏בית הספר ‏באיכות ‏הגבוהה וברוח ‏המיוחדת, אשר ‏אפיינה ‏את ‏המוסד‏ בארבע שנות ‏קיומו, והחלטנו ‏לסגור ‏את ‏חברותא”. במהלך שלוש השנים הראשונות של בית הספר, עמד משרד החינוך בסירובו לתת רישיון למוסד. אחרי מאבק בשלוש ערכאות, משך המשרד את עתירתו בבית המשפט העליון, לאחר שהשופט חנן מלצר אמר בדיון כי יש לקבוע חקיקה ראשית בנושא.

בית הספר ניסה להתנהל באמצעות תמיכה חלקית ממשרד החינוך, בגובה 75% מהתקציב, כפי שניתנת למוסדות מוכרים שאינם רשמיים. בישראל מאות מוסדות כאלה, בהם בתי ספר דמוקרטיים, אנטרופוסופיים, והמוכרים שבהם הם בתי הספר לטבע ולאמנויות בתל אביב ובתי הספר הניסויי והדו־לשוני בירושלים. בכל מוסד כזה מוסיפים ההורים סכום כספי לא מבוטל, שמגיע לעתים ליותר מעשרת אלפים שקלים בשנה. בחברותא למשל שילמו מחצית מהתלמידים 30 אלף שקלים בשנה, והחצי הנותר זכה למלגות בגובה שנע בין 30 אלף ל-15 אלף שקלים.

תומר אפלבאום

באחרונה מנסה משרד החינוך לקבוע מדיניות ברורה ואחידה לכלל בתי הספר הייחודיים והמוכרים שאינם רשמיים והוציא טיוטת חוזר מנכ"ל הקובעת תשלומים אחידים לפי פרמטרים זהים. בעקבות חוזר המנכ"ל צפוי גובה התשלומים המקסימלי של ההורים להגיע ל-5,000 שקלים בשנה.

אחד ממייסדי בית הספר, דרור אלוני, שהוא גם ראש מועצת כפר שמריהו הסביר כי "משרד החינוך הערים קשיים כך שלא יכולנו לבוא לתורמים ולהבטיח שלבית הספר יהיו חיים ארוכים. על כל צעד ושעל עצרו אותנו והכשילו אותנו, לא נתנו לתלמידים לגשת לבגרות ורישוי בית הספר התעכב".

לדבריו, “בבית הספר היו תלמידים ומורים שרצו טוב והיה להם טוב. זה היה לצנינים בעיניהם של מנהלי משרד החינוך, קרי שר החינוך לשעבר גדעון סער ומנהלת המחוז. זה איים על ההגמוניה של המשרד, ולגדעון סער היה נוח להשתמש בחברותא ככלי פוליטי. בזמן שעלינו הערימו קשיים, ילדיהם של בכירי המדינה למדו בבתי ספר חצי פרטיים עם שכר לימוד גבוה".

אלוני הוסיף עוד כי שר החינוך הנוכחי שי פירון נתן הנחיות לסייע לחברותא, אך לדבריו, הלשכה המשפטית של המשרד פעלה מתוך תחושת נקמנות. דוגמה אחת שנתן אלוני היא שרישיון הניהול של בית הספר לשנת תשע"ג הגיע לבית הספר ביולי 2013, אחרי תום שנת הלימודים. לדבריו, "אין דבר שלא נעשה על ידי הלשכה המשפטית כדי להכשיל אותנו".

עו"ד הרן רייכמן, מהקליניקה לזכויות חינוך באוניברסיטת חיפה, סבור שסגירת חברותא אינה מצביעה על שינוי מהותי במפת החינוך בישראל. לדבריו, "המאבק שניהל משרד החינוך בתקופת השר הקודם כנגד בית ספר חברותא, שהינו בית ספר לא משמעותי בהסתכלות הכוללת על מערכת החינוך, בולט על רקע ההתעלמות מתופעות של מיונים וגביית תשלומי הורים חריגה בבתי ספר המתוקצבים באופן מלא או קרוב לכך על ידי המדינה, ופגיעתם בחינוך הממלכתי גדולה לאין ערוך, כגון בית הספר לטבע, הריאלי, ליד"ה והכפר הירוק. אם מחפשים שוויון והגנה על המערכת הממלכתית אין לתקצב כלל בתי ספר ממיינים המייצרים חינוך למיוחסים על גב המערכת הממלכתי".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "הליך הפירוק בו נמצאת החברה אינו קשור למשרד החינוך אלא לעובדה, כי החברה נקלעה לקשיים פיננסיים. משרד החינוך עשה ככל יכולתו על מנת לסייע לחברותא ופעל רבות עם כל גורמי המקצוע המעורבים, בכדי שבית הספר ימשיך את פעילותו. מנכ"לית משרד החינוך, גברת דלית שטאובר, נענתה ללא דיחוי לבקשת הרוכש הפוטנציאלי להיפגש עמו. המנכ"לית הבטיחה לו את סיוע משרד החינוך בכל ההיבטים של התהליך, אך לצערנו הרוכש נסוג מהיוזמה. מנכ"לית המשרד הנחתה את מנהלת מחוז מרכז לפעול לשיבוץ התלמידים במסגרות חינוכיות חלופיות כדי שלימודיהם ימשיכו באופן רצוף ומיטבי".

מיועצת התקשורת של גדעון סער נמסר בתגובה כי "בתפקידו כשר החינוך פעל השר גדעון סער בנחישות לחזק את החינוך הציבורי ועמד על מדיניותו זו גם מול לחצים של חזקים ומקושרים שביקשו לקדם חינוך פרטי באמצעות כספי ציבור".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו