בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שי פירון באגרת למורים: צה"ל מוסרי, יש להיזהר מלערער עליו

שר החינוך שיגר היום אגרת לאנשי חינוך, במרכזה פרשת אדם ורטה. לדבריו חלק מהתבטאויות המורה לא היו ראויות אך אין מקום לפטרו

189תגובות

שר החינוך שי פירון שלח הבוקר (ראשון) אגרת לאנשי חינוך, העוסקת בפרשת המורה אדם ורטה, שזומן לשני שימועים על ידי רשת אורט, לאחר שהביע דעות שמאל בכיתה. פירון כבר התבטא בנוגע לפרשה בסוף השבוע שעבר, לאחר שהופעל עליו לחץ בנושא. כעת, לאחר שביום חמישי החליטה רשת אורט שלא לפטר את ורטה, שלח השר אגרת מפורטת ורשמית לכלל אנשי החינוך, ובה הוא מפרט את עמדתו.

"סוגיית המורה אדם ורטה העלתה מחדש את שאלת תפקידו של המורה לעת הזאת", כתב פירון. "חברה שסועה, המנהלת ויכוח פוליטי־אידיאולוגי נוקב, מבקשת לשמור על בתי הספר כאיים של למידה, מנותקים מהשפעות של מורים או של זרמים אידיאולוגיים, המבקשים לשתף את התלמידים בדעותיהם ובכך למנוע מהם חשיבה עצמאית וביקורתית, לצמצם את מרחב הבחירה שלהם ולטשטש את הגבול שבין למידה לבין תעמולה".

באגרת מבהיר פירון מדוע לקח לו זמן להגיב לפרשה, והוא עשה זאת יותר משבוע מאז שפורסמה לראשונה בכלי התקשורת, ולאחר שמאות מורים חתמו על עצומה הדורשת ממנו להביע את דעתו. הוא כותב כי "סוגיות מעין אלה מחייבות דיון מעמיק. ההשטחה המאפיינת את השיח הישראלי מורגלת בתגובה מהירה, כאן ועכשיו, בטרם נגלה אחריות, נלמד את הנושא לעומק, נקשיב לקולות השונים. עתה, משלמדתי את הסוגיה לעומקה, בחנתי את כל צדדיה, אני מרגיש שביכולתי להתייחס לנושא בצורה מסודרת. כמו כן, אני סבור שהיה ראוי לאפשר לתהליך להסתיים, ורק אז להשמיע קול בפרשה זו".

הוא כותב עוד כי "אני מאמין במורים. גם כשהם טועים. מורים טובים הם מורים שאינם מוותרים על זכותם להשמיע קול. יחד עם זאת, על המורים לדעת שלעתים חובתם היא לכבוש את נבואתם, לשתוק. השתיקה והזעקה אינן סותרות זו את זו, ותבונתו של המורה מחייבת למצוא את האיזונים הראויים בין המצבים השונים.

פירון מספר עוד כי "מתוך ניהול שיח שוטף עם רשת אורט, ידוע לי בבירור שמלכתחילה לא היתה כוונה לפטר את המורה". יש לציין כי הדבר לא היה ידוע למורה ולא לכלי התקשורת בעת שהפרשה התנהלה, ורשת אורט לא יידעה אותו על כך או התבטאה בנושא.

מוטי מילרוד

אז עובר פירון להתייחס להתבטאויות של ורטה עצמן: "חברה מקוטבת צריכה לשמור על איזון. הבעת דעות קוטביות, גם אם חריפות, היא מעשה חינוכי הכרחי, ובתנאי שהמורה מציג את מכלול הדעות, תוך מתן לגיטימציה ראויה לעמדות השונות. צריך לזכור שבכיתה יושבים תלמידים ממשפחות ומקהלים מגוונים ועלינו לאפשר להם להרגיש שהכיתה היא גם 'הבית' שלהם".

לדבריו, "יש תחומים שבהם יש להיזהר כפליים, משום שהעיסוק בהם כולל חומרי נפץ תרבותיים שאסור לנו להגיע אליהם", ואלה כוללים פגיעה דתית, עלבון באמונתו או באלוהיו של הפרט או של הקהילה, הכחשת שואה ו"ערעור על הלגיטימיות של צה"ל ועל היותו צבא העם, המגן על קיומנו בארץ הזו ועל זכות קיומה של מדינת ישראל".

פירון מוסיף כי "בנושאים אלה יש להיזהר. מותר לבקר אותם, להעיר אודותם, אבל הם שייכים לליבת הקיום של הפרט ושל הכלל, לכן אל לנו לערער על עצם מרכזיותם בחיינו".

שר החינוך כותב כי "חלק מהתבטאויותיו של המורה אדם ורטה היו לא ראויות, אחרות היו לגיטימיות, גם אם הן אינן ערבות לאוזניי או לאוזניהם של רבים בחברה הישראלית ואחרות, ראוי להן שיישמעו במהלך שיעורי אזרחות או שעת מחנך כחלק מחינוך עמוק וראוי המציג דילמות, המבקש להפגיש את הלומד עם מכלול הדעות ומעורר דיון ער ופתוח".

ואולם שר החינוך דואג להבהיר כי "צה"ל הוא צבא מוסרי. צה"ל הוא צבא המתמודד עם אתגרים קשים ועושה כל שביכולתו כדי שלא לאבד את צלם אלוהים שבאדם. רבים וטובים בישראל תרמו מרוחם, מנפשם ומגופם לצה"ל. אנו גאים ושמחים בהם ואל לנו לפגוע בהם, ובנו". הוא מדגיש כי "גם אם טעה המורה, אין מקום לפיטורים. אנו חברה חסונה היכולה להתמודד במתינות גם עם התבטאויות כאלה ואחרות".

הוא מסכם ואומר כי "בימים הקרובים אפנה לשורה של אנשי מקצוע ואנשי רוח ובכירים במשרד החינוך, לשמש צוות בדיקה שיבחן את מערכת היחסים הראויה שבין פוליטיקה לבין חינוך. אני מאמין שעלינו להתייחס לסוגיית אדם ורטה כהזדמנות, כמקפצה להעמקת השיח הפורה והמפרה בכיתה, לחידודם של כללי ההוראה הרלוונטית והמשמעותית. כשתסתיים עבודתם, נגבש המלצות תואמות". יש לציין כי פירון כבר הבטיח להקים גוף חדש, "מועצה לאומית לחינוך", שתכלול אנשי רוח ואנשי חינוך בכירים ותפקידה יהיה בין היתר להביא להפרדה בין הפוליטיקה להחלטות חינוכיות. פירון כבר מינה למועצה מספר חברים, אך טרם הכריז על תחילת פעולתה.

הוא חותם את המכתב בקריאה לקיים שיעור חינוך בנושא: "גם את הפרשה הזו אפשר ורצוי להפוך לשיעור חינוך".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו