שני שלישים מהילדים שנהרגו בתאונות ב-2013 הם ערבים

נתוני "אור ירוק" העלו כי אחד מכל שלושה הרוגים בתאונות לא היה יהודי. עלייה חדה חלה גם במספר הצעירים בני 24-18 שנהרגו בתאונות

ג'קי חורי - צרובה
ג'קי חורי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
ג'קי חורי - צרובה
ג'קי חורי

כל הרוג שלישי בתאונות דרכים בישראל הוא ערבי. כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" לסיכום 2013 בכבישים, שלפיה בשנה זו נהרגו 108 אזרחים ערבים ,עלייה של 13 אחוז ביחס למספר ההרוגים באותה תקופה בשנת 2012, וכ-36 אחוז מסך ההרוגים ב-2013.

עיקר העלייה התרחשה בכבישים העירוניים, שבהם נהרגו 49 בני אדם ב-2013 לעומת 35 בשנת 2012. בכבישים הבינעירוניים נהרגו 59 בני אדם.

לשם השוואה, בשנת 2012 נהרגו 96 בני אדם מהמגזר הערבי, המהווים כשליש מסך כל ההרוגים בתאונות דרכים באותה שנה, וזאת למרות שחלקם באוכלוסיה נאמד בכ-20 אחוז.

על פי נתוני "אור ירוק" המבוססים על נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשנת 2013 מספר הנהגים הצעירים ההרוגים מתאונות דרכים הוכפל ביחס לשנת 2012. עיקר העלייה התרחשה בקרב נהגים ערבים. מתוך 37 נהגים צעירים שנהרגו, 23 השתייכו לחברה הערבית ו-14 לחברה היהודית.

ב-2013 חלה עלייה של 26 אחוז במספר ההרוגים מקרב רוכבי האופנועים והקטנועים ביחס לשנת 2012. 18 רוכבי דו־גלגלי מתוך 49 השתייכו לחברה הערבית, עליה של כ-30 אחוז ביחס לשנת 2012.

מפילוח ההרוגים לפי גיל עולה כי בשנת 2013 נהרגו שבעה פעוטות עד גיל 4,תשעה ילדים בני 14-5, 17 נערים בני 19-15 ו-33 צעירים בני 24-20, עליה של פי שלושה ביחס למספר הצעירים שנהרגו בשנת 2012.

מנתוני הדו"ח עולה כי 69 אחוז מהילדים שנהרגו בתאונות הם אזרחים ערבים או דרוזים. ההיפגעות הגבוהה נרשמה בקרב פעוטות עד גיל 4, כאשר 85 אחוז מסך הפעוטות שנהרגו בתאונות דרכים אינם יהודים. מרבית הפעוטות נהרגו ב"תאונות חצר", שמתרחשות במתחם בית המגורים. עוד עולה מהדו"ח כי כמעט כל צעיר שני שנהרג בתאונת דרכים הוא ערבי.

אחת הבעיות המרכזיות שנפוצות במגזר הערבי קשורה בדפוסי חגירת חגורת בטיחות. ממחקר שנערך על ידי ד"ר סמירה עובייד מאוניברסיטת חיפה עולה כי 70 אחוז מהילדים הערבים נצפו נוסעים ללא חגורות בטיחות. בנוסף, 84 אחוז מהילדים בגילאי 8-3 לא הוסעו כנדרש במושב בטיחות או בבוסטר.70 אחוז מהנהגים דיווחו כי הם לא חוגרים את הילדים בכלל או שרק בחלק קטן מהנסיעות.

בניתוח הסיבות לאחוז ההרוגים ולסיכויי ההיפגעות עולה שאחד הגורמים המרכזיים הוא רמה נמוכה של תשתית או היעדר תשתית. הדברים מתבטאים בכבישים משובשים, חוסר תאורה, תחזוקה לקויה של תמרורים, שלטים ומעברי חציה וחוסר במדרכות. ביישובים רבים ניתן למצוא שיעור גבוה של כלי רכב כבדים שנמצאים בתוך שטח המגורים. בנוסף ניתן להצביע על מספר גבוה יחסית של כלי רכב ישנים, ללא אביזרי בטיחות מתקדמים.

"אסור להשלים עם ההיפגעות הגבוהה של אזרחים מהחברה הלא יהודית בתאונות דרכים", אמר מנכ"ל "אור ירוק" שמואל אבואב. לדבריו כדי לצמצם את מספר ההרוגים והנפגעים הגבוה בחברה הערבית, יש להקצות משאבים לטיפול יסודי ומקיף בתשתיות.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ