בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פירון מתחייב להנהיג תקצוב דיפרנציאלי במערכת החינוך

לדברי שר החינוך, שהתחייב לצמצום פערים מאז שנכנס לתפקידו, "מי שבא משכבות חלשות יקבל יותר, גם אם התקצוב יסיט משאבים למגזר כזה או אחר"

16תגובות

שר החינוך שי פירון חזר היום (ראשון) על התחייבותו כי משרדו יתחיל להנהיג בקרוב תקצוב דיפרנציאלי במערכת החינוך בישראל, על מנת להביא לצמצום פערים בין השכבות החזקות לחלשות. פירון מבטיח לגבש תקציב דיפרנציאלי מאז שנכנס לתפקידו לפני יותר משנה, מאז פועלים בנושא צוותים של משרדי האוצר והחינוך. לדברי פירון,"ניצור תקצוב דיפרנציאלי לראשונה באופן מובהק כדי שתלמידים מאזורים מוחלשים יקבלו יותר. על מנת לא לרדת מתחת לרף ולא להוריד את הרמה, ניצור סל אישי, סל מינימום שמתחתיו לא יירד אף תלמיד. אנחנו רוצים לייצר רף מסוים ועל בסיס הסל האישי לייצר תנודות כלפי מעלה וכלפי מטה". 

בכנס ירושלים לחינוך של עיריית ירושלים ו"הארץ", הוסיף פירון כי "מדינת ישראל נמצאת בתקופה שבה לא צריך להיות חוקר דגול כדי לדעת שהפערים רחוקים מלהשביע רצון ולדעת שהפערים רחוקים ממדינה מתוקנת. אין מנוס מקיומה של מערכת תקצוב דיפרנציאלי משמעותית, צריך לבנות אותה באופן מדורג. אבל חייבים שמי שבא משכבות חלשות יקבל יותר. גם אם המסקנה היא שתקצוב דיפרנציאלי מסיט משאבים למגזר כזה או אחר, צריך לקבל את ההחלטה הזו, כי ילד הוא ילד ומוסר הוא מוסר וצריך לתת לכל ילד את הסיכוי הזה".

פירון התייחס גם לקשר שבין שינוי שיטת התקצוב לתוכנית הפדגוגית החדשה שלו, ואמר כי "משאבים שלא מלווים בתוכניות חינוכיות משמעותיות יורדים לטמיון. לכן יש חיבור בין התפיסה של התוכנית "ישראל עולה כיתה" ללמידה משמעותית, לבין היעד של סגירת פערים באמצעות תקצוב דיפרנציאלי. כשאתה מלמד ילד את תוכניות הלימודים של האתמול, ההורה החזק יידע לחזק את ילדיו, והילד החלש יישאר מאחור, כי הוריו עצמם עוד לא מכירים את הידע של המחר. נצטרך להטמיע את השינוי בשיטות הלמידה ואת השינוי בתקצוב".

אמיל סלמן

פירון התייחס גם לקייטנות המסובסדות שמשרד החינוך יציע החל מתום שנת הלימודים הנוכחית, ככלי לצמצום פערים ואמר כי "יש לא מעט ילדים שנשארים בבית בזמן שחבריהם הולכים לאירועים מהנים וחווים חופשה משמעותית. 'בתי הספר של הקיץ' הוא פרויקט שצריך להיות בין בית ספר לבין קייטנה. כך למשל, נעשה ניסיון מצידנו במגדל העמק ונצרת עילית, ושם "בתי הספר של החופש הגדול" יתמקדו בלימודי אנגלית. זאת, משום שאנחנו יודעים שזה יסייע לאותם ילדים. בפזורה הבדואית אנחנו מדברים על חיזוק השפה העברית, כי אנחנו יודעים שזה ייתן לילדים שם דחיפה משמעותית ביכולת ההשתלבות העתידית בחברה שלנו".

שר החינוך סיכם את דבריו ואמר כי "אני אהיה מאוד עצוב אם נדבר על כלכלת חינוך והמוקד יהיה מה מדינת ישראל מרוויחה ומפסידה. צריך להיזהר מהחפצה של ילדים. ילדים זקוקים לשוויון לא כי הם חלק מתל"ג. אני בא ממקום של עתידם של הילדים והרצון להבטיח לכל ילד עתיד שוויוני. התנאי הוא שנדע שזה לא קורה ביום אחד".

סקר שנערך בנושא עבור "הארץ" הראה כי רוב הציבור (63%) אינו מרוצה ממדיניות התקצוב של המדינה את מערכת החינוך, וסבור כי היא מפלה ומרחיבה את הפערים בין שכבות האוכלוסייה השונות". כמו כן, נמצא בסקר כי 69% מהציבור תומכים בתקצוב דיפרנציאלי, כך שילד ממעמד חברתי נמוך או ילד הגר ביישוב חלש, יקבל תקציב גבוה יותר מהמדינה לעומת ילד מרקע סוציו־אקונומי גבוה. כיום, נוהג משרד החינוך במדיניות תקצוב דיפרנציאלי מצומצמת.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו