טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בחן את עצמך

האם תעבור את מבחן פיז"ה?

42תגובות

מבחן פיז"ה, הנערך אחת לשלוש שנים מאז 2000, בודק את המיומנות של תלמידים בני 15 במגוון תחומים. מלבד השאלות השגרתיות במתמטיקה, שפה ומדעים, המבחן כולל גם חלק שאותו לא ניתן ללמד בבית הספר. היום (שלישי) פורסם ב"הארץ" כי 40% מכלל תלמידי ישראל התקשו בחלק זה, ו-77% מהתלמידים במגזר הערבי קיבלו בו ציונים נמוכים במיוחד.

חלק מהשאלות בחלק זה התייחסו לשימוש במכשירים לא מוכרים, כמו למשל מכשיר MP3, או להפעלת שלט רחוק מרובה כפתורים ללא הסברים. כמו כן, נכללו שאלות על הפעלת מכשירים דיגיטליים אישיים (למשל טלפונים ניידים) שלוו בהסבר בשפה לא מוכרת, שאלות מכשירים ביתיים ומתקנים לממכר מוצרים שונים, על רכישת כרטיסים או משקאות במכונה אוטומטית, ועל מציאת הדרך היעילה ביותר להגיע מנקודה אחת לאחרת בשעות העומס.

לפניכם כמה דוגמאות לשאלות ומבחן אינטראקטיבי. במבחן האינטראקטיבי תתבקשו, למשל, להכין רוטב לתבשיל, למלא דלק באופנוע ולקרוא עצות בפורום מקוון. לפי ארגון המדינות המפותחות אדם בוגר אמור להיות מסוגל לבצע מטלות אלה, והן נדרשות על מנת להתנהל בעולם כיום. בדקו אם אתם מסוגלים.

למבחן האינטראקטיבי לחצו כאן

צילום מסך אתר משרד החינוך

איור 1 מציג את הפריט שאליו מתייחסת השאלה. מהתבוננות בו עולה כי מדובר במכשיר שאינו מוכר לנבחנים, וכי עליהם לחקור אותו על מנת להכירו ולהבין את הפונקציות השונות שלו - כלומר, בעיה אינטראקטיבית. השאלות המתייחסות לאיור זה הן אוסף של היגדים שהנבחן צריך לסמן נכון" או "לא נכון" ביחס אליהן. (כך למשל, "צריך לכוון את עוצמת הקול לפני שמכוונים את עוצמת הבאס"). תהליך פתרון הבעיה לפריט המוצג באיור זה, אם כן, הוא מסוג "חקירה והבנה". מספר ניסיונות החקירה וההבנה אינם מוגבלים בזמן או בכמות. בשאלה כגון זו, הנבדק יקבל את מלוא הנקודות אם ענה נכון על שלוש השאלות.

צילום מסך אתר משרד החינוך

איור 2, מציג את הפריט השני בשאלת "נגן MP3". תהליך פתרון הבעיה הנדרש עבור פריט זה הוא מסוג "תכנון וביצוע", כיוון שפריט זה בודק כיצד הנבחן מגיע למטרה מוגדרת בצורה היעילה ביותר, קרי, במספר הצעדים הקטן ביותר. האפשרות לספור את הצעדים עד למטרה מאפשרת לציין את הפריט גם בצורה חלקית. בשאלה זו הנבדק יקבל את מלוא הניקוד אם יבצע את המשימה ב-13 צעדים או פחות, ניקוד חלקי אם ביצע את המשימה ביותר מ-13 צעדים ולא יקבל ניקוד כלל אם לא ביצע את המשימה.

צילום מסך אתר משרד החינוך

איור 3 מציג את הפריט השלישי בשאלת "נגן MP3". תהליך פתרון הבעיה הנדרש עבורו הוא מסוג "ייצוג וניסוח", כיוון שהוא דורש מהנבחן ליצור ייצוג מנטלי של פעולת הנגן, על מנת להבין איזה תמונה מזו המוצגות בפריט מייצגות נגן הפועל כהלכה, לפי התנאים הנתונים. נבדק שבחר את האפשרות הנכונה (השנייה), יקבל את מלוא הנקודות. כל שאר התגובות לא יקבלו נקודות.

צילום מסך אתר משרד החינוך

איור 4 מציג את הפריט הרביעי והאחרון בשאלת "נגן MP3". זהו פריט מסוג "ניטור ובקרה" הדורש מהנבחנים לבצע המשגה מחדש של אופן פעולת הנגן, אשר טומנת בחובה מרכיב של חשיבה היפותטית (כיצד היה ניתן לתכנן את הנגן ללא רכיב מסוים בו והוא עדיין יפעל כהלכה). התשובה לפריט זה היא תשובה "פתוחה". לפריט זה אין "תשובת בית ספר", אלא מתקבלות מגוון של תשובות שיש בהן מרכיב מסוים של חשיבה יצירתית ומסתעפת, אשר מראות כיצד הנגן יכול לעבוד גם כאשר חסר הכפתור המתואר. למשל, אם הנבחן מתייחס לדרך שבה ניתן לשנות את עוצמת הקול, אזי תשובה שתקבל את מלוא הנקודות תהא תשובה כגון זו:

"ברירת המחדל של עוצמת הקול מוגדרת כ-3. אם רוצים להנמיך אותה, אפשר ללחוץ על הלחצן האמצעי, אשר מכוון מחדש את עוצמת הקול לעוצמה הנמוכה ביותר, ואז אפשר להשתמש בחץ הימני על מנת לשנות לכל עוצמת קול שנרצה". 

לפי נתוני המבחן, תלמיד מצטיין הוא מי שקיבל מעל 683 נקודות ונמצא ברמת המיומנות הגבוהה ביותר. תלמידים ברמה זו אשר נתקלים בבעיה הדורשת, למשל, התמודדות עם מכשיר ביתי מורכב, כגון מכשיר חשמל לבית העובד בצורה יוצאת דופן או בלתי צפויה, לומדים במהירות כיצד לשלוט עליו על מנת להשיג את המטרה בדרך היעילה ביותר. תלמידים ברמה זו יכולים להגדיר השערות כלליות על מערכת ולבדוק אותן ביסודיות. הם יכולים לעקוב אחר נכונותה של השערה מסוימת עד הגעתם למסקנה הגיונית ויכולים לזהות מתי אין מספיק מידע זמין הנדרש על מנת להגיע למסקנה כזו. על מנת להגיע לפתרון, תלמידים אלו יכולים ליצור תכניות מורכבות, גמישות ומרובות שלבים ואחריהן עוקבים באופן רציף במהלך ההגעה לפתרון. במקרה הצורך, הם משנים את אסטרטגיות הפתרון שלהם, תוך שהם לוקחים בחשבון את כל האילוצים הכרוכים בכך.

לעומתם, תלמידים ברמת המיומנות הנמוכה ביותר, קיבלו ציון הנמוך מ-358 נקודות. תלמידים ברמת בקיאות 1 יכולים לחקור תרחיש בעיה באופן מוגבל, אך נוטים לעשות זאת רק כאשר הם נתקלו במצבים דומים מאוד בעבר. תלמידים אלה יכולים רק לתאר את התנהגותו של מכשיר פשוט ויומיומי באופן חלקי. באופן כללי, תלמידים ברמה זו יכולים לפתור בעיות פשוטות בתנאים בהם שמתקיים רק מצב פשוט ושיש רק צעד אחד או שניים שיש לבצע על מנת להגיע למטרה. תלמידים אלו נוטים שלא לתכנן מראש או להגדיר מטרות משנה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#