בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סקר OECD לבתי הספר: מחסור קבוע במורים איכותיים, חומרי לימוד ומחשבים

53% ממנהלי בתיה"ס בישראל דיווחו על מחסור במורים מיומנים, לעומת 39% מהממוצע הבינלאומי. למרות שרוב המורות הן נשים, כמעט מחצית מהמנהלים הם גברים

24תגובות

סקר שערך ארגון המדינות המפותחות (OECD) בקרב מורים ומנהלים מגלה פערים חמורים בין ישראל למדינות אחרות בארגון בשורה של תחומים קריטיים, ובהם כוח אדם איכותי, מחשבים וגישה לאינטרנט. עוד מתברר כי למרות שנשים נושאות בנטל העיקרי של עבודת ההוראה, כמעט מחצית מהמנהלים בישראל הם גברים. הסקר, שבדק את עמדותיהם של מורים ומנהלים לגבי מקצוע ההוראה, סביבת העבודה, פרקטיקות הוראה ואקלים בית הספר, נערך ב-34 מדינות בקרב מורים בכיתות ז'-ט' במהלך החודשים מארס-מאי 2013.

59% מהמנהלים בישראל דיווחו על מחסור במחשבים להוראה, 50% על גישה מוגבלת לאינטרנט, 54% על מחסור בתוכנות להוראה ו-44% על מחסור בחומרים בספרייה, כל אלה הם לפי המנהלים גורמים הפוגעים ביכולת לספק הוראה איכותית. הממוצע של דיווחים אלה במדינות האחרות שנבדקו עומד על כ-30%. בנוסף, בבתי ספר דוברי ערבית בישראל דיווחו 65% על מחסור בתוכנות להוראה, ו-61% על מחסור בחומרי לימוד בספרייה.

יותר ממחצית מהמנהלים בישראל (52%-53%) דיווחו שהמוסדות שהם עומדים בראשם סובלים ממחסור במורים איכותיים. זאת לעומת 39% בממוצע של מדינות ה-OECD. בתחום החינוך המיוחד, הפערים קטנים יותר. כמחצית מהמנהלים בישראל (52%) וגם במדינות האחרות שנבדקו (48%) דיווחו כי קיים מחסור במורים מיומנים בהוראה לתלמידים עם צרכים מיוחדים.

התלונות הרווחות על מיומנות המורים מגיעות למרות שבישראל יש רוב מוחלט של מורים בעלי תארים. ל-97% של המורים בכיתות ז'-ט' בישראל תואר ראשון ומעלה. נתון זה גבוה מן הנתון הבין-לאומי העומד על 91%. בישראל, 58% בעלי תואר ראשון, 38% בעלי תואר שני ו-1% בעלי תואר ד"ר. בקרב המורים בבתי ספר דוברי ערבית, שיעור המורים בעלי תואר שני עומד על כ-25% ואילו במגזר דוברי העברית שיעורם הוא 42%. כמו כן, מרבית המורים המלמדים בכיתות ז'-ט' בישראל (%94) השלימו תכניות או מסלולי הוראה ספציפיים להכשרת מורים. גם נתון זה גבוה מן הנתון הבין-לאומי (90%) ודומה בין שני מגזרי השפה.

כמעט ל-100% מן המנהלים בכיתות ז'-ט' תואר ראשון ומעלה, כאשר ל-77% מהם תואר שני (דוברי עברית –81%; דוברי ערבית –66%) ול-5% מהם תואר שלישי (דוברי עברית – 4%; דוברי ערבית – 8%). נתונים אלו גבוהים מן הנתונים המקבילים הבין-לאומיים העומדים על 93% בעלי תואר שני ו- 3% בעלי תואר שלישי). כמו כן, 90% מהמנהלים דיווחו כי השתתפו בתכניות הכשרה ייעודיות לתפקיד לעומת 85% בממוצע המדינות המשתתפות.

לפי המחקר, הגיל הממוצע של המורים בכיתות ז'-ט' בישראל הוא 42 שנה. נתון זה דומה לנתון הבין-לאומי (43 שנה בממוצע במדינות המשתתפות). בממוצע, המורים בבתי ספר דוברי עברית מבוגרים יותר מעמיתיהם בבתי ספר דוברי ערבית (גיל 44 לעומת 37).

הגיל הממוצע של כלל המנהלים בכיתות ז'-ט' בישראל הוא 49 שנה. נתון זה דומה לנתון הבין-לאומי (51 שנה). בממוצע, המנהלים בבתי ספר דוברי עברית מבוגרים במקצת מהמנהלים בבתי ספר דוברי ערבית (49 לעומת 47).

כשלושה רבעים (76%) מהמורים בכיתות ז'-ט' בישראל הן נשים. שיעור זה גבוה מן הנתון הבין-לאומי העומד על שיעור של 68%. שיעור הנשים בקרב המורים בבתי ספר דוברי עברית גבוה מכך ועומד על 80%, בעוד ששיעורן בקרב המורים בבתי ספר דוברי ערבית נמוך יותר ועומד על 66% .

נראה כי גם במערכת החינוך ישנה "תקרת זכוכית", ולמרות שמרבית עובדות ההוראה הן נשים, כמעט מחצית מהמנהלים הם גברים. מבין מנהלי בתי הספר בכיתות ז'-ט' בישראל, שיעור המנהלות עומד על 53%. שיעור זה גבוה מהנתון הבין-לאומי המקביל (49%). בולט הפער בין שיעור הנשים בקרב המנהלות בבתי ספר דוברי עברית וערבית: 63% בבתי ספר דוברי עברית לעומת כרבע 27% בבתי ספר דוברי ערבית. בשני מגזרי השפה, שיעור הנשים בעמדת ניהול נמוך במידה ניכרת משיעור הנשים בקרב המורים. תופעה זו מתקיימת ביתר שאת במגזר דוברי הערבית.

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו