בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תוכנית פירון לשילוב מורים ערבים תקועה; פחות מ-50 מורים שולבו השנה

על פי מטרות התוכנית, שנתיים לאחר תחילתה היו אמורים ללמד 250 מורים ערבים בבתי ספר יהודיים, אך נכון להיום יש רק 10 מורים במקצועות ליבה

תגובות

התוכנית לשילוב מורים ערבים, ששר החינוך שי פירון הגדירה כתוכנית דגל, אינה עומדת כלל ביעדים שהוצבו לה. כיום, עם פתיחת השנה השנייה ליישום התוכנית, רק כ–50 מורים ערבים למקצועות ליבה (מתמטיקה, אנגלית ומדעים) שולבו בבתי ספר יהודיים, מתוך 500 שתוכנן לשלב בתוך חמש שנים. זאת בשעה שהמשרד הבטיח כי בשנתיים הללו ישולבו כ–250 מורים. בפועל, בשנה שעברה (תשע"ד) שולבו 22 מורים למקצועות ליבה. באשר לשנה זו (תשע"ה) לא ידוע מספר סופי - למרות פניות חוזרות ונשנות, במשרד החינוך סירבו לספק מספרים מדויקים על מספר המורים ששולבו.

ל"הארץ" הגיע מידע על כך שהשנה שולבו רק 10 מורים ערבים למקצועות ליבה. גרסה זו אומתה בתחילה על ידי אנשי המשרד, אך מאוחר יותר טענו אחרים כי מדובר ב–27 מורים. גם אם המספר השני הוא הנכון, הוא עדיין רחוק מלעמוד ביעד שהציב המשרד כשהחל את התוכנית.

לפי מקור הקשור בהפעלת התוכנית, הסיבה למספר הנמוך במיוחד של מורים ערבים ששולבו בבתי ספר יהודים, נובעת משני גורמים. ראשית, מכך שקיים במשרד קושי מעשי לשיווק התוכנית, במיוחד לאור אירועי הקיץ האחרון וגילויי הגזענות הרבים שהתגלו כלפי ערבים בישראל. ואולם הגורם השני, כפי שמודה העובד במשרד, הוא ש"כשהמשרד ראה מה מתרחש בקיץ, הוא לא ממש ניסה לשווק את התוכנית ולשבץ מורים ערבים, ובמקום להילחם באווירה הציבורית ולהתנגד לה, במשרד קיבלו אותה וחיכו 'עד יעבור זעם'. כדי לא להרגיז אף אחד, לא המשיכו לנסות ולשבץ יותר מורים".

אוליבייה פיטוסי

כשהבינו במשרד כי התוכנית אכן תקועה, נקטו בכמה צעדים על מנת לתמרץ בתי ספר לקבל מורים ערבים. ראשית הקצה המשרד כ–2 מיליון שקל בסך הכל, כדי שכל בית ספר שיקלוט מורה ערבי יקבל תוספת של 8 שעות לסל שלו. בנוסף, הוקצה תקן של רפרנט אחראי בכל מחוז לצורך ליווי המורים בבתי הספר ואף נערכו פעולות הסברה במחוזות לקראת קליטתם.

במקור, היתה התוכנית אמורה גם לספק מענה למצוקה הקיימת בשני מגזרי החינוך - כיום יש כ-10,000 אקדמאים ערבים שהוכשרו להוראה אך אין להם מקום עבודה. מנגד, בחינוך היהודי יש מחסור גדול במורים, במיוחד במקצועות מתמטיקה, אנגלית ומדעים, ונעשה מאמץ להסב אקדמאים במקצועות אלה להוראה.

"לפי ניסיוננו, שילוב מורים ערבים בבתי ספר יהודיים (כמו גם שילוב בכיוון השני) הוא צעד חשוב ויעיל בקידום חיים משותפים וחינוך לחיים משותפים במציאות של מערכות חינוך נפרדות", אומר דדי קומם, מנהל תחום החינוך ביוזמות קרן אברהם, עמותה המפעילה תוכניות לימודים בערבית בבתי ספר יסודיים, בהוראת מורים ערבים. "בתקופה רגישה זו קידום השילוב במערכת החינוך כחלק משילוב בכלל החברה הישראלית מקבל אף משנה חשיבות, אך יש לוודא כי המורים המשולבים יזכו למעטפת תמיכה מקצועית ואישית מן המשרד ומהשותפים בתוכנית, כדי להבטיח את הצלחתו".

כבר בשנה שעברה ספגה התוכנית ביקורת, כאשר התברר כי המשרד אינו מתכוון לשלב מורים ערבים בבתי ספר ממלכתיים דתיים. מקור המעורב בתוכנית אמר אז ל"הארץ" כי המשרד לא תכנן מלכתחילה לשלב מורים אלו בבתי הספר הדתיים משום שהדבר "מורכב מדי", כדבריו. המקור הוסיף כי במשרד חוששים ש"שילוב מורים ערבים בחינוך הדתי עלול להסתיים בכישלון, מה שיצבע את התוכנית כולה ככישלון. וכשמדובר בקבוצות מיעוט, אם המורים האלה יצליחו הם יהיו סיפור הצלחה, אבל אם ייכשלו זה יהיה מבחינת המתנגדים כישלון של כל הערבים".

ממשרד החינוך נמסר כי המשרד מייחס חשיבות רבה לשילובם של מורים מהמגזר הערבי בבתי ספר יהודים. המשרד ימשיך לפעול לצורך הרחבת המעגל ויקצה את התקציבים הנדרשים לכך. עד כה קלט המשרד כ–50 מורים, כאשר עוד 25 מורים מצויים בימים אלה בתהליכי קליטה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו