בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיעור האלימות בבתי ספר ערביים כמעט הוכפל תוך ארבע שנים

נתוני המיצ"ב שפרסם משרד החינוך מעידים על ירידה של כ-30% באלימות בבתי הספר היהודים. רוב התלמידים מדווחים על תחושה חיובית כלפי בית הספר

6תגובות

משרד החינוך פרסם היום (שלישי) את תוצאות סקר האקלים הבית ספרי מתוך מבחני המיצ״ב שנערכי בשנת הלימודים שחלפה, תשע״ד (2014-2013). ניתוח תוצאות השאלונים שחולקו לתלמידים מגלה כמה ממצאים בולטים, ובהם שבחטיבות עליונות דוברות ערבית חלה ירידה בתחושת המוגנות והביטחון של התלמידים לצד עלייה ניכרת במעורבות באירועי אלימות ובעיות משמעת. בשנת תשע"ד דיווחו 11% מתלמידי חטיבות עליונות (כיתות י'-י"א) דוברות ערבית על מעורבות באירועי אלימות, לעומת 6% מהתלמידים בתש"ע (2010-2009) - עלייה של כ-84%.

מגמת העלייה באלימות בבתי הספר הערביים מנוגדת למגמה בבתי הספר דוברי העברית. לפני ארבע שנים, בתש"ע, דיווחו 15% מהתלמידים על מעורבות באירועים אלימים, זאת לעומת 11% במדגם הנוכחי - ירידה של כ-30%. 

בנוסף, נבדקה בסקר תפישת ההוראה ותחושת התלמידים כלפי המורים ובתי הספר, ונמצא כי מגמת העלייה בדיווחי תלמידים על יחסי קרבה ואכפתיות בין המורים לתלמידים נמשכת. בשנת תשע"ד, דיווחו 70% מהתלמידים ביסודי, 49% בחטיבות הביניים ו-43% בחטיבות עליונות כי הם חשים יחסי קרבה עם מוריהם, לעומת 63% ביסודי, 43% בחטיבות הביניים ו-37% בחטיבות העליונות בשנת תש"ע.

בנוסף, נרשמה עלייה בשיעור המורים בחטיבות הביניים הנפגשים עם תלמידים לתגבור לימודי בקבוצות קטנות ולשיחה אישית במסגרת שעות קבועות במערכת (בין היתר בעקבות רפורמת "אופק חדש"). בתשע"ד דיווחו 75% ממורי חטיבות הביניים על העברת תגבור לימודי בקבוצות קטנות בשבוע שקדם לסקר, לעומת 52% מהמורים בשנת תשס"ט. בנוסף, חלה עלייה משמעותית בשימוש בתקשוב לצורכי למידה ביסודי ובחטיבות הביניים — בשנת תשע"ד 49% מהתלמידים ביסודי ו-35% בחטיבות הביניים דיווחו על שימוש באינטרנט לצרכי למידה, לעומת 28% מהתלמידים ביסודי ו- 21% בחטיבות הביניים בשנת תשס"ח. .

עוד עולה מהבדיקה כי מרבית התלמידים מדווחים על תחושה כללית חיובית כלפי בית הספר. שיעור התלמידים המדווחים על תחושה כזו גבוה יותר בקרב תלמידי היסודי. לאורך השנים תשס"ח-תשע"ד ניכרת מגמת עלייה מתונה בדיווחי התלמידים (למעט בקרב תלמידי י'–י"א), אולם בשנתיים האחרונות לא חל שיפור בדיווחי התלמידים. 77% מתלמידי היסודי מחזיקים בתחושה חיובית כלפי בית הספר, 68% מתלמידי חטיבות הביניים גם כן ו-69% מתלמידי החטיבות העליונות.

במסגרת הסקר, חולקו גם שאלונים למורים, ומרביתם דיווחו כי הם חשים שביעות רצון מעבודתם ומהתנהלות בתי הספר. שיעור המורים המדווחים כי הם שבעי רצון מהתנהלות בתי הספר מעט גבוה יותר בבתי ספר יסודיים. מדובר על 74% ממורי היסודי, לעומת 71% ממורי חטיבות הביניים ו-72% ממורי החטיבות העליונות. מאידך, מורים בבתי ספר יסודיים מדווחים בשיעורים גבוהים יותר על תחושת עומס ועייפות מעבודת ההוראה בהשוואה לעמיתיהם בחטיבות הביניים העליונות. רק 22% ממורי היסודי דיווחו כי אינם חשים עומס עבודה כבד מדי, לעומת רבע ממורי חטיבות הביניים ו-33% ממורי החטיבות העליונות שאינם חשים עומס.

בתשע"ד לא נערכו מבחני מיצ"ב חיצוניים ובתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים קיבלו את המבחנים להעברה פנימית ("מיצ"ב פנימי"). סקרי האקלים הבית ספרי והסביבה הפדגוגית, לעומת זאת, המשיכו לפעול במתכונתם הרגילה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, ולראשונה - הופעלה מתכונת דומה גם בחטיבות העליונות. השאלונים הועברו במהלך החודשים ינואר-מארס 2014 ל- 226,477 תלמידי כיתות ה'-ט', ונערכו 19,794 ראיונות טלפוניים עם מורים ומחנכים המלמדים את מקצועות המיצ"ב בכיתות א'-ט'. בנוסף, הועברו שאלוני אקלים וסביבה פדגוגית ל- 82,983 תלמידי כיתות י'-י"א ול-9,635 מורי כיתות י'-י"א. בסה"כ השתתפו תלמידים ומורים מ-852 בתי ספר יסודיים, 474 חטיבות ביניים ו-446 חטיבות עליונות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו