בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משרד החינוך פרסם הנחיות לטיפול באלימות תלמידים מחוץ לבית הספר

ההנחיות מתייחסות גם לפגיעות באינטרנט, שהפכו לשכיחות במיוחד, שהחמורה בהן היא פרסום תצלום של תלמיד הכולל עירום או יחסי מין. מעתה, על בית הספר ליידע את כלל ההורים בבית הספר ובמקרה הצורך להרחיק את התלמיד לצמיתות מהמוסד החינוכי

9תגובות

משרד החינוך פרסם היום (רביעי) עדכון לחוזר מנכ"ל העוסק באקלים חינוכי והתמודדות עם אירועי אלימות וסיכון. החוזר החדש עוסק, בין היתר, בפגיעות בין תלמידים המתרחשות מחוץ לכותלי בית הספר, בדגש על פגיעות ברשת האינטרנט, שהפכו לנפוצות במיוחד במערכת החינוך בשנים האחרונות.

החוזר החדש מתייחס לשלוש רמות של פגיעה מקוונת – פגיעה מילולית או הפצת שמועה באופן חד פעמי; פגיעה ממושכת באמצעים דיגיטליים כגון חרם מתמשך; והחמור ביותר, פרסום תצלום, סרט או הקלטה של תלמיד, שיש בהם עירום ו/או יחסי מין, בין שנעשו בהסכמה ובין שלא בהסכמה.

בחוזר מפורטות הנחיות מחייבות לגבי המקרה החמור ביותר של הפצת תמונות עירום – שהוא גם עבירה פלילית: עצירת הפגיעה ודיווח למשטרה; תיעוד האירוע ויידוע ההורים; ליווי ותמיכה בתלמידים המעורבים ובהוריהם בעזרת אנשי המקצוע בבית הספר (יועץ או פסיכולוג); והשעיית התלמיד הפוגע מהלימודים. עוד מצוין בחוזר המנכ"ל, כי יש לבנות תכנית התערבות מערכתית תוך היוועצות עם הצוות הבין-מקצועי (יועץ או פסיכולוג).

כמו כן, הצוות החינוכי רשאי לנקוט בפעולות מסוימות לפי שיקול דעתו: יידוע כלל הורי בית הספר על אודות האירוע (חל איסור על מסירת פרטים שעלולים לזהות את הקטינים המעורבים), הבאה לידי ביטוי של האירוע בסעיף ההתנהגות בתעודה והרחקה לצמיתות מבית הספר, זאת אם מנהל בית הספר סבור לאחר דיון שיש לשקול זאת, ועליו לפעול על פי נוהל הרחקת תלמיד לצמיתות.

עם זאת, בנוגע לבירור בעיות משמעת הקשורות באמצעים דיגיטליים, החוזר מסייג וקובע כי "חל איסור על חיפוש בחפציו האישיים של תלמיד על ידי איש צוות חינוכי, לרבות בתיק ובמכשירים דיגיטליים. אם יש חשד לפגיעה שנעשתה באמצעות מכשיר דיגיטלי, יש לדווח למנהל בית הספר ועליו לברר את הפרטים תוך שמירה על צנעת הפרט וזכויות התלמיד".

הרחבת סמכויות המורים לא מסתכמת רק ברשת, אלא חלה גם על בעיות נוספות המתרחשות מחוץ לכותלי בית הספר או מעבר לשעות הלימודים. כך למשל, בחוזר קיימת התייחסות לשתיית אלכוהול, ומצוין בו כי מלבד הטיפול בשתייה בתוך בית הספר או בפעילות בית ספרית, אם הגיע מידע למנהל בית הספר על התארגנות שכזאת מחוץ לכותלי בית הספר, למשל במסיבה, על בית הספר לנקוט בתגובות חינוכיות בהתאם.

כשמגיע מידע לידי הצוות החינוכי בנוגע לאירועים של מקרי אלימות ובריונות חוזרים ונשנים, פריצה וגניבה, נשיאת כלי נשק ושימוש בסמים בהם מעורבים תלמידי בית הספר, על המנהל והצוות לעסוק בהם בהתאם לצורך ולנסיבות. "יש לערוך בירור חינוכי, כמו שיחה עם התלמידים המעורבים או עם תלמידים שיש בידיהם מידע על אודות האירוע", נכתב בחוזר. כמו כן, נכתב כי "אנשי צוות שנודע להם על תלמיד הנושא נשק מחוץ לכותלי בית הספר חייבים להעביר את המידע לידיעת המנהל, והוא יעביר אותו מיד ליחידת הנוער של משטרת ישראל ביישוב".

החוזר עוסק גם בבעיות ובמקרים המתרחשים בזמן הלימודים. כך למשל, ישנה התייחסות להיבט שנהפך לבעיה של ממש עבור המורים – שימוש בטלפונים סלולריים במהלך השיעורים. עדכון החוזר מתיר כמה עונשים במקרה של שימוש חוזר בטלפון הנייד בזמן השיעור ושלא לצורך פעילות חינוכית: הפקדת המכשיר במזכירות בית הספר, תוך שמירה על צנעת הפרט, כשהחזרתו תיעשה בסוף יום הלימודים; זימון הורים; התייחסות בתעודה בסעיף ההתנהגות או כתיבת עבודה בנושא.

היבט נוסף המתרחש בין כותלי בית הספר הוא דווקא השעיית תלמידים. משרד החינוך מחדד את ההנחיות האלו בשל מקרים בהם נמנעה כניסת תלמיד לשטח בית הספר בשל הגעתו ללא תלבושת – ענישה שאסור למוסד לנקוט. החוזר קובע כי השעיית תלמידים מבית הספר תיעשה רק במקרים חריגים ולאחר שמוצה טווח התגובות החינוכיות. לפי ההנחיות, יש להקפיד כי לצד ההשעיה יעשה תהליך חינוכי-טיפולי וכמו כן יש להקפיד ליידע את ההורים טלפונית.

עוד תופעה בה עוסק החוזר החדש היא טיפול בבעיות אלימות בהן מעורבים הורים – כמו תקיפת עובדי הוראה או תלמידים על ידי הורים. בחוזר מודגש כי מערכת החינוך "תגבה, תסייע ותלווה את עובדי ההוראה ותפעל לשמור על מוגנותם".

החוזר מתייחס גם לילדי הגן – ומפרסם הנחיות להתמודדות עם התנהגות חריגה של ילדים. ההנחיות קובעות בין היתר כי על הגננת להקפיד על מתן משוב חיובי לתלמיד, שמירה על כבודו ותמיכה רגשית עם הילד. ההנחיות החדשות מגבילות מאוד את האפשרות להשעות ילדי גן וקובעות כי רק במקרים חריגים ורק לאחר שמוצו כל דרכי הטיפול, "ניתן להשאירו בבית ליום אחד".

במשרד החינוך הסבירו כי "עדכון החוזר מדגיש את התפיסה של 'מחנכים מסביב לשעון' ולפיה קיים קשר בין אירועים המתרחשים בין כותלי המוסד החינוכי ומחוצה לו, במציאות הפיזית ובעולם הווירטואלי. על כן, כאשר מגיע מידע על אירוע חריג שהתרחש מחוץ לתחומי המוסד החינוכי ויש לו זיקה לבית הספר, למשל ברשתות החברתיות, על מנהל בית הספר וצוותו להתייחס לנושא בשיתוף ההורים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו