בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עיצומים ברשות האוכלוסין: מהבוקר לא מנפיקים דרכונים ותעודות זהות

העובדים דורשים העלאת שכר ותוספת תקנים כדי להקל על העומס בלשכות ברחבי הארץ. לשכת האוכלוסין בנתב"ג פועלת ומנפיקה דרכונים, אך עלות חידוש דרכון שם 1,120 שקל, פי ארבעה מהרגיל

26תגובות

עיצומים ברשות האוכלוסין וההגירה התחדשו לאחר הפסקה של שלושה שבועות. הפעם, בשיא עונת החופשות, הפסיקו הבוקר לשכות האוכלוסין לקבל קהל, והעובדים חדלו להנפיק תעודות זהות ודרכונים. העובדים דורשים העלאת שכר ותוספת תקנים משמעותית כדי להקל על העומס הכבד בלשכות ברחבי הארץ. מירה אסרף, יו"ר ועד העובדים של מינהל האוכלוסין ברשות האוכלוסין וההגירה, אמרה הבוקר ל"הארץ" כי אין הגבלת זמן לעיצומים והם יימשכו עד שייענו דרישות העובדים ויוצג להם פתרון משביע רצון.

לשכת האוכלוסין בנתב"ג היא היחידה שממשיכה לקבל קהל ולהנפיק דרכונים. עם זאת, עלות חידוש דרכון בלשכה בנתב"ג 1,120 שקלים, לעומת 280 שקלים בלשכות. "השארנו את לשכת נתב"ג פתוחה, לעת עתה, כדי להנפיק דרכונים למי שצריך", אמרה אסרף. "אני מודעת לזה שדרכון שם יקר. זה לא ברמה שלנו לטפל בזה. זו החלטה של ההנהלה. אם היא רוצה היא יכולה להוריד מחירים", הוסיפה. היא הבהירה כי לא יונפקו דרכונים גם למי שימלא את הטפסים באתר הרשות.

"העיצומים הם בגלל עומסים שקיימים כבר הרבה זמן. סכסוך העבודה נמשך כבר מעל לשנתיים ושום דבר לא נעשה. אנחנו דורשים תקנים כדי שנוכל לעבוד בצורה נורמלית, לתת שירות לקהל. לא ייתכן שיגיע קהל ויתעמר בעובדים ושזה יגיע לאחרונה למקרה קיצון שעובד שלנו מתאבד", אמרה אסרף. "ההנהלה והאוצר בתגובה אמרו לנו הנה יש מערכת לניהול תורים. הרי קהל שיגיע יצטרך לקבל שירות מהעובדים, לא ממערכת שתגיד לו לאיזה פקיד ללכת".

לפני כשלושה שבועות פתחו העובדים בעיצומי פתע והפסיקו לטפל בכל הקשור לדרכונים ותעודות זהות ביומטריות. הם טענו כי הפיילוט הביומטרי מעמיס מאוד על עבודתם ודרשו תוספת שכר. למחרת שבו לעבודה. "גם עם הביומטרי לא נפתר שום דבר. ההנהלה אמרה שזה ייפתר תוך יומיים, תחזרו לעבודה. אם זה מגיע לכלל פתרון אנחנו מגיעים לעבודה ונותנים שירות רגיל. הגענו, בינתיים עברו כבר שבועיים ושום דבר לא קרה", אמרה אסרף.

תומר אפלבאום

בימים האחרונים החלו עובדי הרשות לסגור את הלשכות בשש בערב בדיוק בימים שני ורביעי, בהתאם להסכם העבודה שנחתם עמם. גם מי שנכנסו ללשכה שעה או שעתיים קודם, אך לא הספיקו לקבל שירות עד שש בערב, נדרשו לצאת מהלשכה. "מה שקרה זה שלשכות בגלל העומסים הגיעו למצבים שהם עובדים עד שמונה ותשע בלילה", מספרת אסרף. "זה דבר שהוא בלתי אפשרי, לכולנו יש משפחות בבית מעבר לעבודה".

לדבריה, העובדים מבקשים רק תנאים סבירים. "הגענו למצב שאנחנו סוג של עבדים ולא עובדים. זה משרד ממשלתי שאמור לתת שירות לציבור. הבעיה שהעומסים גורמים לכך העובדים הפכו לעבדים ולא לעובדים. יש צדק בטענות של הציבור, אבל הטענות מגיעות למקום הלא נכון, לפקיד שנותן שירות, שמקבל את אותו פונה אחרי שלוש שעות המתנה. סביר להניח שהפונה הזה יכעס ויגיע מאוד טעון לפקיד. זה דבר שאנחנו לא מוכנים לספוג יותר".

באוצר אומרים מנגד כי הושגו הסכמות עקרוניות בעניין תוספת תקנים ומענק חד פעמי נוסף על הפיילוט הביומטרי, אך המגעים התפוצצו בשל דרישת העובדים לקבל תוספת שכר על שילוב המערכת לניהול תורים בלשכות ברחבי הארץ. מקור באוצר ציין כי פיילוט הראה שמערכת ניהול התורים צפויה להקל על העומסים בלשכות: "המטרה היתה להכניס אותה לפריסה מלאה בכל השלכות עוד לפני הקיץ בדיוק על מנת להימנע מעומסי הקיץ. העובדים באו וביקשו על זה תוספת תשלום. הם אמרו: אנחנו מסרבים להכניס את המערכת עד שלא נקבל על זה תגמול".

באוצר סירבו לקבל את דרישת העובדים. "הם אומרים 'יש לי עומס, אני רוצה שתפצה אותי על העומס, אבל גם על המערכת שמורידה לי את העומס אני רוצה שתפצה אותי'. פה יש אבסורד. זה מקרה קלאסי שבו העובד לא נפגע מהמערכת הזו, היא לא מוסיפה לו מטלות, היא מועילה לו, היא מועילה לשירות לאזרח והוא לא מוכן. זו תרבות ציבורית מאוד בעייתית שאומרת כל מה שקורה, בין אם זה מוסיף לי משהו ובין אם זה מוריד ממני משהו, אני רוצה לקבל על זה פיצוי", אמר המקור באוצר.

הנהלת רשות האוכלוסין וההגירה מסרה בתגובה כי "בשנה האחרונה ננקטה שורת צעדים משמעותיים בלשכות מנהל האוכלוסין, במטרה להקל ככל שניתן על העובדים ולשפר את השירות הניתן לציבור. בין הצעדים: אושרה תוספת של 50 תקנים – חלקם כבר גויסו וחלקם בשלבי גיוס, הוצאו שירותים רבים מהלשכות וכיום ניתן לקבלם מרחוק, נפתחו שלוש לשכות חדשות ומתוכננות לשכות נוספות, הוגשה לאוצר תכנית עבודה מקיפה וסדורה לתוספות שונות עבור הלשכות".

עוד ציינה הנהלת הרשות כי "אושר מענק נוסף בסך 10,000 שקל לעובד לכלל עובדי מנהל האוכלוסין בעקבות ההחלטה להאריך את פיילוט הביומטרי. כן הסתיים בהצלחה פיילוט להפעלת מערכת לניהול תורים (שהותקנה בלשכות רבות) שמטרתה להקל בעומסים באופן משמעותי. לאור כל הפעולות המתוארות לעיל, עולה השאלה והתמיהה מהי הסיבה האמיתית להכרזה על עיצומים ועל הפסקת קבלת קהל באמצע תקופת הקיץ הקריטית". לפני שנתיים, עם תחילת הניסוי הביומטרי, קיבלו העובדים מענק חד פעמי של 20,000 שקלים לעובד.

שר הפנים סילבן שלום אמר בשבוע שעבר בדיון בוועדת הפנים של הכנסת כי בשל העומסים הרבים בלשכות האוכלוסין, בעיקר בערים הגדולות, הוא פועל לפתוח לשכות נוספות ברחבי הארץ. "גם הנושא הביומטרי מעמיס מאוד על הלשכות. אם תעודת זהות או דרכון רגילים לוקחים שש דקות, ביומטרי לוקח 18 דקות. זה מגדיל את הזמן שאותו פקיד עסוק. אנחנו פועלים כדי להגדיל את מספר הלשכות ואני רוצה להביא לפתיחה של לשכות נוספות", אמר. הוא הבהיר כי רשויות מקומיות שיבקשו לפתוח לשכה בתחומן יידרשו לספק מבנה ולשאת בחלק מהעלויות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו