בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אחד מכל ארבעה מורים עוזב את מערכת החינוך בתוך חמש שנים

נתונים חדשים של הלמ"ס מצביעים על ירידה במספר המורים החדשים שעוזבים את מקצוע ההוראה. מי ששורד את חמש השנים הראשונות סביר שימשיך במקצוע עוד שנים רבות

25תגובות
דודו בכר

נתונים חדשים אודות עובדי ההוראה בישראל מגלים כי למרות שחלה ירידה מסוימת במספר הפורשים מהמקצוע בשנים האחרונות, המצב עדיין עגום. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (שני) עולה כי אחד מכל ארבעה עובדי הוראה חדשים עוזב את מערכת החינוך בתוך חמש שנים. נתוני הלמ"ס מתייחסים לפרישת מורים מהמקצוע ב–15 השנים האחרונות. בחטיבות העליונות (התיכונים) שיעור המורים שעוזבים אף גבוה יותר, ושם אחד מכל שלושה עובדי הוראה חדשים עוזב את המקצוע בתוך חמש שנים. עם זאת, הנתונים מראים כי מי ששורד את חמש השנים הראשונות במקצוע ומתמיד בו, סביר להניח שיישאר בו עוד שנים רבות.

לפי הלמ"ס, שיעור המורים החדשים שעוזבים את המערכת כעבור חמש שנים הגיע בממוצע לכ–23% בחינוך היסודי, לכ–33% בחטיבות הביניים ולכ–37% בחטיבות העליונות. יש לציין כי הכשרת מורה עולה למדינה כ–130 אלף שקלים, כך שפרישת מספר גדול של עובדי הוראה מתבטאת גם בהפסד כספי.

על אף ששיעור המורים החדשים העוזבים איננו נמוך, יש לציין כי חלה ירידה בשיעור העזיבה שלהם את מערכת החינוך. שיעור העוזבים בתוך שנה בכלל המערכת ירד מ–15.6% בממוצע בשנים 2000–2002, ל–13.2% בממוצע בשנים 2008–2011. שיעור העוזבים בתוך שלוש שנים ירד מ–24.2% בשנים 2000–2002 ל–20.8% בממוצע בשנים 2007–2009 ושיעור העוזבים בתוך חמש שנים ירד מ–28.3% בשנים 2000–2002 ל–24.2% בממוצע בשנים 2005–2007.

שיעור העזיבה הממוצע איננו זהה בזרמי החינוך השונים. כך למשל, שיעור העזיבה בחינוך היסודי נמצא במגמת ירידה בזרמים הממלכתי והממלכתי־דתי, לעומת מגמת עלייה בבתי הספר הערביים. שיעור העזיבה בתוך שנה בחינוך הממלכתי ירד מ–17.9% בממוצע בשנים 2000–2002 ל–11.3% בממוצע בשנים 2008–2011. באותן שנים, שיעור העזיבה בחינוך הממלכתי־דתי ירד מ–16.9% ל–13%. בחינוך הערבי שיעור העזיבה עלה בשנים אלו מ–7.9% ל–10.9%.

שיעור העזיבה בתוך חמש שנים ירד בחינוך הממלכתי מ–29.2% בממוצע בשנים 2000–2002 ל–26.1% בממוצע בשנים 2005–2007. בחינוך הממלכתי־דתי שיעור העזיבה ירד מ–28.3% ל–25.4% באותן שנים, ובחינוך הערבי לא חל שינוי.

בחטיבה העליונה לעומת זאת, שיעורי העזיבה בתוך חמש שנים נמצא במגמת ירידה בכלל מערכת החינוך. בחינוך הממלכתי שיעור העזיבה בתוך חמש שנים ירד מ–43.5% בממוצע בשנים 2000–2002 ל–35.8% בממוצע בשנים 2005–2007. באותן שנים, שיעור העזיבה בחינוך הממלכתי־דתי ירד מ–33.4% ל–31.4%. בחינוך הערבי שיעור העזיבה ירד בתקופה זו מ–28.2% ל–21.7%. עם זאת, בחטיבות הביניים בחינוך הערבי חלה מגמת עלייה ניכרת בשיעור העזיבה בתוך חמש שנים, מכ–10% ב–2004 לכמעט 20% ב–2007.

נתוני הלמ"ס מעלים גם כי שיעור העזיבה בקרב גברים גבוה בדרך כלל יותר מנשים, אם כי ניתן לראות גידול במספר הנשים שעוזבות את מקצוע ההוראה בשנים האחרונות. שיעור העזיבה בתוך שלוש שנים בקרב גברים הוא כ–29% בממוצע בשנים האחרונות, לעומת כ–19% בממוצע בקרב נשים. ניתן לייחס זאת בין היתר לנתוני שכר המורים שפרסמה הלמ"ס באחרונה, שגילו כי שכר המורות הוותיקות גבוה מהשכר הממוצע לנשים במשק.

בהשוואה בין מורים חדשים צעירים למבוגרים יותר, נתוני הלמ"ס מעלים כי שיעור העזיבה גבוה יותר בקרב עובדי הוראה בגילים מתקדמים. שיעור העזיבה בתוך שלוש שנים בקרב עובדי הוראה חדשים שגילם גבוה מ–40 גבוה פי שניים בהשוואה לעובדי הוראה חדשים שגילם הוא 29 ומטה, כ–35% בממוצע לעומת כ–18%.

ששון תירם

מהנתונים עולה עוד כי מורים משכילים יותר פורשים מהמערכת בשיעור גבוה יותר. כך למשל, שיעור העזיבה בתוך שלוש שנים בקרב עובדי הוראה חדשים בעלי תואר שני (דרגת שכר תואר שני ומעלה) גבוה יותר ומגיע לכ–24% בממוצע לעומת כ–17% בקרב כלל בעלי תואר אקדמי (דרגת שכר אקדמית). זאת, למרות שחלה ירידה ניכרת במספר המורים החדשים בעלי תואר שני שעזבו את המערכת ב–15 השנים בהן נבדקו הנתונים.

שיעור העזיבה גבוה יותר גם בקרב עובדי הוראה חדשים שלהם ציון פסיכומטרי גבוה יותר. זאת, למרות שלאורך התקופה ניתן לראות שההבדלים בשיעור העזיבה לפי ציון פסיכומטרי הצטמצמו. שיעור העזיבה בתוך שלוש שנים של עובדי הוראה חדשים שלהם ציון פסיכומטרי 501 ומעלה הוא כ–24% בממוצע, לעומת כ–14% בקרב עובדי הוראה חדשים שלהם ציון פסיכומטרי נמוך מ–500.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו