בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בתי הספר הדתיים מובילים זו השנה השלישית בדירוג בתי הספר הערכיים

בתי הספר הממלכתיים-דתיים והחרדים-ממלכתיים מהווים 34% מהרשימה, על אף שחלקם היחסי בין כלל בתי הספר הוא 20%. לראשונה גם בתי ספר מהמחוז החרדי נכנסו לרשימה

38תגובות
מוטי מילרוד

משרד החינוך פרסם היום (ראשון) את דירוג בתי הספר העל יסודיים המצטיינים בהישגים לימודיים, ערכיים וחברתיים. בשנת תשע״ה מופיעים בדירוג 261 בתי ספר. מורי בתי הספר ברשימה יקבלו מענק כספי חד פעמי, שגובהו נקבע לפי רמת הדירוג, מ-1 עד 4.

זוהי השנה השלישית בה מתפרסם המדד, עליו הוחלט עוד בימי שר החינוך גדעון סער. גם השנה כמו בשנים קודמות, שיעור בתי הספר הדתיים הזוכים בתגמולים גבוה הרבה יותר מחלקם באוכלוסיה, והם מהווים כשליש מבתי הספר המופיעים ברשימה (כ-34%, לעומת שיעורם בין כלל בתי הספר העומד על כ-20%). לראשונה גם בתי ספר חרדים ממלכתיים מהמחוז החרדי החדש שהקים השר לשעבר שי פירון מופיעים ברשימת המצטיינים, וישנם בסך הכל 10 בתי ספר כאלה ברשימה. מהרשימה עולה שבתי הספר החרדים הזוכים הם בעיקר בתי ספר ממלכתיים דתיים שנכנסו למחוז החרדי, אולי עקב ההטבות שהוצעו להם.

שיעור בתי הספר הדתיים שזכו לתגמול הגבוה ביותר הוא 44%, 28 בתי ספר מתוך 63. כל המורים בבית הספר בעלי דירוג 1, הגבוה ביותר, יקבלו מענק חד פעמי בגובה 8,252 שקלים. אחריהם יקבלו מורי בתי הספר בדירוג 2 6,189 שקלים, בדירוג 3 יקבלו המורים 4,126 שקלים ובבתי הספר בדירוג 4 - 3,094 שקלים לכל מורה. סך התקצוב הוא כ-50 מיליון שקלים.

שנה שעברה היוו בתי הספר הדתיים כ-36% מבתי הספר המצטיינים, ולפני שנתיים כמעט מחצית מבתי הספר שצוינו לטובה היו ממלכתיים דתיים. מבין בתי הספר הזוכים ישנם לא מעט בתי ספר הממיינים תלמידים או גובים תשלומי הורים גבוהים מהרגיל.

לעומת בתי הספר הדתיים, גם השנה בתי הספר של החינוך הערבי מופיעים ברשימה בשיעור נמוך משיעורם באוכלוסייה. שיעור בתי הספר הערבים המצטיינים הוא כ-14% (36 בתי ספר), מתוכם ארבעה בתי ספר דרוזים, 25 בתי ספר של החינוך הערבי, בהם בתי ספר נוצריים פרטיים של הכנסייה, ושבעה בתי ספר של החינוך הבדואי. 

לאור נתונים אלה עולה השאלה אם המדדים של משרד החינוך לבתי ספר מצטיינים מוטים לטובת בתי ספר ממלכתיים דתיים ולרעת בתי ספר ערבים. הרוב המכריע של בתי הספר הדתיים העל-יסודיים מפרידים בין בנים לבנות, מה שאומר שהכיתות בהן קטנות מאשר בתי הספר העל יסודיים בחינוך הממלכתי. 

מנשה לוי, יו״ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים אומר כי ״יש בעיה עם המדדים. לפי התוצאות נראה כי יש בהם הטייה מסוימת לטובת מגזר מסוים. כבר פניתי בנושא למשרד החינוך, ונאמר לי כי נערכת בדיקה, אבל עוד אין לה תוצאות. אני מדבר דווקא בתור מנהל שמורי בית הספר שלו כן זכו במענק״. 

לוי מעלה בעיה נוספת בחלוקת הבונוסים: ״בבית הספר שלי למשל, שהוא שש שנתי, זוכים למענק רק מורי החטיבה העליונה ולא מורי חטיבת הביניים, למרות שזה אותו בית ספר בפועל. פניתי גם בעניין זה למשרד. צריך למצוא סכום כסף נוסף על מנת למנוע את הפיצול הזה, בו רק חלק ממורי בית הספר מתוגמלים. תשובת משרד החינוך הייתה שאין לכך תקציב. הבונוס הזה מרסק את מורי בתי הספר השש שנתיים וזו בעיה קשה מאוד. זה יוצר שני מדרגים של מורים באותו בית ספר״. 

הקריטריונים להצטיינות נוסחו בהסכמה בין משרד החינוך לבין ארגון המורים ומשרד האוצר, במסגרת הסכם השכר למורי ארגון המורים, "עוז לתמורה”. ההישגים לפיהם נמדד כל בית הספר מחולקים להישגים לימודיים, הישגים ערכיים והישגים חברתיים. 

ההישגים לימודיים הם זכאות לתעודת בגרות, הצטיינות במבחני בגרות, זכאות לתעודת בגרות איכותית וקידום התלמיד על פי יכולותיו ולא רק במימד של זכאות לבגרות. המורים מתוגמלים גם בגין מצוינות במקצועות הומאניים בנוסף להצטיינות במקצועות מדעיים ומתמטיים, תוך קידום מעמדם של מקצועות הרוח. כמו כן נבדקת שמירה על טוהר בחינות ועל איכות תהליכי ההערכה בבתי הספר.

ההישגים חברתיים כוללים מניעת נשירה ורמות שונות של קרבה לזכאות לתעודת בגרות.

ההישגים הערכיים הם קליטת תלמידי חינוך מיוחד, שיעור גיוס לשירות צבאי, אזרחי או לאומי גבוה. בהמשך, בהתאם לזמינות הנתונים, נבדק גם שיעור המתנדבים לשנת שירות, המצטרפים למכינות קדם צבאיות והתורמים לקהילה.

במשרד החינוך ציינו כי ״יש להדגיש כי בתי הספר במגזרים הלא יהודיים, אשר בוגריהם מתנדבים לשירות צבאי לאומי או אזרחי לא יפגעו בשל מחסור בתקנים: כל בית ספר בכל אחד מהמגזרים יושווה לבתי הספר במגזר שלו בלבד״. 

במשרד הוסיפו כי ״הקריטריונים לתגמול מכוונים לבתי הספר שחוללו את השינוי המשמעותי ביותר בקרב הלומדים ולא לבתי הספר בעלי ההישגים הגבוהים ביותר. התגמול הדיפרנציאלי מחושב על פי אחוז השיפור שביצעו בתי הספר ביחס לשנה הקודמת ועל פי אחוז השיפור שהם קידמו את תלמידיהם ביחס לרמתם. הדגש ניתן על שיעור השינוי ולא רק על הציון הסופי״. 

במכתב למנהלי בתי הספר ציין משרד החינוך כי "זכייה  זו  הינה  אות  הערכה  למנהיגותך  ולעשייה  החינוכית  המעמיקה  של  צוות  המורים. אנו רואים חשיבות רבה בהוקרה והערכה של אנשי החינוך, שמחוללים שינוי, שמקדמים כל אחד מהתלמידים אל מעבר ליכולותיו הצפויים, שמשפיעים ותורמים לעיצוב עתיד תלמידיהם ומביאים אותם להצטיינות לימודית אישית, חברתית וערכית”.

שר החינוך נפתלי בנט בירך את בתי הספר הערכיים ואמר כי "ערכים לא פחות חשובים מציונים, וזה המסר שהעברנו כאן. אנחנו רוצים שהבוגרים שלנו יהיו אזרחים טובים יותר, ערכיים יותר ומוסריים יותר. אנחנו שואפים שבתי הספר שלנו יהיו מצוינים בלימודים אבל גם מצטיינים בהתנדבות, בתי ספר שמחנכים את תלמידיהם לקבל ולכבד את האחר, מונעים נשירה ומקדמים את התלמיד על פי צרכיו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו