בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המועצה להשכלה גבוהה: לא נתנגד לאיסור להכניס תינוקות לשיעורים

בנימוק שנשלח מטעם המל"ג טענה כי על כל מוסד לימוד להחליט בעצמו אם להתיר לסטודנטים להכניס תינוקות לכיתות: "לנוכחות של פעוטות בשיעור עשויה להיות השלכה על כלל הסטודנטים. אנו סבורים כי אין מקום להתערבות המל"ג בסוגיה"

102תגובות

המועצה להשכלה גבוהה (מל״ג) הבהירה באחרונה כי לא תתערב בהחלטות של מוסדות שלא להתיר כניסת תינוקות לשיעורים. כך הודיעה המל"ג במענה לפנייה של שדולת הנשים וח״כ מיכל רוזין (מרצ). הפנייה למל״ג נעשתה בחודש מאי על ידי שדולת הנשים ורוזין, בעקבות סטודנטית בסמינר הקיבוצים שבחסות תקנון המוסד נאסר עליה להכניס את בנה התינוק לשיעורים, חודש וחצי לאחר לידתו. התנהלות המכללה לחינוך עוררה סערה ומחלוקת בין מי שסבור כי בחופשת הלידה אין לאמהות מיניקות ברירה אלא לבוא עם התינוקות לשיעורים, ובין מי שסבורים כי במוסד להשכלה גבוהה אינו מקום לתינוקות ונוכחותם עשויה להפריע ללמידה של האם ושל שאר הסטודנטים.

בתשובה לפנייה, שעליה חתום עו״ד נדב שמיר, סגן היועץ המשפטי של המל״ג, נכתב: ״לעמדתנו אין כל בסיס לטענת האפליה במקרה זה. אפליה אסורה היא כזו שמעניקה לפרט מסוים יתרון או חיסרון יחסי, מבלי שתהיה לכך הצדקה עניינית. כפי שהובהר לנו על ידי מכללת סמינר הקיבוצים, הטעם להנחיה האוסרת על סטודנטיות אמהות (או סטודנטים אבות) הכנסת פעוטות לשיעורים, הוא פגיעה אפשרית במהלך התקין של השיעור והסחת דעת המרצה והסטודנטים. בעינינו טעם זה מוצדק וענייני, ומכאן שאין יסוד לטענה כי הנחיה כזו נגועה באפליה כלשהי״. עוד הוסיף שמיר כי ״ההנחיה אינה אוסרת כניסה של הסטודנטית או הסטודנט עצמם לשיעור, אלא על הכנסת הפעוט, וגם מטעם זה טענת האפליה אינה רלוונטית, שכן למעשה דומה הדבר להנחיה האוסרת הפרעה למהלך השיעור״.

תומר אפלבאום

עוד נכתב כי ״לגופו של עניין, במובחן מהנושאים המפורטים לעיל ויתר ההתאמות המוסדרות בכללים, שאינן באות על חשבון אחרים, לנוכחות של פעוטות בשיעור עשויה להיות, כאמור, השלכה על כלל הסטודנטים ועל איכות הלמידה בכיתה. בהקשר זה יש לזכור כי מוסדות להשכלה גבוהה נועדו לעסוק בהשכלה גבוהה, לרבות הוראה, מחקר ומדע, ותפקידה של המל"ג הוא בראש ובראשונה לקדם יעדים אלה״. על כן מסכם שמיר: ״אנו סבורים כי אין מקום להתערבות המל"ג בסוגית הנוכחות עם פעוטות בשיעורים ולקביעת הוראה מחייבת בנושא, אלא יש להשאירה לשיקול דעתו הבלעדי של כל מוסד ומוסד״.

שדולת הנשים ורוזין פנו גם לשר החינוך נפתלי בנט בנושא, אך זה טרם השיב לפנייתן.

ח״כ רוזין אמרה אתמול ל״הארץ״, בעקבות תשובת המל״ג: ״התשובה מגוחכת בעיניי. שוויון הוא גם להפלות לטובה וכן לתת משאבים עודפים לקבוצות אוכלוסייה. אנחנו לא מחפשות שוויון פורמלי אלא מהותי. המדינה היא זאת שמעודדת פוריות ופריון במשאבים מדהימים, כמעט בלתי נדלים. אין כמעט מדינה מערבית בעולם שמשקיעה ככה בילודה ובפריון, אבל מרגע שאנחנו יולדים ילדים, המדינה אומרת, ׳עכשיו זו בעיה שלכם, תסתדרו׳. יש פה מסר כפול כל הזמן״.

תומר אפלבאום

ד״ר מיכל סלע, מנכ״לית שדולת הנשים, הוסיפה כי ״למרות תגובת המל״ג אנו ממשיכות לטעון כי זוהי אפליה של סטודנטיות, ובמיוחד של סטודנטיות מעוטות אמצעים המתמודדות עם לימודים והורות בו־זמנית כדי ליצור לעצמן עתיד כלכלי סביר. על המוסדות האקדמיים לבחור בגישה גמישה וסובלנית כדי לסייע לסטודנטיות להתמודד עם משוכה זו הנקרית בדרכן".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו