בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בנט: אני לא מאמין ב״האחר הוא אני״, אני מאמין בהעצמת זהויות

בישיבה לקראת פתיחת שנת הלימודים הציג שר החינוך את יעדי ותוכניות הדגל של משרדו. הוא הבטיח להגדיל את מספר התלמידים שיוצאים למסעות מעצבי זהות ולהרחיב את לימודי המורשת: "כל ילד צריך לפתוח סידור"

280תגובות
אוליבייה פיטוסי

שר החינוך נפתלי בנט אירח היום (שני) את ישיבת ועדת החינוך המסורתית לקראת פתיחת שנת הלימודים בעוד כשבוע, ובה הוצגו יעדי ותוכניות מערכת החינוך. בנט, שזוהי שנת הלימודים הראשונה אותה הוא פותח ושכבר הספיק לבצע כמה שינויים, הביע את סלידתו מכותרת התוכנית המרכזית של מערכת החינוך "האחר הוא אני" ואמר כי הוא מאמין בהעצמת זהויות וכי יגדיל את מספר התלמידים שיוצאים למסעות מעצבי זהות. "אני לא מסכים עם האחר הוא אני, האחר הוא לא אני, כל אחד הוא שונה", אמר שר החינוך בישיבה.

"אני לא מאמין בטשטוש זהויות, אני מאמין בהעצמת הזהויות. הערכים הם מעל הכל", הוסיף בנט. "כל ילד במדינה צריך להכיר את המורשת שממנו הוא בא. ילד יהודי צריך לדעת מי הם אברהם ויצחק ויעקב, ודוד המלך והרמב"ם וחנה סנש וש"י עגנון ויוני נתניהו. שיפתח סידור לפני שהוא מתגייס לצבא, כל ילד צריך לפתוח סידור. כל ילד מוסלמי צריך להכיר את המורשת והתרבות שלו, וכל ילד דרוזי את המורשת שלו – רק כך, כשיש לך זהות חזקה, אתה בשל לקבל את האחר. אנחנו נקבל את האחר למרות שהוא אחר. אני לא מאמין בלעשות מילקשייק כך שכל תלמידי ישראל יהפכו לנוזל ורוד". לדבריו, "ישראל זה פסיפס ובזה הכוח שלה. יש לנו למשל את מורשת עדות המזרח שלא קיבלה ביטוי בלימודי היסטוריה שלנו. זה נראה כאילו רק מיבשת אחת הקימו את המדינה הזאת". הוא הבטיח: "נרחיב את לימודי המורשת, נגדיל את מספר התלמידים שיוצאים למסעות מעצבי זהות כמו מסע ישראלי".

את הישיבה המסורתית ניהל יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי, ולקחו בה חלק מנכ"לית המשרד מיכל כהן, יו"ר הסתדרות המורים וחברי כנסת נוספים, יוסי וסרמן. בנט פתח את הישיבה בשלוש תוכניות הדגל לשנת הלימודים התשע"ו. האחת היא צמצום מספר התלמידים בכיתות א', עד לרף 34-32 תלמידים בכיתה, לפי מעמד סוציואקונומי - מהלך שיביא לפתיחת יותר מ-300 כיתות א' חדשות. תוכנית אחרת היא הוספת סייעת שנייה לגני הילדים בגילי שלוש-ארבע. תוכנית דגל נוספת, שטרם נחשפה במלואה אך בנט שב וחוזר על יעדיה, היא הגדלת מספר הניגשים לחמש יחידות בבגרות במתמטיקה. בכוונתו של בנט להכפיל את מספר הניגשים תוך ארבע שנים והצבת רף של 18 אלף תלמידים שייגשו לבחינות ברמה זאת.

בישיבה הציג בנט תוכנית חדשה נוספת, שלדבריו תביא להשקעה מסיבית בתלמידי החינוך המיוחד. מדובר בהשקעה כוללת של 945 מיליון שקלים בשבע שנים, שתחל עם 135 מיליון שקלים שיושקעו כבר השנה. "במסגרת התוכנית ננגיש כאלף כיתות אקוסטיות לתלמידים עם לקות שמיעה. ננגיש מבנים, שיכללו מעלית, רמפה, שירותי נכים – כדי שתלמידים יוכלו להגיע לכיתה ולא יזדקקו שחברים שלהם ירימו אותם, נרכוש טבלטים מיוחדים בעבור תלמידים לקויי ראיה", אמר בנט. "כמו כל תוכנית זהו תהליך שיחלחל אל השטח, ונדאג שזה יקרה בקצב מהיר". בנט הציג תוכניות נוספות כמו לימודי עברית בחינוך הערבי החל מגיל הגן, ותוכנית חדשה של דיבייטינג ונאום מול קהל שתילמד בבתי הספר החל מהשנה הבאה, במטרה לחזק את יכולות התלמידים בתחומים אלה.

בנט הוסיף לדבר על היעדים המשמעותיים בעיניו למערכת החינוך. לדבריו, "ערכים הם מעל הכל" ואחריהם, מצוינות. "אנחנו מודדים באובססיה זכאות, אבל אם לא מודדים במקביל את איכות התעודה ואת ההנשרה, אין לזכאות בפני עצמה משמעות. נמדוד את המרכיבים האלה", אמר.

עוד אמר בנט כי בכוונתו להגדיל את האוטונומיה של המנהלים במערכת. "יש ביטוי שמשגע אותי - מפקח. מה זה מפקחים? הם צריכים להיות מפתחים", אמר. "אנחנו חייבים לעבור לתודעת שירות - אני משרת את המטה, המטה משרת את המפקחים, והם את המנהלים שמשרתים את המורים. בקצה יש את המורים שמחנכים".

הוא הוסיף כי "אנחנו נותנים יותר אוטונומיה. דוגמה קטנה: היתה את מחאת המכנסונים,  שאלו מה דעתי ואמרתי שאני סומך על המנהלים, כל מנהל יודע מה מתאים בבית הספר שלו. אם הם לא טובים, נחליף אותם. 99% מהמנהלים שפגשתי מעדיפים יותר סמכות ותנאים טובים גם במחיר של גמישות תעסוקתית. אני באתי עם תזה שטכנולוגיה זה הפתרון. טעיתי. בסוף אין תחליף למורה מעולה בכיתה. אני לא רואה טכנולוגיה שתחליף מורה בכיתה".

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו