שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

חרף הביקורת: משרד החינוך אישר את ספר הלימוד המשוכתב באזרחות

אנשי חינוך ואקדמיה יצאו נגד הגרסה החדשה של "להיות אזרחים בישראל" בטענה שהוא מדגיש את הממד היהודי על פני הדמוקרטי ומגמד את זכויות הערבים. משרד החינוך: "הוא כולל מגוון דעות"

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
שר החינוך נפתלי בנט בדרכו לישיבת הממשלה, בחודש אוקטובר
שר החינוך בנט בדרכו לישיבת הממשלה, באוקטוברצילום: אלכס קולומויסקי
אור קשתי
אור קשתי

משרד החינוך הודיע היום (שלישי) כי אישר את ספר הלימוד המשוכתב באזרחות, "להיות אזרחים בישראל". ההודעה פורסמה כמה שעות לאחר שבוועדת החינוך מתחו ח"כים ביקורת על התנהלות המשרד סביב ספר הלימוד העתיד לצאת לאור בעוד כחודש וחצי וסביב ספר "מחוון מושגי היסוד", שכבר פורסם.

בעוד שבמשרד החינוך הדגישו כי מקצוע האזרחות הוא "היחיד הנלמד באופן זהה בחינוך הממלכתי, הממלכתי־דתי ובמגזר הערבי", ח"כים ופעילי ציבור ערבים הודיע כי מאחר שערבים לא היו שותפים בכתיבתו של הספר החדש — הם יקראו להחרמתו. חבר ועדת המקצוע שתפקידה לייעץ למשרד החינוך, עמרו אגבאריה, התפטר השבוע מהוועדה, בין השאר, על רקע "התעלמות מקוממת מהתלמיד והמורה הערבי".

בהודעת משרד החינוך נכתב כי "הגרסה המחודשת" של ספר הלימוד "הולמת את העדכונים שחלו בתוכנית הלימודים", וכי תוכנית הלימודים — ובכלל זה הספר החדש — "נועדו כדי לעורר דיון מעמיק ומשמעותי בכיתות הלימוד, ולהעניק קרקע פוריה עבור מגוון הדעות בסוגיות אקטואליות שונות. התוכנית מאפשרת לתלמידים הזדמנות לגבש את עמדתם האישית, תוך הכרת המחלוקות והמצב הנוהג בחברה הישראלית". עוד טוענים במשרד החינוך כי תהליך הכתיבה מחדש של הספר, שהחל לפני כחמש שנים, היה "ממושך, ארוך ומקצועי", אשר כלל "עיון, קריאה והערות של אקדמאים ומומחים בתחום מדעי המדינה והמשפט, בעלי גישות אקדמיות מגוונות. בהליך מדויק ומעמיק, התייחס צוות הכתיבה למאות הערות שהתקבלו במהלך הדרך".

ואולם, כמה שעות קודם לכן, בדיון בוועדת החינוך שיזמו יו"ר מרצ זהבה גלאון וח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת, אישרו נציגי משרד החינוך כי לא השתתפו נציגים ערבים בכתיבת הספר המשוכתב. כפי שפורסם ב"הארץ" בסוף השבוע, אנשי המשרד גם ניתקו קשר עם פרופ' תמר הרמן מהאוניברסיטה הפתוחה — לאחר ששלחה חוות דעת בת 11 עמודים, שמתחה ביקורת קשה על טיוטת הספר, לפני כשנה וחצי. על הגרסה שקיבלה, כתבה פרופ' הרמן כי היא מציגה "תפיסת עולם פרובינציאלית ואתנוצנטרית, ומקומה לא יכירנו על מדף ספרי הלימוד במדינה דמוקרטית".

במשרד החינוך מסרו כי בקרוב ייצא להדפסה הספר המשוכתב, וכי בשנת הלימודים הבאה ניתן יהיה לבחור בין שלושה ספרי לימוד בחטיבה העליונה. עוד נכתב בהודעה כי "באשר למגזר הערבי, יצוין כי הספר 'להיות אזרחים בישראל' הוא הספר היחיד שתורגם לערבית". למעשה הספר טרם תורגם — וכך גם "מחוון מושגי היסוד", שפורסם לפני כחודשיים. לדברי אגבאריה, זו גם היתה אחת הסיבות להתפטרותו השבוע, לצד "התעלמות מכוונת מההערות הרבות שלי". הוא הוסיף ש"יש כאלה שמנסים להשתמש בי כעלה תאנה  למהלך בלתי  תקין — אשר הוליד תוצר מעוות מקצועית, פוליטית ואידיאולוגית". בדיון הוא אמר כי בבחינת הבגרות באזרחות ב–2014 נכשלו כ–50% מהתלמידים הערבים, בהשוואה לכ–20% בקרב היהודים.

בהתייחס ל"מושגון" אמר בדיון פרופ' דן אבנון מהאוניברסיטה העברית כי "תמיד היו ויכוחים על מקצוע האזרחות, אבל מעולם לא קרה שללא דיון ובאופן חד צדדי מתחילים להטות את תוכנית הלימודים לכיוון יהודי־לאומי". הוא הוסיף כי מהמושגון נמחקו ערכים כמו "מערכת פוליטית פלורליסטית" או המתח שבין חירות ושוויון ווהדרכים ליישב אותו. לעומת זאת, הודגשה חשיבות הסולידריות בין הקבוצה היהודית — ולא בין אזרחי המדינה.

ממשרד החינוך נמסר כי הספר החדש נפתח בהתייחסות למגילת העצמאות. על שינוי זה הוחלט ככל הנראה לאחרונה, לאחר שבגרסאות קודמות המבוא לספר נפתח בציטוט מהתפילה ("ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים") ובאזכור המנהג לשבור כוס ולהתחייב לזיכרון ירושלים בחתונות.

בסיום הדיון אמר ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) כי הוועדה בראשותו "שמעה בדאגה ולא יכולה להתעלם מהביקורת על הדרך שבה נעשו השינויים בלימודי האזרחות". הוא קרא למשרד החינוך לבחון את ההערות וההסתייגויות של אנשי החינוך והאקדמיה בטרם הוצאת הספר החדש. כאמור, במשרד דחו את הקריאה.

לדברי ארז טל מ"תנועת המורים", הבעיה בהתנהלות משרד החינוך "איננה באיזון או חוסר האיזון בין המרכיבים היהודים או הדמוקרטיים, אלא דילול המקצוע לכדי היבטים פרוצדורליים בלבד. המחוון, הספר והפשרות בין ימין ובין שמאל מובילים להגדרות מתישות וקרות של המרכיבים הפורמליים של החיים האזרחיים, ולהיעלמותו של הוויכוח עצמו מתוכנית הלימודים. התלמידים לומדים מכך שהדמוקרטיה היא רק צורת משטר ולא תפיסת עולם. מי שמרוויח מכך הם הגורמים שרוצים להחליש את הדמוקרטיה".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ