בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

היועמ"ש וינשטיין יבדוק את פסילת "גדר חיה"

בכירים במשרד החינוך מתחו ביקורת על פסילת הספר: "ייתכן שבמגזר הדתי משתמשים במושגים כמו 'התבוללות', אך הרוב החילוני נרתע מהם". 1,000 חתמו על עצומת תלמידים נגד ספר האזרחות החדש

10תגובות
מפגינים נגד פסילת הספר גדר חיה מול משרד החינוך בתל אביב, בחמישי
מוטי מילרוד

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין יבדוק את החלטת משרד החינוך לפסול להוראה בתיכונים את ספרה של דורית רביניאן "גדר חיה". ההחלטה התקבלה בעקבות פנייה של האגודה לזכויות האזרח ליו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד דליה פניג שפסלה את הספר בניגוד להמלצות הוועדה המקצועית. העתק של הפנייה נשלח ללשכתו של וינשטיין, שצפוי לדרוש את התייחסותם של הגורמים המקצועיים ושל היועצת המשפטית של משרד החינוך עו"ד דורית מורג.

בפניית האגודה שכתבה עו"ד טל חסין נתבקשה פניג לשקול שוב את פסילת הספר ונכתב כי היא מונעת "משיקולים בלתי ענייניים ואנטי־חינוכיים". עוד נטען כי הפסילה סותרת את "חוק החינוך הממלכתי".

האגודה מזכירה את פסיקת בג"ץ בפרשת "קלפים פתוחים" מ–1997. אז פסל בג"ץ ניסיון של משרד החינוך למנוע שידור פרק בסדרת הטלוויזיה אשר עסק בזהות מינית, ובו הופיעו צעירים הומוסקסואלים. בג"ץ קבע כי "הכרת התופעה אינה הופכת אותה כשלעצמה לרצויה ומקובלת, ובלעדיה לא ייתכן דיון של אמת במשמעותה ובהשלכותיה".

בכירים במשרד החינוך מתחו בסוף השבוע ביקורת על הטיפול בפרשת "גדר חיה". לדברי אחד הגורמים, "לא היה מקום לפסול את הספר, ובוודאי שלא היה צריך להשתמש בנימוקים כמו הצורך להיאבק ב'התבוללות'. ייתכן שאלה מושגים שמשתמשים בהם במגזר הדתי, אבל הרוב החילוני נרתע מהם". מקור אחר הוסיף ש"החלטה שמנוגדת לעמדת אנשי המקצוע היא מאוד יוצאת דופן. יש תחושה קשה — אצל אנשי מקצוע הספרות ובקרב עובדי משרד בתחומים אחרים — של התערבות לא מוצדקת. עד יום חמישי בערב הדגישו אנשי המשרד כי הרקע להחלטה הוא החשש שהספר מעודד קשר אינטימי בין יהודים לערבים, אבל אז שינה השר בנט את הדגש. לא ברור מה עמדת המשרד כעת".

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין
תומר אפלבאום

יותר מאלף חותמים הצטרפו עד כה לעצומה שמפיצים תלמידי תיכון נגד ספר הלימוד המשוכתב באזרחות. לפני כעשרה ימים אישר משרד החינוך את המהדורה החדשה של הספר "להיות אזרחים בישראל", ובקרוב אמורה להסתיים הדפסתו.

העצומה נפתחת בציטוט מתוך אתר משרד החינוך לפיו תפקידו של מקצוע האזרחות הוא להעניק לתלמידי בתי הספר "משקפת, מפה ומצפן, איתם יוכלו למצוא את דרכם במציאות החברתית בישראל". ואולם, נכתב בעצומה, "ספר האזרחות החדש מספק משקפת סגורה ומצפן מקולקל. הוא מציג פרשנות צרה וחד־צדדית לאזרחות במדינה דמוקרטית ומתעלם מהמורכבויות הפוליטיות והחברתיות בישראל". עוד כותבים יוזמי העצומה: "דווקא בשיעור אזרחות אנחנו צריכים ללמוד על מורכבויות אלה ועל הזהויות שמרכיבות את החברה שלנו. אנחנו זקוקים לכלים שיעזרו לנו לגדול לאזרחים ואזרחיות מודעים, ביקורתיים ופעילים — כאלו שיכולים להילחם בגזענות שאנחנו רואים וחווים מסביב. אבל איך נוכל לעשות את זה אם ספר הלימוד שלנו בכלל לא דן בנושא?".

לדברי אנוק ספיר קדמון, תלמידת כיתה י"ב מתל אביב וממובילי העצומה, "יש כאן ניסיון מכוון של משרד החינוך ונפתלי בנט להשפיע בכיוון מאוד מסוים על הדור הבא של התלמידים. אנחנו רואים את זה במיוחד במקצוע האזרחות, שיש לו את הפוטנציאל הגדול ביותר להשפיע על תפיסות פוליטיות. אני רוצה ללמוד אזרחות, לא לעבור שטיפת מוח".

לדברי רנא חאג' יחיא, תלמידת כיתה י' מטייבה, שגם היא בין מובילי העצומה, "הספר הזה לא מייצג אותי כתלמידה ערבייה פלסטינית. הוא משכתב את ההיסטוריה, התרבות והזהות שלנו וקובע שאין לי זכות להגדרה עצמית או זכויות קולקטיביות. איך אני יכולה ללמוד מספר שלא מכיר בי?".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו